Varumärkesannonsering i Google Ads – Ja eller nej?
Uppdaterad: 2024-03-08
Introduktion:
Varumärkesannonsering i Google Ads är en diskussion som dyker upp ofta från våra kunder och kommer förmodligen fortsätta dyka upp! Ska man göra det eller inte? Har jag råd att göra det? Vad vinner jag på det? Listan är lång med frågor. Vi listar fördelar och nackdelar med detta så häng med!
Fördelar med att annonsera på ditt varumärkesnamn:
- Synlighet: Du syns inte bara i det organiska sökresultatet, men också i det betalda. Detta minskar risken att en konkurrent syns istället för dig då det är enkelt för konkurrenter att synas på ditt varumärkesnamn.
 - Bra när du vill pusha ett erbjudande eller kampanj: I Google Ads kan du ändra annonstext hur ofta du vill, vilket gör att du snabbt kan ändra när det är någon speciell kampanj, eller om du vill testa olika annonstexter mot varandra. Här kan man också experimentera med tilläggen!
 - Kostnadseffektivt: Klick på sitt eget varumärke är väldigt billigt vilket gör att du betalar inte så mycket för att få in trafik på din webbplats.
 - Högre kvalitetsresultat: Resultaten för varumärkesord har vanligtvis de högsta kvalitetsresultaten i ditt konto, vilket bidrar till en övergripande högre kvalitetsbedömning för kontot, därav billigare klickpriser men också högre visningsandel.
 
Nackdelar med att annonsera på ditt varumärkesnamn:
- Kostar pengar: För företag med lägre budgetar är detta något som oftast nedprioriteras då man hellre lägger pengarna på andra sökord för att kunna konkurrera mot andra aktörer.
 - Ingen konkurrens: I vissa fall kan varumärkesannonsering vara bortkastade pengar. Syns inte dina konkurrenter på ditt varumärke och där inte finns någon konkurrens kan du låta det organiska sökresultatet sköta den biten.
 - Skapar inte nödvändigtvis nya kunder: Att annonsera på ditt varumärke kan få redan befintliga kunder att klicka på din annons istället för att klicka på det organiska resultatet, men det garanterar inte att du når nya kunder eller ökar din kundbas.
 
Stadium är ett bra exempel som visar på hur det kan se ut när man ligger etta i det organiska men också annonserar. Det organiska visar kategorier medan den sponsrade länken har sitelinks som pratar om kampanjer, inspiration och USP:ar som prisgaranti.
Den person som ser detta har större möjligheter att hitta direkt till en kategori eller en kampanj vilket gör det enklare för besökaren att hamna på rätt landningssida från första början vilket ger besökaren en förbättrad upplevelse när de väl är inne på webbplatsen då de slipper klicka sig igenom kategorier eller kampanjsidor!
Jag vill annonsera på mitt varumärkesnamn – hur ska jag göra?
Skapa alltid en egen kampanj för ditt varumärke så att du kan segmentera och mäta utfallet från endast detta. Med tanke på att denna kampanjen förmodligen kommer att ha “dopade” siffror då personerna som söker efter ditt varumärke redan vet vem du är, så har man oftast en högre CTR, konverteringar etc. Det är också bra att kunna jämföra resultatet mellan sökord kopplade till ditt varumärke, och mer generiska ord.
Tänk på att om du använder bred matchning på sökordet att se över söktermerna så att du inte syns på andra sökord, jag hade rekommenderat att köra fras+exakt matchning när det kommer till varumärket.
Är du helt ny på Google kan du läsa deras guide om hur du skapar effektiva sökannonser här.
Hur gör du? Annonserar du på ditt eget varumärkes eller inte? Kontakta oss med dina tankar och idéer!




