Vanliga problem när man arbetar med Content Marketing

B2B Content Marketing: 5 problem som du bör se upp med

Lästid: 3 minuter

Content Marketing är populärt hos många B2B-marknadsförare men där finns också viktiga problem som måste lösas. Här har jag samlat de som jag ofta upplever till vardags och även bekräftas av externa studier.

Några vanliga problem med Content Marketing är för får resurser, olika syn på vad ett lead är, värderar trafik högt och många upplever det svårt att förstå effekten.

1. För få resurser till Content Marketing

39%* av B2B Marknadsförare som arbetar med Content Marketing upplever att det har för lite resurser (tid, budget och anställda) för att göra sitt arbete.

 

39% anger att de har problem med resurser till Content Marketing.

I en tid där vi kan skapa mer innehåll med AI så kräver det också ny kunskap och pengar till nya program.

Många använder AI för textskapande men kunskapen för att sakna grafiskt innehåll och video en utmaning, och min upplevelse nya AI-program verkar inte har nått många B2B-marknadsförare än.

2. Ett Lead är inte samma sak för Marknad och Sälj

“Men det där är ju inte ett Lead! Leads ska vi ringa till…”, så kan det låta i dialogen mellan Sälj och Marknad. Detta är så vanligt och framförallt företag som nyligen har börjat att arbeta med Leadsgenerering.

Det spelar mindre roll vad ni kallar era leads, det är en stående rekommendation men det finns en vedertagen definition som man enkelt kan använda. MQL är de leads som Marknad ska generera och när sedan sälj bearbetar sina leads så är de SQL.

3. Två CRM är ett för mycket!

Allt för många gånger har jag mött företag där det finns ett CRM för Sälj och ett CRM för Marknad. Det låter helt ologiskt men märkligt nog har jag mött företag som har det så.

Varför är det så?

Sälj har haft sitt CRM i många år och har tydliga kravställningar för vad de behöver. När Marknad behöver ett för att hantera Marketing Leads och de rutiner som är relevanta så kan inte Säljarnas CRM hantera dessa. Därför blir det ibland två CRM-system.

4. Mäter bara trafik och Leads

1/3* upplever att de inte mäter rätt för att förstå hur bra deras innehåll verkligen är och vilken effekt som det ger. Och i mina möten med B2B-företag så hör jag ofta beskrivningen om att de främst möter trafik till sin webbplats samt det antal Leads som de deras innehåll skapar.

Samtidigt upplever 40% av de som arbetar med Content Marketing att de har svårt att få önskad effekt, som oftast är en konvertering av besökare till leads.

 

Många som arbetar med Content Marketing har svårt att generera leads.

 

I vissa fall mäter man ROI och då isolerar man ofta investeringen av annonskostnaderna till de antal leads som man får. Och i de fall så upplever jag att man ofta saknar ett större perspektiv och missar att tidigare aktiviteter också kan bidra till effekten eftersom marknadsföring tenderar att ha en viss sk ‘släpeffekt’.

I ingen av de dialoger som jag har haft under de senaste åren så mäter man Share of Search (SoS), vilket är ett nyckeltal som delvis kan indikera hur många som efterfrågar ditt varumärke och kan vara en framtida marknadsandel.

5. Sälj får äran

‘Äran för den nya kunden går till Sälj’, igen.

Det är förvånansvärt få företag som jag möter där man verkligen lägger ner energi för att förstå om nya kunder kommer från sin investering i marknadsföring och då framförallt Content Marketing.

Egentligen är det ingen svårighet att undersöka det, ven om det inte alltid är vattentätt. Enklaste metodiken är att undersöka i sin lista med leads som Marknad har genererat och identifiera de epostadresser som finns där med namnet på företaget som är en ny kund.

Som B2B-marknadsförare själv så frågar jag ofta vad de skulle tyckt om att få en del av äran för den nya kunden som företaget har fått, och i samtliga fall så vill Marknad vara en del av erkännandet.

*källa: Content Marketing Institute, 2025