Lästid: 7 minuter

infografik på vad kostar google ads

Senast uppdaterat 2024-04-26

Vad kostar Google Ads?

Många frågar oss: ‘Vad kostar Google Ads?’ Svaret är inte helt enkelt, eftersom priset påverkas av flera olika faktorer, bland annat hur dyrt ett klickpris är vilket varierar från bransch till bransch, samt hur många som konkurrerar på olika sökord.

bild på sökresultatet

Google Ads kostnader

För att ge en konkret bild, låt oss ta exemplet med sökordet ‘köpa skor’. Genom att använda sökordsplaneraren kan vi få en uppfattning om vad varje klick kan kosta, beroende på om konkurrensen är hög eller låg. För närvarande varierar priset från 4,05 kr till 14,33 kr per klick. 

Men saken är mer komplex än så. Varje gång någon söker på ett sökord vi annonserar för, hålls en digital auktion. Om och hur mycket du betalar avgörs inte bara av konkurrensen utan också av kvaliteten på ditt annonsinnehåll. Varje sökord får ett unikt ‘kvalitetsresultat‘ som beräknas utifrån följande tre faktorer:

Google Ads kvalitetsresultat

bild på kvalitetsresultat google ads

Kvalitetsresultatet påverkas av tre olika mätvärden och tillsammans utgör dom ett maxresultat på 10. Desto bättre resultat, desto bättre presterar sökorden i annonsen, vilket kan göra att klicksen på sökordet blir billigare, copyn blir optimal för högre synlighet, samt troligtvis kommer påverka försäljningen bättre.

Målsideupplevelse

  • Hur relevant är egentligen innehållet på den sida som du skickar annonsen till? Finns det en konkret matchning av innehållet på sidan och annonsen?
  • Hur väl söktermen matchar målsidan.
  • Hur lätt det är det att navigera sig inne på målsidan.

Annonsrelevans

Det baseras på hur väl sökordet matchar budskapet i annonsen. Här är det viktigt att annonsen är relevant i förhållande till sökordet och bör därmed alltid stå med i annonstexten.

Beräknad klickfrekvens (CTR)

Här mäts hur sannolikt det är att en användare klickar på annonsen baserat på tidigare klickfrekvens. Här får vi veta vad Google tror om våra annonser, om det kommer locka till klick, eller om det kommer vara en sämre CTR. Effekterna av annonsposition och andra faktorer som påverkar annonsens synlighet räknas bort.

Syftet med kvalitetsresultat är alltså att Googles huvudfokus är att konsumenten/besökaren ska få en positiv upplevelse och sitt behov tillgodosett. Därav räcker det inte med att ni är har högst klickpris (CPC) inställt för att synas.

I vilket nätverk som ni väljer att annonsera har också stor betydelse för vad den slutliga kostnaden blir. Google Search tillsammans med Google Shopping är i de allra flesta fall dyrare att annonsera på än YouTube och Display.

Performance Max

Idag är även Performance Max ett alternativ istället för enskilda Youtube- och displaykampanjer med tanke på att AI-lösningen inkluderar både Display, Youtube, Gmail, Search & Discovery.

Olika Google ikoner

Är målet att driva konverteringar (Köp eller leads) är det ofta Search och Performance Max vi bör jobba med.

Budgivningsstrategier i söknätverket

Google Ads är en form av PPC-annonsering – Pay per click – något som kan vara förvirrande då det numera är möjligt att använda sig av andra budgivningsstrategier såsom Mål CPA och Maximera klick för att nämna några. Alltså kan man fokusera på andra KPI:er utöver klickpris inne i Google Ads. Nedan ska jag försöka förtydliga de olika budgivningsstrategierna som är tillgängliga i söknätverket.

Manuell CPC- Manual CPC

Ni väljer själv vilket högsta bud ni är villiga att betala för ett klick på annonsgruppsnivå alternativt sökordsnivå. Med denna budstrategi har man stor kontroll på hur mycket man vill betala för ett klick. Dock är det tidskrävande och behöver mycket underhåll då man ej får hjälp av maskininlärning.

Mål-CPA – Target Cost per acquisition

Här ställer man in hur mycket man är villig att betala för en åtgärd i form av konverteringar. En konvertering kan vara allt från försäljning till att de fyllt i ett kontaktformulär. Maskininlärning hjälper till att optimera för konverteringar utifrån tidigare kampanjhistorik och signaler vid auktionstiden. Detta är för att automatiskt optimera era bud för besökare som mer eller mindre sannolikt leder till konvertering.

Det kan vara bra att veta att vissa konverteringar kan kosta mer och andra mindre. Men på totalen optimerar Google för att hålla sig till satt Mål-CPA. Denna strategi kräver mindre underhåll men på så vis har man även mindre kontroll. Det är även en risk att man ställer in för lågt CPA vilket kan leda till att man går miste om klick som kan leda till konverteringar.

Exempel på användning av Mål-CPA:

  • E-handelsbutik – En onlinebutik som säljer kläder vill öka antalet köp på sin webbplats. Butiken sätter upp Mål-CPA-budgivning för att automatiskt justera sina bud för att attrahera besökare som är mer benägna att genomföra ett köp, baserat på tidigare köpbeteende och andra relevanta signaler.
  • Tjänsteföretag – Ett företag som erbjuder försäkringar kan använda Mål-CPA för att driva potentiella kunder att fylla i ett kontaktformulär. Deras mål kan vara att minimera kostnaden per lead, samtidigt som de säkerställer att de leads de betalar för har hög sannolikhet att konvertera till betalande kunder.
  • Apputvecklare – En apputvecklare som vill öka antalet installationer kan ställa in Mål-CPA för att optimera kostnaden per installation. Systemet kommer att rikta annonsering till användare baserat på demografiska data och tidigare installationshistorik för att hitta de som sannolikt kommer att installera appen.

Mål-ROAS – Target Return on ad spend

När ni vill fokusera på avkastning utifrån hur mycket ni spenderar på annonseringen kan man använda sig av Mål ROAS. Här optimerar Google Ads med hjälp av maskininlärning utifrån historisk konverteringsvärde och på så sätt anges automatiskt högsta CPC.

Precis som för Mål CPA kan ROAS variera per konvertering men Google Ads optimerar för att hålla sig till ett medelvärde av de Mål ROAS ni har angett. För att använda denna budgivningsstrategi måste man ha konverteringsvärde kopplat inne i Google Ads.

Exempel

Ett e-handelsföretag säljer designerkläder online. Företaget har ett bredare sortiment av högkvalitativa produkter och en genomsnittlig försäljningsintäkt per användare är 2000 kr.

Mål: Företaget vill säkerställa att för varje 1 kr som spenderas på Google Ads, ska de generera minst 10 kr i försäljningsintäkt. Detta motsvarar en ROAS på 1000%.

Inställning av Mål-ROAS

  • Mål-ROAS värde: 1000% (10x avkastning)
  • Annonseringsbudget: 20,000 kr per månad

Förväntat resultat
Med en Mål-ROAS på 1000% och en månadsbudget på 20,000 kr, siktar företaget på att generera 200,000 kr i intäkter från sin annonskampanj

Maximera konverteringar (Maximize Conversions)

Med denna budgivningsstrategi maximerar Google Ads antal konverteringar utifrån er budget. Detta baseras på kampanjhistorik och signaler vid auktionstillfället. Här anger man inte några andra riktlinjer utan lägger helt över det på Google att optimera för att få så många konverteringar som möjligt. Målet är att förbruka hela budgeten vilket kan vara bra att tänka på. Jag kan rekommendera att testa denna strategi när ni har en begränsad budget och ej specifika riktlinjer kopplat till CPA alternativt ROAS.

Maximera konverteringsvärde (Maximize Conv.value)

Denna inställning optimerar kampanjen för att maximera konverteringsvärde för kampanjens budget utifrån kampanjhistorik och signaler vid auktionstillfället. Även denna strategi förbrukar ofta hela kampanjens budgeten. Här har man även mindre kontroll och förlitar sig på att maskininlärning hjälper till att visa annonsen när det är mer eller mindre troligt att det leder till en konvertering med högt konverteringsvärde.

Maximera klick (Maximize Clicks)

Google Ads hanterar automatiskt era bud så att man får så många klick som möjligt för er budget. Denna strategi förbrukar även hela kampanjens budget. Om du fokuserar på att öka trafik och antal klick kan denna strategi vara värd att testa. Här har man dock mindre kontroll på vilka klick man får och därför är det viktigt att följa upp vilken kvalité trafiken har utifrån avvisningsfrekvens och sidor/session mm.

Målexponeringsandel (Target Impresssion share)

Mål-exponeringsandel (Target Impression Share) är en budgivningsstrategi i Google Ads som används för att maximera synligheten av dina annonser inom en given budget. Denna strategi är idealisk för varumärken som vill optimera sin närvaro i sökresultaten för specifika sökord eller kampanjer. Nedanför följer ett exempel på hur du kan använda Mål-exponeringsandel i praktiken.

Exempel

En klädesbutik vill öka sin synlighet på högt konkurrensutsatta sökord relaterade till sneakers, som “köpa nya sneakersl” eller “bästa sneakers”.

Mål: Företaget siktar på att deras annonser ska visas i toppen av sökresultaten minst 80% av tiden när dessa sökord söks på.

Inställning av Target Impression Share:

  • Mål-exponeringsandel: 80%
  • Placering: Topp av sökresultatsidan
  • Annonseringsbudget: 50,000 kr per månad

Vad man kan förvänta för resultat
Genom att sätta målet till 80% exponeringsandel i toppositionen, strävar företaget efter att deras annonser ska visas i de högsta annonsslotsen för sina målsökord i 80% av de tillfällen någon gör en relevant sökning.

Dock är det viktigt att veta att det ej är någon garanti för synlighet. Har man hög konkurrens och arbetar med varumärkeskännedom så kan det vara värt att testa för att öka antal exponeringar.

Så vad blir slutsatsen då?

Det fiffiga med Google Ads är att du inte behöver ha en fast månadsbudget. Budgeten i Google Ads styrs på dagsbasis och annonskostnaderna ser väldigt olika ut från bransch till bransch. Generellt sett kan man säga att det är dyrarare klickpriser för B2B-tjänster än för e-handelsprodukter. Så vilken summa du behöver investera beror helt och hållet på vad det är för bransch du verkar inom. Försök först och främst ta reda på vad klickpriserna ligger på inom ditt segment samt hur hög konkurrensen är på sökorden och ta sen bäst beslut för ert företag. 

Är du intresserad av att komma igång med annonsering via Google Ads eller testa någon ny budgivningsstrategi så är du varmt välkomna att höra av dig till oss!