Sökordsanalys – Hitta rätt sökord och verktyg 2025
Last updated: januari 30, 2025
av Jakob ZweiackerAtt genomföra en grundlig sökordsanalys är avgörande för att säkerställa att din webbplats når rätt publik och uppnår önskade resultat. I denna guide går vi igenom vad en sökordsanalys innebär, varför den är viktig och hur du steg-för-steg genomför en effektiv analys. Vi kommer även att diskutera vikten av sökordsanalys verktyg, sökordsmappning, hur Google Search Console och regex formler kan hjälpa dig att identifiera möjligheter, samt hur forum som Reddit och Quora kan ge dig unika fraser att optimera för.
Innehållsförteckning:
- Vad innebär en sökordsanalys?
- Varför är sökordsanalys viktigt?
- Att tänka på innan du börjar
- Hur gör man en sökordsanalys? Steg-för-steg guide
- Vikten av sökordsmappning för effektiv analys
- Användning av Reddit och Quora i sökordsanalys
- Hur identifierar man sökintentionen?
- Analys av korta och långa sökord
- Skillnader mellan Ahrefs, Semrush och Google Keyword Planner
- Sammanfattning
Vad är en sökordsanalys?
En sökordsanalys är en viktig grund inom SEO (sökmotoroptimering). Det handlar om att identifiera vilka ord och fraser din målgrupp använder när de söker efter information, produkter eller tjänster relaterade till ditt företag.
Genom en väl genomförd analys kan du:
✅ Förstå din målgrupps sökbeteende
✅ Optimera din webbplats för rätt sökord
✅ Förbättra din synlighet i sökresultaten
✅ Driva mer relevant trafik och öka konverteringar
Varför är sökordsanalys viktigt?
Med rätt sökord kan du:
- Synas på rätt plats vid rätt tillfälle
- Skapa relevant innehåll för din målgrupp
- Öka chansen att konvertera besökare till kunder
Det är kritiskt att välja rätt sökord och sökfraser för din webbplats. Genom att göra det kan du försäkra dig om att potentiella kunder hittar ditt företag på sökmotorerna. Att genomföra en omfattande sökordsanalys är avgörande för att identifiera de specifika sökord som dina potentiella kunder använder när de söker.
Detta är viktigt för att om du använder fel sökord på webbsidan som du optimerar för, som inte är relevanta eller som sällan används av dina målgrupper, riskerar du att missa en betydande mängd intresserade besökare.
Ett vanligt misstag många företag gör är att de baserar deras sökordsval på den interna terminologin eller hur de internt diskuterar produkter och tjänster. Men när dessa sökord sedan analyseras i termer av prestanda, framkommer det ofta att användare och kunder använder helt andra sökfraser för att hitta dessa produkter eller tjänster.
Denna mismatch leder till att potentiella kunder och företag går förbi varandra i digitala sökmiljöer eftersom de använda sökorden inte överensstämmer. Därför är det kritiskt att investera tid och ansträngning i en noggrann sökordsanalys innan du skapar landningssidor eller annat innehåll på din webbplats.
Det kan också vara givande att utvärdera användarrecensioner eller genomföra kundundersökningar för att förstå hur kunder beskriver dina produkter.
Genom att göra en nogrann sökordsanalys så möjliggör du att det leder till:
Att tänka på innan du börjar
Börja med en brainstorming
Allt börjar med brainstorming. Innan du kastar dig in i de tekniska aspekterna av sökordsanalysen, sätt dig ner och tänk igenom vilka sökord eller fraser ditt företag bör synas på.
- Glöm inte att inkludera teammedlemmar från olika avdelningar, särskilt de som regelbundet interagerar med kunderna.
(Metoden för hur denna brainstorm utförs kan variera beroende på vem eller vilka som gör den).
- Vi rekommenderar att ni alltid stämmer av in-house med x antal personer, gärna kundservice, för att ta reda på hur kunder pratar och beskriver er idag.
- Gör en konkurrentanalys över era närmaste konkurrenter och deras kanaler. Ta reda på hur de uttrycker sig och vilka sökord de har optimerat för.
- Utifrån denna brainstorm, kategorisera sökorden efter ämnen och intressen för att få en tydligare överblick vilka sökord som är högst/lägst prio enligt er.
- Läs kundrecensioner och supportärenden för att identifiera språk och termer som kunderna själva använder.
- Kartlägg kundresan och sätt mål
Kartlägg kundresan och sätt mål
- Generiska sökord används tidigt i processen, t.ex. “hundgodis”.
- Kommersiella sökord används när en person är nära ett köp, t.ex. “Pedigree hundgodis 3 kg”.
Genom att kategorisera dina sökord baserat på kundresan och sökintention kan du skapa innehåll som matchar exakt vad användaren letar efter.
Kundresan, från upptäckt till konvertering, spelar en viktig roll i sökordsanalysen. Genom att förstå varje steg i kundens resa kan du bättre målinrikta dina sökord och skapa en mer effektiv SEO-strategi.
Tänk ut vart befinner sig målgruppen i köpprocessen när hen söker efter generiska sökord eller specifika sökord med köpintention, i början eller slutet av sin process?
Kundresan
Denna kartläggning av sökord kan ge er djupare förståelse vilka sökord som är mer relevanta och därför har högre prio. Är det endast sökord som är direkt relaterade till köp som är aktuellt eller vill ni påverka kunden redan i ett tidigare stadie?
Exempel kan vara att om du driver en Ehandel så är målet kanske primärt att sälja produkter, med ett B2B företag eller om du driver en blogg så kanske målet är att sprida mer kunskap om ämnet du skriver om eller varumärket.
Hur gör man en sökordsanalys? (Steg-för-steg guide)
Steg 1: Brainstorma relevanta sökord
- Lista alla ord och fraser som beskriver ditt företag och dina produkter.
- Prata med kundtjänst och säljteamet för att förstå vilka ord kunder använder.
- Analysera konkurrenter för att se vilka sökord de rankar på.
Steg 2: Använd sökordsverktyg
- Ahrefs, GSC och Sökordsplaneraren för att analysera sökvolym och konkurrens.
- AlsoAsked & AnswerThePublic för att hitta vanliga frågor.
- Quora + Reddit forum för att hitta mer unika frågeställningar och identifiera eventuella problem.
Vi använder Ahrefs och Google Search Console som exempel
ahrefs keyword explorer med sökning på hundfoder
Ahrefs exempelvis är ett av de mest populära verktygen för sökordsanalys. Du kan även se hur svårt det är att ranka på ett visst sökord baserat på hur många backlinks en sida får till sig och hur stark en sajt är baserat på överlag hur många länkar en sajt får till sig. Starka varumärken som Granngården, Arken Zoo och liknande företags webbplatser rankar ofta högre på grund av deras överlag starka domän. Verktyget ger dig goda möjligheter att titta på sökvolymer, söktermer utifrån intention, vad konkurrenter syns på samt externa länkar som en domän har fått till sig + mycket mer.
Användning av regex i Google Search Console
Gratisverktyget är en guldgruva för att hitta sökord som sidor har plockat upp om man använder det på rätt sätt. Något av de bästa sätten är att använda Regex formler för att identifiera söktermer i olika stadier av kundresan.
Exempel på användningsområden:
- Identifiera long-tail-sökord: Genom att använda regex kan du hitta sökfrågor med ett visst antal ord, vilket hjälper dig att upptäcka long-tail-sökord som kan vara mindre konkurrensutsatta men högre konverterande.
- Exkludera varumärkessökningar: Om du vill analysera icke-varumärkesrelaterade sökningar kan du använda regex för att filtrera bort sökfrågor som innehåller ditt varumärkesnamn.
- Identifiera frågor: Genom att filtrera sökfrågor som börjar med “hur”, “vad”, “varför” etc., kan du hitta vanliga frågor som dina användare ställer, vilket kan informera ditt innehållsskapande.
Besvara informativt: ^(hur|när|var|varför|vem|kan man|vad|vilka|vilket|skillnad mellan) .*
Besvara Transaktionellt: ^(köp|beställ|pris|erbjudande|rabatt|boka|jämför|offert|hyr|anlita|prova|testa|prenumerera|ladda ner|kostnad|frakt) .*
Så här använder du regex formler i GSC:
- Navigera till sökresultat-rapporten i GSC.
- Klicka lägg till filter
- Välj Sökterm -> Anpassad (regex) som filtertyp.
- Ange ditt regex-mönster i fältet som visas.
Genom att integrera regex i din analys kan du upptäcka dolda möjligheter och få en djupare förståelse för användarnas sökbeteende, vilket i sin tur kan leda till mer effektiv sökordsoptimering.
Steg 3: Analysera sökintentionen och sökvolym
- Är sökordet informativt, kommersiellt eller transaktionellt?
- Kolla Google SERP – vilka typer av resultat visas?
Sökvolymen visar hur ofta ett specifikt sökord söks efter. Ju högre sökvolym, desto mer populärt är sökordet, men det betyder inte det alltid är det sökordet som du borde fokusera på. I många fall har long-tail sökord lägre sökvolym men är mer direkt konverterande.
Analysera short-tail ord och long-tail ord
För att förstå sökordsanalys på djupet behöver man först inse vikten av olika typer av sökord. Långa (long-tail) och korta (short-tail). Dessa termer refererar till antalet ord i ett sökord eller en sökfras samt deras specificitet.
- Short tail-sökord är oftast 1-2 ord långa. De är generella, har en hög sökvolym och en bred matchning. Till exempel kan “hundfoder” eller “hundmat online” betraktas som short tail-sökord. Det problem som uppstår med dessa typer av sökord är att konkurrensen oftast är mycket hög, vilket kan göra det svårare att ranka högt i sökresultaten.
- Long tail-sökord består av tre ord eller fler och är vanligtvis mycket specifika. De har en lägre sökvolym men kan vara mycket värdefulla eftersom de oftast har en högre konverteringsfrekvens.
Ett exempel skulle vara “hundmat till små hundar”. Trots sin lägre sökvolym, om någon söker med detta specifika sökord, är chansen stor att användaren är redo att göra någon form av transaktion.
Sökning på hundmat till små hundar
Steg 4: Gruppera och prioritera sökord
Använd dig av sökordsmappning och klustering, för att bedömma vilka sökord som passar att använda sig av på en och samma sida, och vilka som behöver brytas ut för att ha ett eget dedikerat inlägg. Vi kommer gå lite djupare in på sökordsmappning och analys av sökintention längre ner i artikeln.
Steg 5: Optimera ditt innehåll
- Placera dina sökord i titlar, rubriker, brödtext, alt-text och metabeskrivningar.
- Skapa innehåll som svarar på användarens behov och försök lös deras “pain points”.
Steg 6: Mät och justera
- Använd Google Search Console för att analysera söktermer, klicks, visningar klickfrekvens (CTR) och organisk position.
- Justera ditt innehåll baserat på vad som presterar bra och vad som behöver förbättras.
Var noga med att inte överanvända sökorden bara så att det ser onaturligt ut. Kom ihåg, vi vill skapa nyttigt innehåll primärt för läsaren.
Vikten av sökordsmappning för effektiv sökordsanalys
Keyword mapping innebär att strukturera och organisera dina sökord på ett logiskt sätt för att optimera innehåll och landningssidor.
Varför är detta viktigt?
✔️ Säkerställer att varje sökord har en specifik landningssida
✔️ Förhindrar keyword cannibalization (att flera sidor konkurrerar om samma sökord)
✔️ Skapar en klar SEO-struktur för din webbplats
Hur gör man en mappning av sökord?
- Identifiera primära sökord + sekundära och kolla sökresultatet om sidorna matchar.
(Verktyg som Keyword insights och Ahrefs kan göra det i bulk för att snabba på processen)
2.Gruppera dem baserat på sökavsikt
3.Tilldela rätt sökord till rätt sida
Detta hjälper dig att skapa relevanta, väldisponerade sidor som har större sannolikhet att ranka bättre på Google.
Så vad ska man fokusera på?
Valet mellan att fokusera på short-tail eller long-tail beror på din affärsstrategi, dina mål och din webbplats nuvarande position i sökresultatet.
För nystartade webbplatser eller de som ännu inte har etablerat en stark SEO-position, kan det vara mer fördelaktigt att börja med long tail-sökord. Dessa ger en chans att få fotfäste i sökresultaten och kan leda till snabbare vinster i form av riktad trafik.
Dessutom, genom att skapa mycket informativt innehåll så kan du dra in trafiken och leda användaren med hjälp av interna länkar mot de mer transaktionella landningssidorna.
Med tiden, när din webbplats börjar få auktoritet, kan du sedan börja rikta in dig på de mer konkurrenskraftiga short tail-sökorden.
Undersök sökintentionen
Informerande sök
När vi försöker förstå varför någon skulle använda ett specifikt sökord på internet, finns det flera aspekter att överväga. Först och främst kan personens avsikt vara att inhämta information.
en bild på vanliga frågor på google
Kanske vill de lära sig mer om ett visst ämne, söker svar på en specifik fråga, eller vill utforska en ny hobby eller intresse. Oftast handlar det om vanliga frågor som ofta svarar på hur, var, när och varför etc.
I dessa fall kan sökorden vara breda eller mycket specifika beroende på hur mycket kunskap personen redan har om ämnet.
Jämförelsesök
När man har fått tillräckligt med information om en tjänst eller produkt så brukar man vilja jämföra med andra innan man exempelvis gör ett köp. I de här fallen brukar man ställa frågor som svarar på “bästa”, “billiga” “hyra vs köpa” för att nämna några få.
Visar hur ett jämförelsesök kan se ut på google
Köpintention
Denna typ av sökning kan inkludera termer exempelvis som “köp“, “boka“,
“erbjudande” och “hyra” för att hjälpa dem att fatta ett välgrundat köpbeslut.
sökintentionen köp
Varumärkessök
Slutligen finns det de som kanske letar efter en specifik webbplats. Kanske har de hört talas om en webbplats genom en vän, sett den i en annons, eller besökt den tidigare men inte kommit ihåg den exakta webbadressen.
varumärkessök på Granngården
I dessa fall kan sökorden vara webbplatsens namn eller något unikt som associeras med den.
Hur identifierar man lättast sökintentionen?
Oftast kan du få svaret på ett relativt enkelt sätt för att bedömma vilken typ av innehåll som du behöver skapa.
- Analysera sökordet själv
- Med ett sökordsverktyg som sökordsplaneraren, Ahrefs, eller Semrush
- Direkt i sökresulatatet
Titta på sökresultatet!
Gå ut på sökmotorerna i ett inkognito läge och sök på den sökfrasen du vill synas på och analysera topp 3-5 resultatet.
Kolla på vad det är för titlar som visas, gå in på sidorna och analysera hur konkurrenterna har strukturerat upp sin sida. Det finns en anledning till att just de här sidorna visas först.
Användning av Reddit och Quora för att identifera söktermer
- Reddit: Identifiera trender och frågor genom att söka i relevanta subreddits.
- Quora: Hitta frågor med hög efterfrågan och använd dem i din SEO-strategi.
Att använda forum är ett utmärkt sätt för dig som bolag att identifiera eventuella frågeställningar eller söktermer som människor använder i direkt konversation. Genom att skapa ett konto där och söka på dina produkter eller tjänster så kan du få värdefull information om hur folk pratar i konversation om vad de tycker är bra eller är dåligt. Det ger dig också unik möjlighet att hitta frågeställningar som vanligtvis inte dyker upp i verktyg eller direkt ute i sökresultatet, men om det besvaras på ett korrekt sätt så kan det ändå trigga ett resultat om du har identifierat ett problem eller en fråga som du sen besvarar i din artikel.
Skillnader mellan Ahrefs, Semrush, Alsoasked, Google Keyword Planner & Ranktrail
Det finns många verktyg tillgängliga för sökordsanalys. Vissa är gratis, medan andra kostar. Betalda alternativ som Ahrefs och SEMrush erbjuder mer detaljerad data än bara sökvolymer.
För de som föredrar gratis verktyg finns alternativ som Google Ads Sökordsplaneraren.
Ahrefs
Backlinkanalys: Ahrefs är mest känt för sin omfattande databas av backlinks, vilket gör det till ett utmärkt verktyg för att analysera och övervaka inkommande länkar till en webbplats.
- Organisk sökdata på flera olika språk: Ger insikter om vilka sökord en webbplats rankar för och ger en möjligheten attidentifiera nya sökord att synas på.
- Site Audit: Funktion för att analysera tekniska aspekter av en webbplats och identifiera förbättringsområden.
“Personligen är det här mitt favoritverktyg och något som jag använder kontinuerligt i mitt dagliga arbete. Du får bra insikter om konkurrenter, vad de rankar på, och sökordsutforskaren är utmärkt med tanke på att du får reda på sökvolymer, relaterade sökord och vanliga frågor som ställs på Google.”
Priser: Från 99$ – 999$/mån beroende på storleken på vad för slags företag du driver.
Priser: Från 83 – 833$/år
Semrush
En annan stor ledande aktör på marknaden. Semushs verktyg är väldigt omfattande och förser med bra konkurrentanalyser och likt Ahrefs ger estimat på sökvolymer, vad sökordet har för sökintention och till viss del Backlink analyser.
Något som också är intressant är att Semrush håller på att släppa ett cluster verktyg som grupper sökorden som du har identifierat, vilket säkerligen kommer vara väldigt värdefullt.
Något som gör dem också väldigt starka är deras On-page analys som rekommenderar ett brett utbud med ideér för att optimera sin webbplats. Likt Ahrefs erbjuder det också Site audit funktion samt ett marknadsanalys program.
Från 129 – 499$/mån (bra val primärt för större företag)
Från 108 – 416$/år
Sökordsplaneraren
Primärt utformat för att hjälpa annonsörer på Google Ads att hitta sökord för sina betalda kampanjer, men det ger också värdefull information om sökvolym och konkurrens. Ett väldigt bra alternativ också för privatpersoner som vill göra sökordsanalyser.
Kostnadsprognos
- Estimerar bud och kostnader för valda sökord inom Google Ads.
- Tätt integrerad med Google Ads
- Perfekt för de som redan använder eller planerar att använda Google Ads för sina marknadsföringskampanjer.
Gratis – Perfekt för både företag och privatpersoner
Alsoasked
En bild på en sökning i alsoasked
Alsoasked är ett utmärkt verktyg att använda sig av när man vill ta reda på vanliga frågor som ställs på Google.
Det enda man behöver är att lägga in ett sökord på det språk man är intresserade av och sen får du väldigt mycket ideér för att skapa bra innehåll på din webbplats. De här sökorden har ofta inte någon definierad sökvolym men är ändå något som som ställs på Google som användare vill ha svar på.
Från 15 – 59$/mån – Väldigt bra för både privatpersoner och företag oavsett storlek
Ranktrail
Ranktrail är ett verktyg som saluförs av Topvisible och likt de andra verktygen också har möjligheten att göra sökordsanalyser. Verktyget ger dig sökvolymer, nuvarande rankande sida, sökordsförändringar samt ett on/off page resultat som bedömer från 0 – 100 hur bra webbplatsen presterar utifrån ett innehållsperspektiv + hur stark länkprofil webbplatsen har.
Likt de andra verktygen så finns det olika prissättningar beroende på vad för sorts paket man köper och vilket behov + budget ett företag har. Vad som skiljer det här verktyget åt är att det också säljs som en paketlösning med coachning och projektledning ju dyrare paket man väljer.
Från ca, 200 – 1000$/mån
Sammanfattning
Att göra en utförlig sökordsanalys är avgörande för att lyckas med sin närvaroonline. Att veta vad användare eller potentiella kunder söker efter för att sen kunna ta beslut om vad för slags innehåll som behöver skapas.
Genom att förstå kundresan, och sökintentioner på sökorden kan man bemöta användaren i alla faser för att leda dem till en transaktion eller ett lead. Det finns väldigt många olika verktyg man kan använda sig av för att göra sökordsanalyser, men Ahrefs, Semrush, Google Search Console och Sökordsplaneren i Google Ads är några av de vanligaste.
Ranktrail är inte lika känt men en väldigt bra lösning för de som vill ha en bredare paketering med cochning och projektledning inom SEO.
Vill man få en bra inspiration på informativt sök att skapa blogginlägg av så är alsoasked ett lysande verktyg som visualiserar ut frågor som ställs om olika tjänster och produkter på Google.
Slutligen skulle jag vilja säga att de flesta av verktygen gör ungefär samma saker, men några av dem har sina egna unika funktioner vilket gör att det mest handlar om preferenser och budget man har i sitt företag med tanke på att de alla erbjuder olika priser.
Vill du kicka igång arbetet med din sökmotoroptimering tillsammans med oss? Slå en signal eller hör av dig här direkt!