Bildformat på Facebook & Instagram
Uppdaterad 2023-11-03
Bildformaten på Facebook och Instagram är många! Ibland kan det kännas lite knepigt att veta hur man ska anpassa sina bilder efter de sociala nätverkens önskemål för bästa resultat. I den här bloggen ska jag guida er genom vilka bild- och videoformat som funkar bäst på Facebook & Instagram. Häng med!
Ja ibland kan det kännas knepigt att veta vad man ska välja, vem och vad man ska lyssna på. Idag är nästan all information bara en googling borta, vilket också innebär att informationen vi får ofta skiljer sig åt. Jag får ofta frågor om vilka format som är bäst. Därför har jag i detta inlägg listat vilka format jag använder samt vilka som är mina favoriter.
Bildformat till Facebook

Profilbild – desktop & mobil: 180 x 180 px
Jag rekommenderar att man laddar upp en profilbild om minst 180 x 180 pixlar. Gärna schysst upplösning för att undvika en pixlad profilbild.
Omslagsbild desktop: 820 x 312 px
Samma princip angående upplösning tillämpas såklart på sidans omslagsbild.
Omslagsbild mobil: 640 x 360 px
Har man information i sin omslagsbild som man vill ska synas bör man uppdatera denna efter de mobila måtten. Annars anpassas bilden man laddar upp via desktop till det mobila formatet automatiskt.
Bild i inlägg, carousel & slideshow – desktop & mobil:
När det gäller att lägga upp foton i sina inlägg, oavsett om man bara lägger till en eller flera bilder, är en bra tumregel att fundera över hur man vill att slutresultatet ska se ut. Skapar man till exempel ett album kan det vara trevligt om alla bilderna har samma format. Det samma gäller såklart för en samling foton.
Exempel på fotosamling
Om vi vet att många kommer se bilderna eller videon på en mobil, ja då är det kanske en bra idé att optimera för det direkt. Generellt kan man säga att det är en bra idé att försöka utnyttja så stor del av skärmen som möjligt i flödet. Det gäller både för desktop och mobil. Man kan kort säga att vi idag jobbar med tre olika format:
Liggande: 1200 x 628 px (16:9)
Detta format är det lite mer klassiska formatet på bilder på Facebook. Det är även formatet på bilderna när man delar via en link preview. Om man ska jobba utifrån principen att uppta så mycket skärmyta som möjligt är detta således det sista formatalternativet.
Kvadratiskt: 1080 x 1080 px (1:1)
Jag gillar det kvadratiska formatet eftersom det är gångbart på många platser. Om jag bara fick välja ett format skulle det nog bli detta!
Stående: 1080 x 1350 px
Jag vill slå ett slag för detta format då det upptar mycket skärmyta och ger dig större möjlighet att fånga scrollarnas uppmärksamhet.
Bild i stories mobil & desktop: 1080 x 1920 px
Det här formatet är ju faktiskt skapat för att fylla hela skärmen när man öppnar en story. Ett roligt format som alldeles för få utnyttjar! Go crazy med era stories!
NOTE! Bilderna i stories visas endast i 5 sekunder och ligger bara kvar i 24 timmar.
Video i feed – desktop & mobil:
För filmer fungerar samma format som för bilder, man väljer utifrån hur man vill att slutresultatet ska se ut helt enkelt. Principen om att uppta så mycket skärmyta som möjligt gäller såklart även för video.
Video i story – desktop & mobil:
Format för video i stories är samma som för bilder.
Bildformat till Instagram
Instagram fortsätter att växa och är nummer två på listan över mest populära plattformar i Sverige. Det man ska komma ihåg är att de flesta använder Instagram enkom i mobilen, varför det blir extra viktigt att tänka mobil när man delar bild och video här.
Profilbild: 320 x 320 px
Här är lite större bildformat som gäller i jämförelse med Facebook.
Bild & video i flödet:
Här gäller samma princip som för Facebook, man kan använda tre olika format men det är lite andra pixelstorlekar:
Liggande: 1080 x 566 px
Kvadratiskt: 1080 x 1080 px (1:1)
Stående: 1080 x 1350 px
Bild & video i stories: 1080 x 1920
Formatet för stories på Instagram är samma som på Facebook.
Bildformat på Facebook och Instagram – översikt
Här har ni en liten infographic där jag sammanställt alla bildformat.
Hoppas ni delar många bilder och videos på Facebook och Instagram nu! Go go go!
Vill du ha en snabb guide till hur du skapar en Facebook Business Manager, läs min guide här!
Kanske vill du veta hur man enkelt kommer gång med annonsering på Facebook?
Läs då min annonsera på Facebook guide.
Behöver du komma igång med att använda Meta för ditt företag?
Läs mer här om hur vi hjälper dig komma igång!












