6 snabba om Google Analytics 4 (GA4)
Hösten 2020 la Google Analytics till en ny version – Google Analytics 4 (GA4). Det är inte bara en ny font eller ny färg – utan det är faktiskt vissa fundamentala förändringar! Spännande, kul och såklart lite läskigt. Detta blogginlägg kommer absolut inte att täcka alla förändringar för då hade vi fått skriva text fram till jul. Här väljer vi 6 punkter som kan vara bra för dig att känna till och så du hänger med i snacket.
1. Nu när UA inte är aktivt längre – rensa!
I juli månad slutade Universal Analytics att samla data, och allt har gått över till GA4 istället. Det är inte nödvändigt att ha kvar massa taggar liggande i Google Tag Manager och annat, så nu är det rätt tillfälle att rensa ut sina spårningstaggar. Många konton idag har flertalet taggar inaktiva då UA inte fungerar, vilket är bättre att ta bort så att det blir enklare att navigera i Google Tag Manager! All data från Universal Analytics ligger kvar ett tag till så att passa på att exportera ut rapporter som ni känner kan vara värda att spara.
2. Bounce rate försvann – och gjorde comeback
Va!? Jo det stämmer – denna KPI som diskuterats och ältats och förvirrat så många. Den var borta när GA4 lanserades. Däremot har den kommit tillbaka under samma namn, men räknas lite annorlunda jämfört med tidigare. En “bounce” idag räknas som en “oengagerad session”, alltså en session som inte har varit längre än 10 sekunder, inte haft minst två page views eller inget conversion event.
Istället ligger fokus på något som kallas Engaged Sessions (engagerade sessioner på svenska). En engaged session är något av följande: en session som är minst 10 sekunder, att man haft minst 2 page views, eller att man haft 1 “conversion event”(som standard).
Engagerade sessioner i GA4
3. Events är det stora nu – och vissa läggs till med ett enkelt knapptryck
Tidigare har ett av de viktigaste begreppen i Google Analytics varit hits – t.ex. en sidvisning, ett klick på en knapp, en nedladdning. Nu kommer hits inte användas utan det kommer vara events. Vissa går att lägga till automatiskt som: sidvisningar, scrolls (rullningar), utgående klick, nedladdningar, webbplatssökning och videoengagemang. Se däremot till att eventsen spåras på rätt sätt. Vissa av händelserna spåras väldigt konstigt och Google räknar fler händelser än vad som faktiskt sker.
Behöver ni andra händelser som inte går att spåra automatiskt rekommenderar vi att göra dessa i Google Tag Manager för att hålla koll på händelserna som ni har skapat!
Du kommer även enkelt kunna märka om dessa events ska spåras som en konvertering. Hur smidigt som helst!
4. Färre standardrapporter – mer anpassat
I det Analytics vi är vana vid finns ca 150 standardrapporter snyggt uppradade i vänstermenyn. I GA4 kommer det inte finnas så många, det surras om runt 20 men den siffran kommer säkert att ändras. Anledningen till detta är att vi ska anpassa rapporterna efter våra egna behov – detta är inte så förvånande med tanke på hur mycket de har tryckt på om Looker Studio. Att göra egna rapporter i GA4 är mycket enklare och mer intuitivt än i Universal Analytics.
5. Inga vyer
Det finns inte några vyer i GA4 – varför? Jo, vi kommer istället att få arbeta i en vy och får applicera datafilter direkt i rapporterna. Du kommer kunna filtrera bort exempelvis er interna trafik, men det blir på ett lite annorlunda sätt. Ett tips är att sätta upp dem filter som man behöver från början så att dessa är förberedda.
6. Fler förinställda datumintervall
Vi är vana vid att det finns ett förval i datummenyn där man kan välja att se statistik för de senaste 7 eller 30 dagarna – nu kommer du istället kunna välja de senaste 7, 14, 28, 30, 90 dagarna. 28 dagar var förvalt när jag har loggat in. En liten förändring men det kanske blir standard att alltid tala om de senaste 28 dagarna istället för senaste 30 – vi får se helt enkelt!
Google Analytics 4 bjuder på många bra saker utöver ovan nämnda, som t.ex. En koppling till BigQuery som är Googles egna data warehouse där man kan göra ännu djupare analyser och få ut ytterligare insikter, men vi ska inte glömma att GA4 arbetar med machine learning, vilket gör att du kan få ut värdefulla insikter direkt i verktyget. Google Analytics 4 säger till när din trafik har ökat i en specifik kanal, att du får in fler/färre konverteringar genom organisk trafik och mycket annat.
Hoppas detta gör att några av er känner er mer bekväma i Google Analytics 4! Google jobbar aktivt med att förbättra verktyget och det blir bara bättre och bättre. Har ni några frågor så är det bara att höra av er till oss!
Läs mer på Googles hjälpcenter om GA4