Maria håller PPC-utbildning

Remarketing via Google AdWords (eller Analytics)

Publicerat av

Remarketing har funnits ett bra tag nu och är standard för oss att lägga in åt våra kunder. Men vad är remarketing, hur fungerar det och om ni vill komma igång – hur ska ni tänka? Jag tänkte gå igenom lite exempel nedan och kortfattat berätta hur det går till.

Till att börja med vill jag förklara själva konceptet – alltså vad är remarketing? På svenska kallas det om-marknadsföring och det är egentligen en ganska bra förklaring. Vi väljer att marknadsföra oss till de som redan vet om att vi finns. På engelska säger man alltså remarketing och vissa säger “retargeting”. De allra flesta använder begreppet remarketing även på svenska så även jag väljer att göra så!

Remarketing är alltså ett sätt att visa annonser för de som redan besökt vår webbplats. Ni känner säkert igen fenomenet – ni har kanske handlat en produkt, tittat på att köpa in en tjänst eller något liknande. Sen känner ni er “förföljda” av denna produkt/tjänst på övriga webbplatser ett bra tag framöver! Detta är dock inte bästa sättet att använda remarketing på i min mening – man bör i stället ha ambitionen att nå potentiella kunder med attraktiva budskap vid rätt tillfälle!

Känner ni igen denna känslan? Remarketing är även en tjänst som finns via Facebook-annonsering som ni ser i mitt exempel i bilden ovan.

Känner ni igen denna känslan? Remarketing är även en tjänst som finns via Facebook-annonsering som ni ser i mitt exempel i bilden ovan.

 

Hur kommer du igång med remarketing? Följ mina steg:

1. Börja samla besökare från din webbplats – det finns 2 sätt att göra detta på:

  • Via AdWords. Då måste du installera en kod på webbplatsens alla sidor för att spåra alla besökare. Koden hämtar du via ditt AdWords-konto under delade målgrupper. Har ni redan installerat tag Manager?  – då kan koden enkelt läggas till där!
Här hittar du koden till Remarketing via Google AdWords.

Här hittar du koden till Remarketing via Google AdWords.

 

Alternativt: Via Analytics. Då behöver du inte lägga in någon ny kod utan du behöver aktivera 2 funktioner: remarketing och annonserings-funktion. (Båda dessa hittar du i Analytics under Admin – Webbegendom och där finns 2 olika menyval – en heter Remarketing och den andra heter Annonseringsfunktion (den hittar du under Inställningar för egendom).

2. När du börjat samla besökare måste du definiera listor för att nå ut till specifika målgrupper. Per automatik skapas listan “Alla besökare” om du vill testa att se resultatet av en bred satsning till alla besökare. I AdWords skapar du listor via Målgrupper, i Analytics är det via Remarketing-menyn och heter också målgrupper. Nedan är förslag på listor som jag tycker du bör ha och du definierar dem under målgrupper i AdWords genom att definiera hur URLen ser ut, t.ex “Webbplatsen innehåller /tack”. I Analytics definieras listorna utifrån beteendet i Analytics, t.ex. om de haft >0 transaktioner. List-förslag:

a. De som konverterat

b. De som kommit till kassan

c. De som besökt utvalda sidor

3. Det är även smart att skapa anpassade/kombinerade listor för att undvika vissa besökare och göra listorna ännu mer väl-inriktade. Dessa görs i AdWords. Förslag på sådana listor är:

a. De som besökt kassan men inte köpt (Kombinera lista 1 och 2 ovan)

b. De som ej konverterat (Kombinera listan “Alla besökare” med lista 1 ovan)

4. Skapa en kampanj för remarketing. När du gjort listorna ovan måste du skapa själva kampanjen i AdWords. Du kan lämpligtvis välja att skapa en Display-kampanj och när du väljer inriktning för Display-kampanjen letar du upp dina listor under “Intressen & remarketing”.

5. Inställningar i övrigt känner ni igen, budget, geografi osv. Men det finns ett avsnitt du bör tänka efter lite på – “Frekvenstak”. Denna inställning begränsar antalet gånger en annons visas per IP-adress och du hittar den under Avancerade Inställningar.

6. Bild- eller textannonser i remarketing? – det är frågan! Jag tycker: båda!

  • Fördelen med textannonser är de tar upp mindre plats, och brukar därmed ha något lägre CPC än en bildannons på samma placering. Textannonser är också enklast att ta fram.
  • Fördelen med bilder är att man skapar igenkänningsfaktorn som är viktig i remarketing. Någon har besökt din sida och då måste du få dem att känna igen sig i din annonser. Nackdelen är att dessa kanske kräver lite mer jobb.

För att se skillnaden i hur bild- vs textannonser presterar gjorde jag en icke-statistiskt-säkerställd undersökning på en kund som använt remarketing i ganska stor omfattning med både text och bild under ett helt år. Bild-annonserna i detta case vann om man kollar på CPO (Cost-Per-Order/Kostnad per order), CR (Conversion Rate/Konverteringsgrad) och Bounce Rate (Avvisningsfrekvens).

Kampanj CPO CR Bounce Rate
Remarketing Image 184 kr 1,94% 45,58%
Remarketing Text 257 kr 1,34% 65,59%

Hoppas ni har blivit lite klokare på hur remarketing fungerar nu och lycka till i er annonsering! Om ni vill höra mer om detta är ni välkomna den 26e februari på vår ToppenMorgon som ska handla om just detta!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *