Fira företagets framgångar

Fira framgång – 5 insikter

Lästid: 2 minuter

Det finns väl inget bättre än att få fira framgång? Och ändå är så många företag ganska dåliga på det. Det finns undersökningar som visar att så få som 1 av 3 som anser att de har fått erkännande eller beröm för det man har utfört på jobbet den senaste veckan och att det är dubbelt så stor risk att just dessa kollegor lämnar företaget redan inom ett år jämfört med de som fått erkännande och beröm. Att inte fira framgång kan alltså bli en kostsam historia för företag som av den anledningen inte lyckas behålla talanger eller bidrar till ett lågt engagemang i organisationen. 

Fira avklarade mål

Här kommer 5 insikter på temat “Fira framgång”:

Vad är målet?

1. För att kunna fira framgång måste man veta när man har nått framgång. Skapa därför en tydlighet och kommunikation kring vilket mål ni har i sikte. 

Fira delmål

2. Fira även delmål när du har ett stort eller avlägset slutmål. Att nå ett delmål skapar energi och en känsla av att det är möjligt att nå även nästa nivå. 

Flera typer av mål

3. Fira mer än ”bara” finansiella mål. Hitta mål som är viktiga för ditt företag och som skapar engagemang hos alla, oavsett vilket team man tillhör, t ex att alla i teamet har utnyttjat sin betalda friskvårdstimme för veckan.

Spegla kulturen

4. Firandet måste spegla kulturen i företaget. Vissa team drivs av att få mer pengar på lönekontot, medan andra älskar att få göra och uppleva något tillsammans. 

Håll det enkelt

5. Gör det inte alltid så komplicerat – säg tack. Ibland är det inte svårare än så – bara du är ärlig. Visa att du uppskattar vad kollegan eller teamet har gjort och glöm inte att säga varför. Att också lägga till varför tränar din egen förmåga att ge feedback. Du kan utmana dig själv och ditt team under en vecka där du ska säga tack+varför till 5 kollegor. När veckan är slut och målet är nått – fira!

Om du är sugen på att prata mer om att fira framgång eller hur man sätter upp mål, hör gärna av dig till mig eller mina fantastiska kollegor.