ToppenMorgon med Odd Hill

ToppenMorgon: Webbtrender 2020 med Odd Hill

Lästid: 5 minuter

Årets första ToppenMorgon har gått av stapeln. Det var fullt hus med morgonpigga människor, det bryggdes kaffe nonstop och vi blev inspirerade av våra vänner på Odd Hill som intog ToppenMorgon-scenen. Hampus och Michelle delade med sig av 9 webbtrender för 2020, det snackades design, teknik och content. Här kommer vår recap från föreläsningen!

Vad är en trend?

En trend kan handla om allt ifrån tycke och smak till hållbarhet och politik. Bara för att något är en trend och en het snackis, betyder det inte att det är rätt för alla företag. Ska man haka på en trend direkt? Eller bör man avvakta och låta andra testa första och utvärdera om det är något som kommer ge mitt företag något positivt.

“En allmän riktning där något utvecklas eller förändras”

Trender kan vara kort-, medel- eller långvariga. Ni kanske minns magväskan som användes flitigt under 90-talet? Oh yes, and now it’s back! Magväskan blev utsedd till säsongens trendigaste väska förra året och vi kan se den hos mer eller mindre alla modehus nu. Minst sagt – en trend.

Webbtrend #1 – Personalized Design 

Hur kan man personifiera design? Ni är säkert flera som använder Netflix. Då vet ni också att beroende på vilket konto man använder så visas unikt content. Hur kommer design fortsätta att utvecklas framöver?

Dark Mode 

Dark Mode är en trend inom design som vi sett ökat kraftigt. Det innebär att man kan välja att se en mörk bakgrund eller en ljus bakgrund på sin skärm. De som jobbar med design menar att saker är enklare att nå ut med i en mörk bakgrund. Det är inte helt lätt att nå ut i bruset, därav kan dark mode hjälpa till med att just framhäva funktioner. Det ger en klarare bild av vad som finns på webbplatsen.

webbtrender-dark-mode-på-mobilen

Dark mode kom redan under 90-talet och många webbplatser använde detta redan då. Nu har det kommit tillbaka och blivit en ökad trend. Vi ser det allt mer och mer på främst mobilanvändande.

Webbtrend #2 –  Inclusive Web Design

15 % av jordens befolkning har en funktionsnedsättning.

Från denna källa.

Det borde vara lika självklart att funktions-anpassa våra digitala miljöer så som vi anpassar våra icke digitala miljöer. Om man inte har en webb som är tillgänglig för alla så går man miste om otroligt många potentiella besökare. Vi ser alltså en trend att göra webben tillgänglig för alla!

Lagkrav

1 januari 2019 gick en ny lag igenom för detta. För webbplatser som tillhör myndigheter eller andra aktörer som klassas som offentligrättsliga organ är detta ett krav. De måste ha ett funktions-anpassat innehåll på sin webbplats. Ni kan läsa mer om denna lag och även testa er webb här.

Webbtrend #3 – Design ROI 

Vi är på väg in i en lågkonjuktur, vilket kan komma och innebära en minskad budget på marknad och mindre riskbenägna kunder.

Mät ROI i design

Om man annonserar så sociala medier ser man vad det ger i intäkt. Om man skapar ett formulär kan man se hur många leads det ger. Med vad ger design i ROI? Vi ser en ökad trend på att vilja se ROI på alla insatser, inte minst design på webben.

Webbtrend #4 – Hållbarhet 

Hållbarhet – är det en trend eller är det en rörelse? 🌎

Idag ser vi att hållbarhets-tänket går mer och mer in i det digitala. Har man ännu inte ställt om sig för detta så är det hög tid. Det handlar inte om ATT kommunicera hållbarhet. Det handlar om HUR du kommunicerar ut det och hur du tar det till nästa nivå. Våga stick ut!

Allt fler e-handlare erbjuder sina besökare att ta egna beslut hur man vill shoppa hållbart. Istället för att välja att shoppa utifrån kön, färg osv. så kan du välja att shoppa enligt dina värderingar, så som vintage, sustainable, unisex osv.

För dom som vill se hur deras shopping påverkar koldioxidutsläppen så har det nu lanserats ett kreditkort. Ett kreditkort som har en gräns för hur mycket koldioxid utsläpp du får shoppa för. När du nått din satta gräns så spärras kortet. Spana in kreditkortet här.

Webbtrend #5 – 90 talet är tillbaka

Precis som vi nämnde magväskan och 90-talet i början av inlägget så kan berättar Odd Hill att 90 talet är på väg tillbaka även på webben. De ser en trend kring främst färg och font. 

  • Font – Gärna platt och bred text 
  • Färg – Mycket utav färgen “Back to nature”, en sotgul/beige färg
webbtrender-Back to nature

Webbtrend #6 – Voice

Det har snackats länge om voice search, men jo – vi tror att det fortsätter öka. Detta innebär att det är av stor vikt att optimera sin webbplats för voice. Det gör man via strukturerad data.

Odd Hill hintar om att vara noga med att i alla fall lägga in saker som telefonnummer, adress, öppettider och FAQ (om man har de på webben). 

År 2030 – mobilen försvinner

En spaning kring mobiltelefonen. År 2030 tros användandet av mobilen försvinna helt. Vad kan detta komma att göra med webben? Odd Hill tror att det kommer finnas betydligt mycket mer siter än vad det gör idag. Siter som egentligen är en ren datakälla.

Webbtrend #7 – AI 

Det AI gör är att samla in data och blir ständigt smartare och smartare. AI har använts i några år nu och vi kan se att det har blivit riktigt effektfullt. År 2020 tror vi blir året AI kommer slå igenom på riktigt.

AI kan identifiera dig online – hitta vart du bor, vad du kör för bil, vad du gillar för varumärken, vilka sociala medier du använder dig av och vilka dina vänner är. Egentligen allt som finnas att ta reda på om dig. Låter det läskigt? Ja, en aning. Man kan säga att AI poäng-sätter oss alla beroende på hur vi beter oss online.

För några år sedan lamslog GDPR oss fullständigt. GDPR handlar om att bland annat samla in personnummer, namn, politisk- och ekonomiskställning. Detta är ju något AI faktiskt gör. Vad för lag kommer att komma kring detta?

Webbtrend #8 – Fler lagar 

Ny cookie lag är på väg in. Man kommer inte längre få ladda in cookies passivt. Varje besökare måste aktivt godkänna detta. Besökaren ska inte bara kunna tacka ja eller nej.

Webbplatsen måste meddela och visa upp alla sina cookies man har på siten, sedan ska besökaren kunna klicka i och ur dom som dom godkänner och inte.

Trendbubblare – Äg ditt innehåll!

Äg ditt innehåll, det handlar precis om det som det låter. Det finns många webbplatser som erbjuder både gratis bilder men även abonnemang där man kan använda bilder. Nu ser vi en ökad trend där företag lägger mer vikt på att skapa sitt egna innehåll. 

Ni kanske sett ICA’s miss?

Gör som Ica - köp ditt te på Lidl

I ett skyltfönster som ICA hade satt upp hade de av misstag en bild på te som kom från Lidl. Antagligen kommer bilden från just en gratistjänst. Lidl fick en superchans att haka på. De gick ut med en post på sociala medier som sa “Gör som ICA, drick te från Lidl”. Hur undviker man en sådan miss? Jo, genom att just producera sitt egna material. Äg ditt innehåll!


Stort tack till våra vänner på Odd Hill för denna gång. Spana in dom här! Tankar? Frågor? Funderingar? Skriv gärna till någon av oss här 😀


Caroline Skogh

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *