Mobilegeddon – slaget mellan onda och goda?

Publicerat av

Två veckor har passerat sen det som i folkmun kom att kallas Mobilegeddon. Redan för flera månader sedan gick Google ut och berättade att de från den 21 april skulle börja ta mobilanpassning i beaktning vid ranking. Man ville att sökare på mobila enheter skulle serveras träffar som var bättre anpassade för mobilens lilla skärmstorlek. Att Google gick ut offentligt och berättade om denna uppdatering gjorde att hypen blev total. E-handlarna fick darriga knän, affärsvärlden skrev stora uppslag och i SEO-sfären gick diskussionerna snabbt upp i varv.

Dagarna efter Mobilegeddon började första rapporterna komma och dryga veckan efter 21 april kom Dan Nilsson ut med en rapport han tagit fram tillsammans med Ehandel.se.

– Min bedömning är att när vi tittar på stora volymer data ses knappt ökningen för de mobilanpassade butikerna. Det här blev upphaussat och ledde till många mobilanpassningar, men det påverkade inte svensk e-handel, säger Dan Nilsson, analytiker för Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics.

Vi vet sedan tidigare att uppdateringar av den här typen kan rullas ut i omgångar och att Sverige är en liten marknad behöver vi knappt poängtera. Nu har det gått ytterligare en vecka sen Dan gjorde sin analys. Vi gjorde en djupdykning i 25 Google Analytics-konton för webbplatser som ännu inte mobilanpassats för att hitta en slutsats. Häng med!

Vilken data kollar vi på?

Först och främst ska vi berätta vad exakt det är vi kollat på. Istället för att stirra oss blinda på ranking har vi valt att se på hur den faktiska trafiken påverkats. Vi kollar antalet besök som kommer från organiska Google-träffar (source/medium = Google/organic) och segmenterar sen fram mobiltrafiken. Du kan göra samma koll på ditt eget konto genom att gå till Acquisition > All traffic > Source/Medium. Klicka sen på + Add Segment, kryssa ur All sessions och kryssa för Mobile Traffic.

Så ser du mobiltrafiken från Google. Prova själv!

Så ser du mobiltrafiken från Google. Prova själv!

Vilka webbplatser ingår i undersökningen?

Det kan jag tyvärr inte berätta men det rör sig om 25 webbplatser av varierande storlek och utförande. Vi har valt att bara gå igenom de webbplatser som INTE är mobilanpassade, alltså inte responsiva eller med mobil webbplats. För att enklare få en känsla för Mobilegeddon-effekten visar vi antal besök (Sessions) per vecka 3 veckor innan Mobilegeddon och de två kommande veckorna (29 mars – 2 maj).

Synlighet på mobilen kräver mobilanpassad webbplats, enligt Google.

Synlighet på mobilen kräver mobilanpassad webbplats, enligt Google.

Hur slutade Mobilegeddon?

Om nu Mobilegeddon är en omskrivning av Harmagedon så är det synnerligt starkt överdrivet. Det är inte, åtminstone inte än, det slutgiltiga slaget mellan mobilanpassade och icke-mobilanpassade webbplatser. Effekten har varit minst sagt blygsam och några icke-anpassade webbplatser ser till och med en viss ökning av trafik från Google på mobilen.

Nej, mobilegeddon blev inte vad vissa ville få det till att bli även om det helt klart är värt att hålla ögonen öppna för även i framtiden. Givetvis tycker vi ändå att ni ska mobilanpassa. Som vi sagt så många gånger förr:

”Är man inte mobilanpassad, är man inte verklighetsanpassad.”

Vill du också få stenkoll på hur Google och andra faktorer påverkar besök till din webbplats och hur du snabbt ser och kan agera på datan? Lär dig allt om Google Analytics i vår grymma kurs!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *