skriva för webben

Att skriva för webben – 7 tips!

Lästid: 4 minuter

 

Att skriva för webben – Hur skiljer det sig egentligen från hur man skriver för andra forum? Finns det några skillnader och vad bör man få med i sin text för att fånga in läsarna? Det ska vi reda ut i det här blogginlägget!

Nå ut till dina läsare.

I genomsnitt så lägger vi ca 20-25 sekunder på att läsa igenom innehållet på en webbsida. Vi läser bara vart fjärde ord i webbtexterna, hoppar bland innehållet och skummar igenom texterna för att snabbt kunna hitta det vi söker efter. Ju längre texterna är, desto mindre tid lägger vi på att läsa dessa. Vårt intressespann är ganska så kort när det gäller att ta oss igenom långrandiga texter.

När man skriver för webben så skriver man alltså för en väldigt kräsen läsarskara. Så hur gör man då för att fånga in de svårflörtade läsarna och deras intresse? 

Nä, sluta inte läsa nu! Kolla istället in vår väldigt lättlästa lista nedan för att få våra allra bästa skrivtips för webben: 

1. Vem skriver du för – Lär känna din målgrupp.

Precis som när du skapar annat content så måste du först ta reda på vem du skapar innehållet för. Detta för att kunna använda sig av rätt språkbruk, tonalitet och terminologi när man skriver. Ju mer du vet om din målgrupp, desto lättare är det att skriva en text som faktiskt når fram. Ta dig därför tid för att göra en målgruppsanalys och göra din research kring hur din målgrupp rör sig på nätet innan du skriver din text.

Skriva för webben målgrupp

2. Nyckelordens betydelse.

Att använda sig av nyckelord har inte bara med SEO-optimering att göra, utan fyller också funktionen att läsarna snabbt ska kunna hitta det de letar efter i texten. Vi vill få med nyckelorden där de är så synliga som möjligt – framförallt i våra rubriker, i ingressen och i början av texten, något som även gynnar vår SEO.

Tänk även på att göra nyckelorden lätta att se, t.ex. genom att fetmarkera dessa i texten.

3. Skriva för webben – Använd dig av Pyramidmodellen.

En journalistisk skrivteknik som kallas “The Inverted pyramid technique”, är en skrivteknik som innebär att det som är allra viktigast att förmedla till läsaren ska komma först i texten. Den information som anses vara av mindre vikt för läsaren, eller information som kan upplevas som överflödig, ska därför tas upp i slutet av texten.

Inverted pyramid technique

 

Detta sätt att ta sig an en text för att snabbt förmedla det allra viktigaste till läsaren är effektiv att använda sig av för att skriva webbtexter. Då får läsaren snabbt tillgång till den informationen som du vill dela, innan den klickar sig vidare till resten av webbsidans innehåll. Lär dig mer om skrivtekniken här.

4. Konsten att hålla det kort.

Till skillnad mot när vi skriver andra texter, så behöver vi hålla våra webbtexter korta och koncisa. Läsarens uppmärksamhet är kortvarig och därför måste du koka ner ditt textinnehåll till det absolut mest väsentliga. Detta innebär att du inte bör använda dig av långa meningar, långa stycken eller invecklade resonemang. Kort och lättläst är det som funkar bäst. Se därför över din text både en och två gånger innan du postar och var inte rädd för att kapa den rejält.

5. Rubriker och underrubriker.

En kompakt text, som inte innehåller rubriker och stycken, blir alltför svårläst – Något som snabbt väljs bort av läsaren. Tydliga textindelningar blir lättare för läsaren att navigera sig bland. Tänk på att huvudrubriken ska vara tydlig och innehålla nyckelordet eller sökordsfrasen. Texten bör också innehålla underrubriker och även här ska nyckelordet gärna vara med, minst en eller ett par gånger. 

6. Använd dig av listor.

För att göra texten ännu mer lättläst är ett tips att använda listor. Gärna i punkt- eller sifferformat. Dels blir det lättare för läsaren att överblicka textinnehållet men även enklare att snabbt hämta information från inlägget.

7. Bilder och faktarutor.

Element som gör texten mer intressant och enklare att läsa är bilder eller faktarutor med textinnehåll. De drar läsarens blick och intresse till sig och bidrar till att göra innehållet mer begripligt. Tänk på att göra utrymme i texten för flera foton och andra bildelement som gör läsupplevelsen mer intressant och håller kvar läsaren längre. 

Har du läst hela inlägget och är redo att sätta igång och skriva för webben? Kör!

Behöver du mer hjälp för att komma igång med ditt innehållsskrivande? Kontakta oss !

 

 


Fanny Bjuvang

Fanny är Topvisibles nya tillskott på Content marketing-sidan. Behöver du hjälp med att skapa content till dina digitala kanaler eller bara bolla idéer så är det Fanny du ska kontakta!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *