Sökmotoroptimering. Något vi verkligen kan på våra fem fingrar! Hos oss får du möjligheten att jobba tillsammans med experter som har enorm erfarenhet. Vi finns här för dig som vill ha hjälp med strategi, content och outreach. Låt oss hjälpa dig att ranka högt!
Sökordsanalys
Sökordsanalys är en viktig grund inom SEO som ger dig rätt förutsättningar att optimera din webbplats efter de sökord och sökfraser som identifieras med företagets produkter eller tjänster. Analysen säkerställer även att ni använder samma ord som er målgrupp och att det finns en stadig grund med fakta och riktlinjer för hur webbplatsen skall struktureras.
Kom igång med sökordsanalysen
Det är väldigt viktigt att ni använder er av rätt sökord och sökfraser när ni bygger upp er webbplats. På så sätt så blir ni hittade via sökmotorerna när era potentiella kunder söker efter er.
För att komma igång med sökordsanalysen så rekommenderar att ni inleder arbetet med en brainstorm. Denna start innehåller tankar och idéer på vilka sökord ni vill synas på, enstaka eller flera ord, synonymer på dessa och svar på eventuella frågeställningar som ni vet er målgrupp idag vill ha besvarade.
Metoden för hur denna brainstorm utförs kan variera beroende på vem eller vilka som gör den. Vi rekommenderar att ni alltid stämmer av in-house med x antal personer, gärna kundservice för att ta reda på hur kunder pratar och beskriver er idag. Se gärna över konkurrenter och deras kanaler, hur uttrycker de sig och vilka sökord har de optimerat för idag?
Utifrån denna brainstorm kategoriseras sökorden efter ämnen och intressen för att få en tydligare överblick vilka sökord som är högst/lägst prio enligt er. Vilka kan grupperas tillsammans då de är inom samma kategori/ämne och vilka sökord är ej relevanta och bör därför uteslutas.
Någonting som också är viktigt att tänka på när man gör sin sökordsanalys är kundresan. Vart befinner sig målgruppen i köpprocessen när hen söker efter generiska sökord eller specifika sökord med köpintention, i början eller slutet av sin process? Denna kartläggning av sökord kan ge er djupare förståelse vilka sökord som är mer relevanta och därför högre prio. Är det endast sökord som är direkt relaterade till köp som är aktuellt eller vill ni påverka kunden redan i ett tidigt stadie?
Verktyg till Sökordsanalysen
Det finns en mängd olika metoder och verktyg för hur en sökordsanalys kan genomföras. Några är gratis och andra kräver någon form av betalning. Skillnaden mellan dessa två alternativ ligger i mervärdet, alltså hur mycket mer data du får ut av verktyget än bara sökvolymer för specifika sökord som du valt ut. Följande verktyg är några exempel som kräver någon form av betalning och ger dig mer data än bara sökvolym som kan vara värdefullt: Ahrefs, RankTrail & SEMrush.
För dig som vill använda dig av något gratis verktyg så kan vi varmt rekommendera följande: Keywoord Tool, Google Ads Sökordsplaneraren, Übersuggest.
Behöver ni hjälp med sökmotoroptimering och sökordsanalyser? Vi hjälper er gärna! Ta kontakt med oss här.



