google analytics 4

GA4 – 5 saker att göra direkt!

Lästid: 4 minuter

Uppdaterad 2023-10-30

Många har under en period använt sig utav GA4 och är i full gång med att samla in data, och vissa har kanske inte gjort en flytt ännu vilket innebär att man inte samlar någon data alls! För er som är i början av att utforska GA4 tänkte vi tipsa er om lite inställningar som kan vara bra att tänka på.

1. Enhanced measurement

Enhanced measurement är en funktion som tillåter spårning på några utvalda händelser genom den uppdaterade Analytics-koden.

Aktivera Enhanced measurement för web streams för att börja samla in extra data. Ni kanske inte har fått er mätplan på plats och är osäkra på vad som ska spåras. Då kan det vara bra att kolla igenom denna inställning och se om ni kan bli inspirerade till vad som ska spåras på er webbplats! Genom att aktivera Enhanced measurement så får ni automatiskt in data som:

  • Page views
  • Scrolls
  • Outbound clicks
  • Site search
  • Form interactions
  • Video engagement
  • File downloads

OBS! Aktiverar ni t.ex. form interactions så felsök gärna genom DebugView för att se att händelserna sker korrekt. Ett enkelt sätt är att ladda ner detta plug-in: https://chrome.google.com/webstore/detail/google-analytics-debugger/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhna och därefter starta detta och gå in på er webbplats och testa er fram. I GA4 under DebugView kommer ni därefter se vilka händelser som skickas och när.

 Gå till Admin → Data Streams och aktivera enhanced measurement

Enhanced measurement

 

Nr. 2 Länka Google Ads och Search Console

Använder ni Google Ads och Search Console är det dags att länka kontona med Analytics. Genom att länka Search Console ger det dig 2 extra rapporter och mer insikter gällande er organiska trafik. 

Efter att du har länkat Search Console, navigera till Reports → Acquisition → Acquisition overview och scrolla längst ner på sidan. Där hittar du nu Google organic search traffic rapporten och Google organic search queries rapporten. 

Search console GA4

Nr. 3 Aktivera Google signals

Demographics data är inte automatiskt förinställt. Man måste aktivera Google signals. Har du inte gjort något så kommer det saknas data i Demographics rapporten som Users by Gender, Users by Interests eller Users by Age. 

Demographics data GA4Demographics data

För att aktivera Google signals, navigera till Admin → Data Settings → Data Collections  → Get started → Continue. Läs igenom texten innan ni aktiverar detta då det är ytterst viktigt att förstå vad det innebär med tanke på datainsamlingslagar och liknande. Efter ca 24h börjar datan synas i rapporterna ovan. Datan är inte retroaktiv vilket innebär att du inte får någon historisk data om dina användare utan räknas endast från den dagen det blir igångsatt.

Google signalsGoogle signals

Nr. 4 Skapa konverteringar av era händelser

För att kunna fatta korrekta strategiska beslut kring er webbplats och optimera mot en bättre digital närvaro och mot en högre konverteringsfrekvens är det viktigt att veta vad ni anser vara en konvertering och inte. Så fort ni vet detta och har skapat händelser som motsvarar dessa konverteringspunkter, så är det enkelt och smidigt att aktivera dem som mål.

Gå in på Admin → Conversions och därefter markerar ni bara vad som ska vara en konvertering eller inte.

 

GA4 Events GA4

Nr. 5 Google Analytics 4 och BigQuery

Vad som är så fantastiskt är att man har nu tillgång till BigQuery i GA4. BigQuery är ett data warehouse som används för att analysera stora mängder av data genom att använda sig utav SQL för att få ut det man vill kolla på. Det var något bara Google Analytics 360 (betalversion) kunder hade tillgång till tidigare. Så för er som vill analysera större mängd data, länka BigQuery! Detta är kanske en mer komplicerad punkt, men har ni någon som jobbar som webbanalytiker på webbplatsen så kan denna personen få ut mer rådata från ert Analytics och skapa egna rapporter på punkter som inte är möjliga i GA4. 

 

Hoppas det var till hjälp för att ta nästa steg i GA4. Är det något du vill veta mer gällande GA4 som du undrar över eller vill ha hjälp med?

Tveka inte att kontakta oss!

Vill du läsa mer om data och analys så ta en titt bland våra tidigare inlägg.