Google AdWords Livestream 2015

Google AdWords Livestream 2015

Publicerat av

I förra veckan släpptes det kommande uppdateringar för Google AdWords under deras Livestream – som vi givetvis kollade igenom! I samband med detta gick Google ut med nyheten att de mobila sökningarna har gått om desktop sökningar i 10 länder, bland annat i USA och Japan. Denna nyhet är något vi alla väntat på med spänning (frågan var bara NÄR?!). Det ger även extra underlag för Googles senaste uppdatering i sina algoritmer – vilket innebär att de webbplatser som är mobilanpassade får högre ranking. 

Ni lär inte ha missat all uppståndelse kring det så kallade Mobilegeddon. Webbplatser mobilanpassades som aldrig förr (fler än vad Google förväntat sig!). Även om vi för närvarande inte kan se några större effekter av denna fruktade “Mobilegeddon” efter vår analys (läs mer om det här).

Google benämner det som att vi längre inte ÄR online, vi lever online. Mobilanvändandet har förändrat kunders köpbeteende och skapat en fragmenterad process av så kallade “micro-moments”. Det gäller givetvis att vara närvarande som annonsör vid dessa micro-moments. För att underlätta och leverera för en allt mer krävande (mobil) kund som vill ha all information supersnabbt kommer nu ett antal passande uppdateringar för AdWords. Men vi här hemma i Sverige får nog vänta ett bra tag innan vissa av dessa förändringar når oss.

Vi summerar kort här nedanför de intressantaste förändringar (enligt moi!) som kommer göras för mobilannonsering “on the go”.

Hotellbokningar

Hela 69% söker enligt Google efter resor när de är ute på språng.

Numera ska kunder enkelt kunna jämföra olika hotell redan vid en sökning på Google, med fler bilder och snabb översikt över priser, plats och tillgänglighet. Bokningen ska även underlättas och korta ner de antal steg fram till köp. Hilton Hotels togs upp som ett lyckat exempel som testat de nya hotellannonserna, deras konverteringsfrekvensen är 45% bättre via mobil, samt att ROI är 12% högre. Testa att söka på hotell i din mobil nu, det är aktiverat i Sverige redan!

Google AdWords nya hotellannonser.

Google AdWords nya hotellannonser.

Bilinköp

50% av alla bilsökningar görs via mobiler!

Det är tydligt att det är viktigt att vara närvarande med engagerande annonser som skapar en känsla för bilmodellerna direkt. Nya annonser med mer detaljerade bilder och interiörer av bilar har nu släppts som beta i USA. Samt att sökaren enkelt ska kunna hitta bilhandlare som har modellerna inne för provkörning.

Nya bilannonser på Google.

Nya bilannonser på Google.

Google Shopping Ads

Mobilen är numera vår personliga shopping assistent. Jag vet inte hur många gånger jag varit i en butik och testat kläder eller klämt på inredningsprodukter men samtidigt kollat om de finns någon annanstans till ett förmånligare pris, eller om en e-handel har någon rabattkod. Mitt nick-name är förövrigt “coupon lady” på kontoret… Mitt beteende är garanterat inte unikt. Googles siffror visar att de mobila shoppingsökningarna växer med 175% varje år. Men vi söker inte bara – vi köper med (speciellt jag – gärna med rabattkod hehe).

Hela 93% av de som researchar på mobilen slutför även ett köp i ett senare skede.

I USA och andra länder (som är lite större marknader än lilla Sverige) har Google Shoppping mer avancerade funktioner. För ett år sedan ungefär lanserade Google i USA en “swipe-karusell” för Shopping-annonserna så att sökaren enkelt ska kunna swipa sig förbi olika alternativ. De började även visa upp lagerstatus för butiker i närheten, så att köpet enkelt även ska kunna slutföras i butik.

Jag tror att ingen har missat att det är mobilen som gäller nu (det har ju diskuterats i flera år nu!). Google är givetvis i framkant med utvecklingen och analyserar ständigt köpbeteenden för att kunna erbjuda de bästa annonserna.

Det var även en hel del andra praktiska uppdateringar till AdWords som släpptes, men som inte specifikt handlade om mobila sökningar. Men detta får vi skriva om längre fram, när dessa förändringar förhoppningsvis nått oss i Sverige.

Vi jobbar fortlöpande med att hålla oss ajour med de mobila utvecklingarna inom Google AdWords – kontakta oss gärna för tips och trix!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *