AdWords – ny rapport som visar dina sökord i förhållande till konkurrenterna

Publicerat av

Idag upptäckte jag en ny rapport i Google AdWords – “Auction Insights Report” eller på svenska “Insikter för auktion”. Rapporten visar vilken position ditt sökord haft, hur stor visningsandel den haft och till det intressanta – relationen sökordet har till konkurrenterna. Detta gör att man lättare kan ta beslut om vilka sökord man vill lägga större fokus på, t.ex. när det gäller budgivning.

Jag ska förklara med ett exempel – Jag har en liten matblogg som jag annonserar för med Google AdWords och väljer då sökordet “enkla recept”. Man kan endast dra rapporten för enstaka sökord så jag väljer att titta på hur konkurrensen ser ut för mitt sökord (Jag vill dock påpeka att jag endast annonserar för €1/dag så volymerna och visningsandelarna för mina sökord är extremt små).

 

Här kan jag alltså se vilka konkurrenter som också budar på sökordet “enkla recept”, vilken visningsandel de har och hur ofta de ligger överst på sidan. Detta är intressant information och kan användas för att ta beslut om vilka sökord man ska lägga mer eller mindre fokus på.

Om du vill dra denna rapport ur ditt eget AdWords-konto gör du såhär:

– Gå till Fliken “Kampanjer” i ditt AdWords-konto

– Välj “Sökord”

– Bocka i det sökord som du vill dra rapporten för

– Ovanför sökorden klickar du på “Sökordsinformation” och där väljer du “Insikter för auktion”

– Då ser du rapporten för ditt sökord och även vilka konkurrenter som också budar på det ordet.

 

Lycka till!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *