To do list

GA4 – 5 saker att göra direkt!

Lästid: 3 minuter

Så många har vid detta laget lagt till GA4 och är i full gång med att samla in data. Vissa använder fortfarande enbart Universal Analytics, vissa börjar så smått flytta över till GA4 och vissa har flyttat över helt. För er som är i början av att utforska GA4 tänkte jag tipsa er om bra nästa steg att ta. En to do list! 

Nr 1, Enhanced measurement

Aktivera enhanced measurement för web streams för att börja samla in extra data. Ni kanske inte har fått er mätplan på plats, så innan ni fått till den så börja samla all data ni kan. Genom att aktivera enhanced measurement så får ni automatiskt in data som:

  • Page views
  • Scrolls
  • Outbound clicks
  • Site search
  • Video engagement
  • File downloads

 Gå till Admin → Data Streams och aktivera enhanced measurement

Enhanced measurement

 

Nr 2, Länka Google Ads och Search Console

Använder ni Google Ads och Search Console är det dax att länka kontona med Analytics. Genom att länka Search Console ger det dig 2 extra rapporter. 

Efter du länkat Search console gå till Reports → Acquisition → Acquisition overview och scrolla längst ner på sidan. Där hittar du nu Google organic search traffic rapporten och Google organic search queries rapporten. 

Search console GA4

Nr 3, Aktivera Google signals

Demographics data är inte automatiskt förinställt. Man måste aktivera Google signals. Har du inte gjort något så kommer det saknas data i Demographics rapporten som Users by Gender, Users by Interests eller Users by Age. 

Demographics data GA4Demographics data

För att aktivera Google signals gå till Admin → Data Settings → Data Collections  → Get started → Continue. Läs igenom texten innan ni aktiverar. Efter ca 24h börjar data synas i rapporterna ovan. Datan är inte retroaktiv. 

Google signalsGoogle signals

Nr 4, Få upp spårning på era CTA-knappar och skickade formulär 

Ni ska kunna fatta korrekta strategiska beslut för att kunna optimera företagets digitala närvaro. Genom att sätta upp mål kan vi analysera, optimera och konvertera.

När ni väl fått in era CTA och formulär som event i analytics så är det lätt och smidigt att aktivera dem som mål.

GA4 Events GA4

Nr 5, Google Analytics 4 och BigQuery

Vad som är så fantastiskt är att man har nu tillgång till BigQuery i GA4. Det var något bara Google Analytics 360 (betalversion) kunder hade tillgång till tidigare. Så för er som vill analysera större mängd data, länka BigQuery! 

 

Hoppas det var till hjälp för att ta nästa steg i GA4. Är det något ni vill veta mer gällande GA4 som ni vill att vi tar upp så skriv till mig. Alltid kul med idéer! Vill du läsa mer om data och analys ta en titt bland våra tidigare inlägg.


Elisabeth Jönsson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.