Illustration av appar

Appkampanjer och Apptillägg i Google Ads

Publicerat av

App-annonsering är ganska nytt för oss! Som konsulter vill vi alltid testa nya produkter såklart men det är inte alltid vi kan testa dem med vår egen webbplats eftersom vi inte alltid har rätt funktioner. De måste vi vänta tills någon kund är redo och det har nu hänt – vi har äntligen fått börja jobba med Appkampanjer.

Illustration av appar

Det man kan göra för att marknadsföra appar via Google Ads är 2 saker:

Appkampanjer

Apptillägg

Det var väldigt enkelt att sätta upp båda, vi är nästan lite förvånade över hur lite justeringar man kan göra men vi får ge det lite tid. Ibland är det också skönt att något är väldigt “straight-forward”!

Appkampanjer i Google Ads

Det är väldigt enkelt att komma igång med appkampanjer, som jag skrev ovan.

 

App-kampanj i Google Ads

Välj Appkampanj när du ska skapa din nya kampanj

  • Välj Universell appkampanj när du klickat på Skapa ny kampanj
  • Sedan väljer du plattform – alltså App Store eller Google Play
  • Hitta din app
  • Sedan väljer du det som de kallar för tillgångar, och det är följande:
  1. 4 Annonsrader (nödvändiga) – max 25 tecken var. Var noga här – det är väldigt känsligt, inga stora bokstäver utom på första ordet, inga utropstecken och inget annat konstigt – vi fick avslag för allt möjligt fast vi inte skrev något konstigt.
  2. Upp till 20 videos från YouTube (valfritt)
  3. Bilder som kan användas i Display (valfritt)
  • Lägg in en budget och bud per installation
  • Välj plats och språk

Kör!

Notera att det är separata kampanjer för App Store och Google Play – därmed också olika budget. De har även möjlighet att mäta dessa plattformar på olika sätt. Om du kopplat Google Play till Google Ads kan du mäta direkt inne i Google Ads, t.ex. se installationer. Läs mer i denna artikel om att spåra appar. Vill du mäta appar från App Store tycker vi du ska testa Firebase.

Vad mer kan man göra med appkampanjer?

Vi måste erkänna att vi tycker det är lite begränsade optimeringsmöjligheter. Det går såklart att ändra tillgångar, lägga till fler filmer och bilder. Men det känns ändå lite begränsat när man jämför med övriga kampanjsorter.

Apptillägg i Google Ads

Vi kan alltid trösta oss med att de även går att lägga in apptillägg. Dessa är också smidiga att lägga in.

Apptillägg i Google Ads

Ett exempel på hur ett Apptillägg kan se ut

För att skapa app-tillägg öppnar du fliken för tillägg i Google Ads och väljer apptillägg. Du letar upp din app här och väljer vilken kort text det ska stå, t.ex “Hämta nu”.

Apptillägg i Google Ads

Skapa apptillägg i dina Google Ads

När du fått igång tillägget så kan din app visas under din sökannons, klickar någon på länken kommer de till appbeskrivningen i Google Play eller App Store, klickar de på annonsens rubrik kommer de som vanligt till din webbplats.

Har du en app och vill testa att annonsera för den – hör av dig så kan vi dela erfarenheter!

 

Dela gärna!