omslagsbild till blogg om social search: framtidens sökmotor?

Vad är Social Search?

Lästid: 4 minuter

Sökmotorer som Google, Bing, och Yahoo har länge varit våra digitala guider när vi söker efter information online. Men på senare tid har en betydande förändring skett i vårt sökbeteende. Sociala medier har blivit mer än en plats för att dela bilder, videos, och uppdateringar.

Numera fungerar plattformarna även som sökmotorer för att hitta information. I den här bloggen kommer vi att utforska hur sociala medier fungerar som en sökmotor, för- och nackdelar samt hur du kan arbeta med detta fenomen.

Sociala medier som sökmotor

För många av oss är sociala medier det första stället vi kollar när vi behöver information om produkter, tjänster, guider, eller till och med råd för vardagliga situationer. Vi vänder oss till plattformar såsom Instagram, Facebook, Youtube, eller TikTok för att söka och upptäcka.

Ett mockup flöde som visar hur instagram shopping fungerar.

Exempel: produktsök på instagram som enkelt leder till ett köp.

Skärmavbild av en guide på Youtube

Exempel: Till vänster har vi en HubSpot guide för nybörjare på Youtube och till höger har vi sökresultatet för inredningstips på TikTok.

Social Search vs Klassiska sökmotorer

Enligt en studie av ePassportPhoto så är det främst den yngre generationen, alltså millennials (födda 1981-1996) och Gen Z (födda 1997 – 2010), som är mer benägna att använda sig av social search. 

Ett stapeldiagram som visar att den yngre generationen föredrar sociala medier som en sökmotor.

Studie av ePassport Photo som visar att den yngre generationen föredrar social search.

En anledning till denna förändring i sökbeteende kan vara att vi känner mer förtroende för rekommendationer och råd från riktiga människor över traditionella sökmotorernas algoritmer.  Detta hänger säkerligen  samman med efterfrågan av “the human touch” i takt med att AI-genererat innehåll växer. Andra anledningar kan vara att social search ger en enklare sökupplevelse, är mer visuellt tilltalande, och ger oss möjligheten att engagera direkt med informationskällan. 

Statistik på varför användare väljer sociala medier över sökmotorer.

Studie av ePassport Photo som visar varför användare föredrar att söka på sociala medier över klassiska sökmotorer.

Så jobbar du med Social Search 

Sökresultatet på sociala medier påverkas av tre huvudfaktorer: relevans till sökorden, popularitet av innehåll, och rekommendationer från användarens sociala nätverk. Genom att optimera ditt innehåll ökar dina chanser till att synas i sökresultaten. 

Hur optimerar man sitt innehåll då?  🤔👇🏼

  • Sökbarhet: Underlätta kategorisering och sökning av ditt innehåll genom att använda beskrivande captions, relevanta hashtags, och alt-text för bilder och videor. 

(Alt-text är en kort beskrivande text som används för att förklara innehållet i bilder eller videor för personer med synnedsättning eller när mediet inte kan visas.)

  • Algoritmer & användare: Skapa innehåll som algoritmerna kan identifiera och kategorisera, men fokusera även på att tillfredsställa användarnas behov och intressen. Tänk på att dagens algoritmer på sociala medier analyserar inte bara sökord utan också visuellt och ljudligt innehåll.
  • Ta hänsyn till sökbeteende: Använd sökord och skapa innehåll som besvarar kundens frågor likt en SEO och SEM strategi.
  • Trender & aktuella händelser: Håll koll på vad som engagerar din målgrupp för tillfället och skapa relevant innehåll. Algoritmen gynnar dessutom det som trendar.
  • Relevanta plattformar: De primära plattformarna att applicera din Social Search strategi på är främst Instagram, TikTok, och Youtube då dessa plattformar använder algoritmer som kan analysera och förstå text, ljud, och bild för bättre exponering av ditt innehåll. Notera att det som fungerar på en plattform kanske inte gör det på en annan. Anpassa därför ditt innehåll utifrån plattformen.

För- och nackdelar med Social Search 

Sociala medier har verkligen förändrat spelplanen för både företag och användare när det gäller att söka och upptäcka online. För företag innebär detta en möjlighet till ökad synlighet och direkt interaktion med målgrupper på plattformar där de redan är aktiva. Den ökade synligheten och möjligheten till engagemang öppnar för dialog, feedback, och lojalitetsbyggande. Sociala medier är visuellt tilltalande och lockar användare samtidigt som de erbjuder personliga rekommendationer och direktköp för en smidigare kundresa. 

Trots fördelarna bör man tänka på att det kan finnas negativa aspekter också. Den ökande konkurrensen på de sociala plattformarna kan innebära högre marknadsföringskostnader för att sticka ut. Förändringar i algoritmerna kan påverka din synlighet och bristen på avancerad indexering kan göra äldre eller mer specifika inlägg svårare att hitta. Dessutom så kan det väcka integritetsfrågor då personlig information behövs för att algoritmerna ska kunna anpassa din sökupplevelse. 

Sökmotor eller Social Media?

Svaret är båda! Sociala medier och sökmotorer går hand i hand eftersom deras gemensamma mål är att erbjuda information som hjälper användarna att uppnå vad de behöver eller önskar. Social search förväntas fortsätta växa 2024 och bör vara en del av din sociala media strategi. 

Känns det krångligt? – Kontakta oss så hjälper vi dig!