Lästid: 9 minuter

Öka företagets synlighet på sociala medier 2022 – Så lyckas ni!

sociala medier 2022

Hur ökar man egentligen företagets synlighet på sociala medier under 2022 när följarantalen står stilla och kommentarsfälten ekar tomma? När det är få som delar och engagerar sig med ert innehåll fast att ni postar inlägg efter inlägg? No worries, vi hjälper er! I det här inlägget delar vi med oss av några av våra bästa tips för att ni ska kunna öka engagemanget på era sociala kanaler med hjälp av organisk marknadsföring!

Planera och sätt tydliga mål för era sociala medier 2022

Hur trist det än må låta så är planering A och O för att kunna lyckas med sina sociala kanaler. Ni måste veta vad ni har för mål med dessa och en ordentligt plan för hur ni ska er dit. Ta därför först och främst en funderare på vad ni vill uppnå med era konton på sociala medier under året. Vet man inte detta eller vad man har för mål så blir det svårt att konkretisera och motivera hur och varför man ska jobba med sociala medier.

För att komma igång bör ni börja med att ställa er själva frågorna: Vad vill vi uppnå och varför? Hur och när ska vi genomföra detta och inom vilken tidsram bör vi hålla oss inom och hur ska vi mäta resultaten?
Utgå sedan från svaren som ni kommer fram till för att sedan börja planera och sätta er SoMe-strategi.
Vad bör då en bra SoMe-strategi innehålla? Mycket kortfattat så bör strategin innehålla dessa tre punkter (Minst!):

En konkurrentanalys – Vad gör era konkurrenter på de sociala kanalerna?
Målgruppsanalys – Vilka är er målgrupp och vilka kanaler är de mest aktiva på?
Mål & KPI:er – Vi säger det igen – Utan mål och plan kommer man ingenvart. Vill du veta mer om KPI:er och vad man ska tänka på när man sätter dessa? Läs här!

sociala medier 2022

Se över era målgrupper.

Som företag så har ni ju förhoppningsvis redan stenkoll på vilka som är era målgrupper, men att göra en revidering av dessa och hålla koll på vilka plattformar som de rör sig sig på för tillfället är en god idé för att kunna nå ut med rätt innehåll, på rätt kanal.
Ett exempel: Många företag antar att deras målgrupper inte finns på TikTok eftersom att de tror att det är en kanal som är till för de yngre målgrupperna och att de därför inte bör profilera sig där.

Men färsk statistik visar på att allt fler hittar till appen och att åldersspannet bland användarna har blivit allt bredare. Till exempel så är millennials (1980-1996) är en av alla de målgrupper som är på starkast frammarsch på just TikTok. Pandemin har dessutom gjort så att fler använder sociala medier, användandet har ökat överlag, och att fler och större målgrupper sökt sig till kanaler som de tidigare inte har använt.

Här kan du läsa mer om TikTok och hur ni som företag kan använda er av kanalen.