Kom igång med Google Store Visits

Börja spåra butiksbesök med Google Store Visits – Detta krävs för att komma igång!

Publicerat av

Att försöka förstå kundresan är något som företag i allt större utsträckning arbetar hårt med. Kundresan är mer komplex än någonsin och för ett företag som driver fysiska butiker i kombination med onlineförsäljning är det många gånger svårt att få en uppfattning om vad onlinesatsningarna egentligen ger.

Av den totala detaljhandeln i Sverige 2016 så stod e-handeln för ungefär 8-10% medan de resterande 90-92% av omsättningen skedde i fysiska butiker. En ständigt ökande e-handel till trots är handeln i fysiska butiker fortfarande dominerande.

Med den “fysiska butiksdominansen” i åtanke började Google utveckla en tjänst som skulle hjälpa företag att mäta hur deras AdWords-annonsering påverkar strömmen av kunder till de fysiska butikerna. Denna tjänst har kommit att kallas Google Store Visits och hjälper kort och gott AdWords-annonsörer att se hur deras annonser i Google-sök bidrar med butiksbesök.
Så i dagens inlägg ger jag er en kortare introduktion till hur Google Store Visits fungerar och vad som krävs för att komma igång, häng med!

Vad är Google Store Visits?

För de företag som flitigt använder sig utav betald annonsering i Google AdWords så har Google äntligen lanserat “Google Store Visits”. Betaversionen av Google Store Visits lanserades redan hösten 2016, men det är först nu man börjat se en markant ökning av Google Store Visits-användande i Sverige.

Vad är då Google Store Visits? Google Store Visits är en “tjänst” i Google AdWords. Den hjälper stora AdWords-annonsörer att få en mycket bättre helhetsbild av vad deras AdWords-spend mynnar ut i. Tjänsten riktar sig till de företag som i huvudsak driver fysiska butiker i kombination med onlineförsäljning.
För att rulla igång Store Visits måste man ha registrerat sina fysiska butiker i Google My Business.

Se Googles video nedan för en enkel introduktion av hur Store Visits fungerar:

Hur funkar Google Store Visits?

Mycket förenklat kan man säga att Google registrerar personers klick på dina annonser. Därefter tittar Google på personens “location history” i.e. vart personen befinner sig. Har personen (som klickat på din annons) befunnit sig på en av dina butikers koordinater inom en 30 dagarsperiod efter annonsklicket, så registreras ett butiksbesök i Google Adwords – ett sk. “Store Visit”. Store Visits syns direkt i AdWordskontot tillsammans med de övriga kolumnerna du satt upp i ditt konto.

Varför implementera Google Store Visits?

Vill vi få en ungefärlig uppfattning om hur våra AdWords-annonser bidrar med besök till våra fysiska butiker så är detta en riktigt bra tjänst! Givetvis finns en viss felmarginal, men det kan i varje fall ge en fingervisning om synergin mellan onlineshop och fysisk butik.
Visar tex. statistiken i AdWords på ett stort antal “Store Visits” så kan detta tveklöst leda till att marknadsavdelningen får loss en större AdWords-budget.

Vad krävs för att komma igång med Google Store Visits?

Föga förvånande så fungerar Google Store Visits inte för alla AdWords-annonsörer. För att “låsa upp” Store Visits-featuren i sitt AdWords-konto så måste annonsören/företaget uppfylla ett antal kriterier. Detta behöver uppfyllas:

  • Företaget ska ha ett antal fysiska butiker runtom i Sverige. 
  • AdWords-kontot måste ha tiotusentals annonsklick varje månad. Du måste med andra ord spendera ganska stora summor på betald annonsering.
  • Ett Google My Business-konto där majoriteten av företagets fysiska butiker är registrerade. Butikernas exakta koordinater ligger registrerade i Google My Business, vilket innebär att Google på så sätt kan spåra hur en person som klickat på annonsen besöker en fysisk butik. (Notera: Integritetspolicyn. Enskilda personer kan inte spåras och i Adwords syns det heller inte vilka specifika butiker som fått besöken.  
  • Ett Google My Business-konto måste vara länkat till ditt AdWords-konto

Tror ni att ni är ni ett av de företag som är kvalificerade för att komma igång med Google Store Visits? Ta isåfall kontakt med en Google Representative och be dem se över möjligheten.

Lycka till!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *