Google Remarketing

Så arbetar du med remarketing i Google Ads 2022!

Lästid: 4 minuter

Vad är remarketing?

Remarketing i Google Ads är ett väldigt kraftfullt sätt att få synas igen för dina besökare som du har haft inne på din hemsida, oavsett om det är en e-handel eller b2b-företag. Denna guiden hjälper er att sätta upp er första remarketing-kampanj, så häng med!

Har du någonsin varit med om att du har varit inne på en hemsida, inte köpt något, och därefter har du sett annonser om just det varumärket på diverse hemsidor? Det är remarketing. 

Remarketing rent tekniskt sett innebär att man implementerar en spårningskod i besökarnas webbläsare, som känner av att besökarna i fråga har varit inne på din hemsida. När spårningskoden märker att någon har varit inne på hemsidan, så riktar den dina display-annonser* mot just den besökaren. På detta sättet får besökarna annonser om ditt varumärke igen, lite som en påminnelse om att ni finns där. 

Vi blir ofta störda när vi sitter vid t.ex. mobiltelefonen och kanske inte genomför ett köp eller kanske glömmer att skicka in ett kontaktformulär. Med remarketing får besökarna en andra chans att faktiskt konvertera på din hemsida!

*Display-annonser är annonser i bildformat på olika hemsidor och appar.

Vad finns det för möjligheter?

Google har gett oss möjligheten att skapa remarketing på olika sätt, vilket kan vara intressant för vissa företag och branscher, men här listar jag tre stycken jag tycker är trevliga!

Webbplatsbesökare

Detta är den vanligaste typen av remarketing, där Google har skapat automatiska listor som hjälper dig att välja vilka du vill spåra, antingen om det är alla som har besökt webbplatsen, eller de som endast har konverterat. Självklart kan du skapa egna listor också såklart, till exempel besökare senaste 180 dagarna som ej har konverterat.

Dynamisk remarketing

Den här typen av remarketing kräver mer arbete, men är väldigt kraftfull. 

Här skapar Google annonserna baserat efter vad du har valt för lista och vad besökaren i fråga har besökt, t.ex. en produktsida om skor. Här kräver Google att du har en produktfil med dina produkter(Google Merchant Center) för att kunna skapa annonser som matchar rätt med vad besökaren har sett på din sida. 

Läs mer om dynamisk remarketing i Googles egna guide här!

För en e-handlare så kan det vara en bra idé att skapa en lista på besökare som har lagt något i varukorgen men inte handlat. På detta sätt kan du visa annonser för besökarna på just den specifika produkten de har kollat på.

Exempel: Besökare tittar på ”/produkt/vit-sko/”, så får besökaren annonser om just den specifika skon.

YouTube

Med Youtube-remarketing kan du visa annonser för de som har haft något att göra med din YouTube-kanal, t.ex. kollat på en video, prenumererat mm. Detta är bra om man är väldigt aktiv inom YouTube och vill att besökarna vill landa på din YouTube-kanal igen! 

Så, hur gör man då? Det ska jag förklara för er!

Jag kommer att gå igenom den vanliga typen av remarketing inom Google Ads, då den är applicerbar på flera olika företag och branscher. Jag kommer också att förutsätta att ni har Google Analytics implementerat på er hemsida. Har ni inte det så måste allt göras via Google Ads, samt att ni tappar fördelen om att skapa målgruppslistor som är baserade efter era egna mål i Google Analytics, så att om ni inte har det, skapa ett Analytics-konto! 

OBS: Tänk på att ni måste ha Analytics kopplat med ert Google Ads-konto. Om ni inte har det, så går ni in via Administratör(längst ner i vänster hörn) > Produktlänkning(i egendomsspalten) > Google Ads-länkning.

  • Steg 1: Skapa målgruppslistor i Google Analytics

Först måste vi skapa listor för vilka vi vill nå ut till. Detta gör vi i Google Analytics. Gå in i ert Analytics-konto och klicka på kugghjulet där det står Admin längst ner i vänstra hörnet.

  • Steg 2: Klicka på ”Målgruppsdefinitioner”

Lite längre ner i egendomsspalten, finner ni ”Målgruppsdefinitioner”. Klicka där och välj undermenyn som heter ”Målgrupper”.

 

 

  • Steg 3: Aktivera Remarketing

Detta är såklart ett viktigt steg för att det ska fungera som det ska. Viktigt här är att läsa igenom policyn och lägga till mer information i er cookie policy då Google samlar in ytterligare data för just remarketing. Här kommer Google Analytics automatiskt att skapa en lista för alla användare senaste 180 dagarna. Denna listan väljer ni att koppla mot ert Google Ads-konto. 

 

  • Steg 4: Skapa annonserna i Google Ads

Så! Nu har vi en lista där Google samlar in data från alla besökare som kommer in på er sajt. Med denna listan kan vi nu rikta våra display-annonser specifikt mot dem som har besökt vår sida senaste 180 dagarna. 

Gå in på ert Google Ads-konto och välj ”Displaykampanjer” i vänsterspalten. 

Här skapar ni er kampanj som vanligt och följer stegen som i vanlig ordning, med namn, budget, budgivning. 

När ni väl kommer till ”Inriktning”, så väljer ni ”Lägg till inriktning” och därefter ”Målgruppssegment”. Därefter väljer ni ”Bläddra”, därefter ”Hur de har kommunicerat med ditt företag” och till sist ”Webbplatsbesökare”. Här kommer ni att kunna välja er lista som heter ”Alla besökare 180 dagar”. Självklart kan ni använda en egen lista om ni har skapat det. Efter det så fortsätter ni bara att bygga er kampanj som vanligt, och sedan är det klart! 

 

 

Har ni andra frågor gällande remarketing inom Google Ads? Tveka inte på att höra av er till mig, eller till någon av mina fantastiska kollegor!


Kenan Skrijelj

Behöver du hjälp med att driva relevant trafik genom Google Ads så tveka inte på att kontakta Kenan!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *