Google AdWords anteckningar och memory lane

Hjälp minnet i Google AdWords med anteckningar

Publicerat av

Har ni upptäckt den nya antecknings-funktionen i Google AdWords? Det är otroligt enkelt men ack så användbart!

Google AdWords anteckningar och memory lane

Minns du vad vi gjorde i Google AdWords förra sommaren?

Vi som sitter i olika kunders AdWords-kontot för anteckningar över vad vi gjort på många olika sätt: i Trello, i timrapporteringen, i delade excel-filer, på post-its etc etc! Ja, det finns många varianter och vi gör nog alla lite olika. Utmaningen ligger alltid att gå tillbaks i tiden och komma ihåg vad som gjordes. Vi kan alltid leta i våra system, och AdWords har sin funktion för ändringshistorik. Det som är bristen med det är att det t.ex. inte visar om det har lanserats en ny webbplats, eller det kan vara svårt att få en känsla om det var den dagen ni ändrade om i alla Shopping-feeds? Här kommer AdWords anteckningar in för att underlätta.

Om ni använt “kommentarer” i Google Analytics kommer detta kännas väldigt naturligt för dig, det är nämligen samma grundprincip. Jag kommer dock ändå visa er hur det används och hur du kommer igång. OBS – notera att anteckningar finns endast i Google AdWords nya gränssnitt, om du fortfarande använder det gamla rekommenderar vi att du snarast börjar vänja dig vid det nya, det gamla kommer fasas ut inom en snar framtid.

Guide för att börja använda anteckningar i Google AdWords

Var lägger jag in en anteckning i Google AdWords?

Det är lätt att hitta anteckningar. Du loggar in på ditt AdWords-konto och hittar en graf, till exempel grafen som visar hur dina kampanjer presterat. om du ställer dig på själva kurvan så kommer rutan nedan upp:

Anteckningar i Google AdWords

Klicka på grafen för att få upp denna ruta

För att lägga till en anteckning klickar på rutan och så väljer du “lägg till anteckning”. I nästa ruta väljer du datum (du kan bakdatera dina anteckningar) och skriver in själva anteckningen. Jag har inte sett någon begränsning för text så det får plats en del. Anteckningar kan läggas in på konto, kampanj eller annonsgruppsnivå.

Anteckningar i Google AdWords

Skriv en anteckning, det finns gott om utrymme!

Var ser jag anteckningar i Google AdWords?

Om du har lagt in anteckningar i AdWords kan du se det genom att det finns en liten grå ruta under grafen, och klickar du på den kommer din anteckning upp. Notera att alla som har tillgång till kontot kan se alla anteckningar.

Anteckningar i Google AdWords

Om det finns en anteckning ser du en grå ruta under grafen

Du kan även klicka för att se alla anteckningar, om du har gjort fler anteckningar så kan du alltså få en lista över dessa. 

Anteckningar i Google AdWords

Tips på ändringar att notera

Du har säkert många ändringar som du vill hålla koll på men här har du några tips:

  • Ändringar på webbplatsen, t.ex. omlansering, eller att webbplatsen låg nere
  • Större ändringar i kontot, t.ex. “optimerade alla Shopping-kampanjers flöden” eller “optimerade alla svenska annonser”
  • Aktiverade kampanjer på YouTube
  • Tog bort alla sökord i bred match
  • Ändrade till automatiskt budgivning

Kom nu igång med anteckningar i Google AdWords och avlasta din minnesbalk!

 

Vill ni också se TopVisibles anteckningar i ert AdWords-konto? Slå mig en signal så börjar vi samarbeta!

/Maria 0709-531208

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *