Annonsera på Youtube

Varför annonsera på YouTube?

Publicerat av

Fyra anledningar till varför du ska annonsera på YouTube

Det är ingen nyhet att videomarknadsföring är en växande trend och har varit det under en tid. Främsta anledningen är att det är lättare att få en målgrupp engagerad med hjälp av video då bild, ljud och rörelse väcker känslomässigt engagemang. I höstas skrev Magnus ett blogginlägg om 21 tips till dig som arbetar med rörlig media som du kan läsa här. Veckans blogginlägg kommer handla om varför du ska välja just YouTube som kanal för din videomarknadsföring.

Youtube annonsering med TopVisible

Gränslös räckvidd

YouTube har över en miljard användare vilket är nästan en tredjedel av alla internetanvändare. Varje dag tittar användarna på videos i hundratals miljoner timmar. Av Sveriges befolkning använder hela 87% internet dagligen av privata skäl/personliga skäl, dvs inte arbetsrelaterat. Antalet som använder YouTube fortsätter att öka. Mer än hälften (52%) av de svenskar som är aktiva på internet tittar på YouTube varje vecka och var fjärde (25%) tittar dagligen på Youtube. Möjligheterna till att nå ut till en stor publik är oändliga och undersökningar på Thinkwithgoogle visar även på att det blir allt mer vanligt att streama YouTube på tv-skärmen hemma. 2 av 3 YouTube användare säger att de tittar på YouTube via en tv-skärm. Det innebär att du kan nå din målgrupp direkt i vardagsrummet och sovrummet om du väljer att annonserar på YouTube.

Kostnadseffektivt

Som annonsör på YouTube har du möjlighet att styra din annonsering mot den målgrupp du vill ska se dina annonser. Till exempel vilka sökord du vill synas på, vilken demografisk målgrupp du vill rikta dig till, vilka intressen målgruppen har och vilka placeringar du vill nå ut till. Och det bästa är att du bara betalar när din målgrupp har sett din annons eller interagerat med den. Detta gör att YouTube annonsering har förhållandevis låga priser och det kan hjälpa till att sänka marknadsföringskostnaderna.

Lätt att mäta och optimera

Både i Google Adwords och med hjälp av verktyget Google Analytics är det lätt att snabbt mäta effekten av YouTube annonseringen. Demografiska målgrupper, engagemang nivåer och resultatet är bara några av de uppgifter som är Analytics kan hjälpa till att mäta. Den informationen och insikten man får om sina tittare och potentiella kunder kan man sedan använda för att skaffa sig en större och mer intresserad publik inom sina målgrupper. Glöm inte bort att sätta upp tydliga mätbara KPI:er.

Långsiktig investering

Enligt Thinkwithgoogle så tar 68% av alla YouTube användare hjälp av videos på YouTube för att fatta ett köpbeslut. När man ska annonsera på YouTube så skapar man ett YouTube konto där alla dina videos samlas. Med en genomtänkt strategi i vilka videos ni ska producera och optimering av videokampanjerna kontinuerligt kan de driva relevant trafik till din webbplats under en lång tid. Detta gör att det blir en långsiktig investering som kan skapa ROI under en längre tid. Om du vill ha tips på hur du optimerar dina videokampanjer kan du läsa mer om det här

I veckan kommer Google och besöker oss och uppdaterar oss med det allra senaste om att annonsera på YouTube. Självklart kommer vi dela med oss och uppdatera er genom ett blogginlägg senare i juni så stay tuned.

Så vad väntar ni på? Testa videoannonsering för att öka din kundkrets och lönsamhet på ett kostnadseffektivt sätt! Om du vill ha hjälp så vet du vem du ska kontakta!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *