Google Marketing Live 2023

Google Marketing Live 2023: Våra take-aways!

Lästid: 5 minuter

I slutet av maj var det äntligen dags för årets upplaga av Google Marketing Live – med massvis av spännande nyheter och fullt fokus på annonsering på Google. Ni som känner oss vet att vi älskar annonsering, och därför är vi såklart lite extra exalterade just precis nu. För nu kommer ju alla nyheter som vi sedan får hjälpa alla våra kunder med att applicera i deras konton.

Psst! Vill du kanske veta mer om hur vi hjälper kunder med annonsering? Hör av dig!

Men, without further ado, nu kör vi igång och presenterar några av våra highlights från årets Google Marketing Live 2023.

Google Ads och konversationell AI

Google Ads introducerar ett nytt sätt att skapa kampanjer genom användning av konversationell AI. Med hjälp av Google AI kan du nu upprätta kampanjer direkt inom webbredigeraren i ett konversationellt format.

Denna nya funktion är valfri. Du kan välja att använda den konversationella AI:n för att skapa dina kampanjer eller inte, beroende på vad som passar dig och ditt konto bäst.

Så här fungerar det: Du börjar med att svara på en uppmaning om en föredragen landningssida. Google AI genererar sedan följande för den kampanjen:

  • Nyckelord.
  • Rubriker.
  • Beskrivningar.
  • Bilder.
  • Tillgångar.

Processen är dock inte helt automatiserad. Du kan fortfarande redigera alla förslag innan du publicerar dem.

Google Ads har redan använt AI och maskininlärning för att hjälpa till med kampanjplanering, men detta gränssnitt ger en mer integrerad upplevelse. I demonstrationerna visas hur Google Ads AI genererar ett specifikt antal nyckelord, rubriker, beskrivningar eller andra tillgångar för granskning, och ställer upp dem bredvid chatten för enkel redigering.

Användare kan även be Google Ads AI att ge mer specifika detaljer om dessa tillgångar. Detta verktyg kommer att hjälpa annonsörer att generera idéer, spara tid och bygga snabbare snarare än att automatisera hela processen.

Google Product Studio

Google introducerar en ny tjänst vid namn “Product Studio“. Den här tjänsten, som använder artificiell intelligens, hjälper företag att skapa unika produktbilder. Här är några av de sätt som Product Studio kan förbättra dina bilder:

  1. Skapa anpassade produktscener: Med Product Studio kan du ladda upp en produktbild utan bakgrund, och AI:n sköter resten. Med några enkla instruktioner kan du lägga till bakgrunder för att göra bilden mer iögonfallande.
  2. Ta bort bakgrunder: Om du har en bakgrund som du tycker är för distraherande kan AI:n ta bort den direkt inom Product Studio.
  3. Öka upplösningen: Om dina bilder inte är tillräckligt skarpa kan Product Studio hjälpa till att skapa klarare, mer detaljerade bilder från bilder med lägre upplösning.

Google Product Studio

En viktig sak att notera är att AI-genererade bilder inte kommer att ha en särskild tagg eller vattenstämpel för att visa att de har manipulerats. Men enligt Google kommer den informationen att finnas inom bildens metadata. Product Studio planeras rullas ut i USA senare detta år.

7 nya funktioner i Google Ads

Google Ads introducerar sju nya funktioner, vilket inkluderar varumärkesrestriktioner i bred matchning, AI i smart budgivning och mycket mer. Här är en mer detaljerad genomgång av dessa funktioner:

Varumärkesrestriktioner för bred matchning: Google har kontinuerligt förbättrat sin breda matchningsfunktion de senaste åren. En ny funktion för varumärkesrestriktioner kommer att ge annonsörer mer kontroll och trygghet när de använder denna matchningstyp. Den här funktionen kommer att appliceras på kampanjnivå, vilket underlättar testning.

Google AI i smart budgivning: Googles smarta budgivning har alltid varit, ja, smart. Nu blir den ännu smartare genom att integrera stora språkmodeller (LLMs) i budgivningen. Detta gör att systemet kan förstå sökandens avsikt bättre och därmed optimera budgivningen effektivare.

Toppkategorier för sökningar i RSAs: En ny funktion låter annonsörer granska de översta kategorierna på RSA-nivå. Detta ger en större transparens i vad som driver prestanda och kan också ge annonsörer bättre idéer för att optimera annonser.

Kampanj-förifyllningar: Osäker på vilken budget du ska börja med för en kampanj? Nya kampanj-förifyllningar ger förslag på budgetar och även tillgångar hämtade från din webbplats, tidigare kampanjer och Googles AI-prediktioner.

Nya verktyg för Ads Creative Studio: Du kommer snart att kunna förhandsgranska och exportera Performance Max-tillgångar direkt till Google Ads i de specifikationer som krävs för kampanjerna. En ny trenderutforskare kommer också att läggas till i Ads Creative Studio för att hjälpa kreativa team att hitta aktuella söktrender och få bättre idéer för kreativt innehåll.

Nya Asset Insights: Bättre insikter om tillgångar kommer att ge annonsörer möjlighet att förstå vilka kreativa tillgångar som inte slår an hos vissa publikgrupper. Dessutom kommer rekommendationer att presenteras för att vägleda annonsörer om vilka AI-genererade tillgångar eller arkivfotografier som kan ge bättre resultat.

Dessa nya funktioner kommer att vara enormt användbara för annonsörer, eftersom de kommer att hjälpa till att styra den nya AI-tekniken för att leverera bättre resultat. Varumärkesrestriktioner kommer att vara en stor fördel för dem som är försiktiga med bred matchning, och om LLMs kan göra smart budgivning ännu smartare, skulle det vara en vinst för alla annonsörer.

Video: Nya, innovativa kampanjtyper 

Google Ads introducerar två spännande, videoinriktade kampanjtyper: Video Views och Demand Gen.

Med Video Views-kampanjer siktar man på att optimera mängden videovisningar. Detta görs genom att sammanföra diverse annonsformat som skippable in-stream-annonser, in-feed-annonser och Shorts-annonser för att maximera resultatet utifrån din budget. Google påstår att Video Views-kampanjer i snitt genererar 40% fler visningar jämfört med traditionella in-stream skippable CPV-kampanjer. Ett globalt lansering av betaversionen för Video Views-kampanjer är planerad till nästa månad.

Demand Gen-kampanjer är designade för att utnyttja AI:s kraft för att engagera konsumenter och stimulera till handling. Dessa kampanjer sträcker sig över flera plattformar, inklusive:

  • YouTube Shorts
  • YouTube in-stream
  • YouTube in-feed
  • Discover
  • Gmail

Demand Gen Live

Inom ramen för Demand Gen-kampanjer kan annonsörer skapa Lookalike-segment baserade på så kallade “seed lists”. Dessa kan innehålla förstapartsdata och data om YouTube-användare. Dessutom kan annonser skräddarsys att passa specifika Lookalike-segment.

Varför detta har betydelse: Dessa innovativa kampanjtyper ger annonsörer nya, video-centrerade verktyg för att nå sina mål, oavsett om de är fler visningar eller ökad efterfrågan. Dessutom kommer Lookalike-segmenten att underlätta för annonsörer att identifiera och nå liknande kunder via en noggrant framställd “seed list”.

Merchant Center blir Merchant Center Next

Google har redan börjat rulla ut nya “Merchant Center Next“, som ska ersätta nuvarande Merchant Center helt år 2024. Den nya versionen kommer automatiskt att hämta produkter, priser och bilder direkt från din webbplats, vilket gör processen mycket mindre manuell. Användargränssnittet förbättras också för att inkludera mer detaljerad insikt direkt i “Performance”-fliken.

För handlare med både online- och fysiska butiker, kommer Merchant Center Next att visa all produktinformation på en plats, vilket förenklar hanteringen av lager. Dessutom kommer nya insikter om fördelarna med att rätta till produktfel att visas. Google kommer att informera handlare när det är dags att byta till det nya systemet. Vissa har redan nu fått access!

Merchant Center Next

Ännu mer automatisering i Performance Max!

Performance Max (PMax) blir nu ännu mer automatiserad. För att göra kampanjerna ännu mer effektiva används generativ AI. Detta ska underlätta processen att bygga kampanjer och göra dem mer effektiva.

Så här fungerar det: Användare kan mata in sin webbplats i Google AI och svara på några frågor. Därefter börjar Google AI att “lära sig om ditt varumärke”. Frågorna kan handla om vilka produkter eller tjänster du annonserar, vad som gör dem unika och vilken personlighet ditt varumärke har. PMax-kampanjer kommer sedan att fyllas med relevanta tillgångar, inklusive text och bilder.

Generativ AI kommer att användas för att skapa bilder direkt inom webbgränssnittet under kampanjuppsättningen. Användare kan skapa fler idéer genom att ge ytterligare beskrivningar, och bilderna genereras baserat på den information som tillhandahålls.

Vill du kolla in Googles egna 🍒 från Google Marketing Live 2023? Här delar de med sig av deras Top Takeaways.