Tillsammans med våra kunder arbetar vi fram smarta digitala kampanjer inom alla betalda kanaler. Vare sig det handlar om YouTube, Google Ads, Bing Ads eller annonsering i sociala medier har vi stenkoll.
Google Ads
Google Ads, eller som många fortfarande kallar det, Google AdWords. En otroligt stark marknadsföringskanal som på olika sätt passar företag i alla storlekar och med olika mål.
55 miljoner sökningar på google dagligen – har ni råd att inte synas?
Google AdWords, startade 2000 och har utvecklats enormt under dessa åren. 2018 bytte de namn från Google AdWords till Google Ads för att visa att de migrerat från att ha erbjudit annonsering enbart på sökmotorer till att köra annonsering på en hel marknadsplattform via denna kanal. Google kallar deras olika annonseringssätt för Sökannonsering, Displayannonsering, App-annonsering, Videoannonsering och Shopping.
Grundtanken var att en individ sökte efter en sökfras på Google och annonsörer kunde svara på denna förfrågan med en textannons. Som ni förstår är detta långt ifrån enda sättet att nå er målgrupp på! De olika sätten att annonsera på har olika fördelar och olika sätt att uppnå era mål med er närvaro online. Vi hjälper er självklart att välja och prioritera – om ni inte vill köra allt på en gång såklart!
Det viktiga är att ni förstår målet med er investering. All annonsering ni gör via Google kostar trots allt pengar, om det så är per klick, visning eller utifrån ert Mål-CPA. Vi hjälper er att sätta värden på dessa mål för att enklare kunna följa upp, utvärdera och besluta om lämpliga vägar framåt.
Google Ads är en otroligt viktig del i många köpresor idag, tidigt i en köpresa där kunden lär känna ett varumärke eller letar svar på en fundering, men även när de sitter med sitt kort, redo att göra sin beställning!
Certifierad Google Ads byrå
Google väljer ut ett antal byråer som de har ett riktigt nära samarbete med. Vi är certifierade som premier partners vilket vi såklart är väldigt stolta över. Det innebär att vi tar oss tid att se till att vi har alla aktuella certifieringar och att vi ser till att våra kunder presterar på bästa möjliga sätt.
Vi älskar att sätta på oss hörlurarna, lyssna på lite bra musik och gräva ner oss i ett Google Ads-konto. Vi blir riktigt nöjda om vi kan få era konto att prestera bättre, till exempel få fler klick eller fler konverteringar, men ändå lyckas sänka era kostnader. Kvaliteten är som vi alla vet den viktigaste faktorn för framgång!
Möjligheter för annonsering i Google Ads
I ett Google Ads konto, som du kan se som en marknadsplattform, finns det 5 olika möjligheter för din annonsering – nedan kan ni läsa om dessa 5 i korthet.
Sökannonsering – detta är där Google Ads startade. Plattformen är Googles sökmotor, i Sverige är det då www.google.se, och för att kunna annonsera här behöver vi hitta relevanta matchningar mellan de ord som användarna söker på och innehållet på er webbplats. För att komma från sökningen till er webbplats tar vi fram textannonser eller bilder, som blir som en brygga mellan sökfrasen och er.
Displayannonsering – här lämnar vi själva sökmotorn och får möjlighet att annonsera på Googles nätverk av webbplatser. Det finns flera tusen att välja på utifrån olika teman, innehåll osv. Du kan även hitta din målgrupp genom att använda remarketing (på svenska ommarknadsföring) för att rikta annonseringen mot dina tidigare webbplatsbesökare. Här kan vi använda text, bild eller rörligt material.
Shoppingannonsering – Detta är en plattform som syns på Googles sökmotor men som endast går att använda av e-handlare – det måste finnas fysiska produkter att köpa. Vi laddar upp en lista på alla produkter och skapar sedan annonser med bild, pris och beskrivande text. Dessa presenteras i sökresultatet bredvid konkurrenterna, lite som en prisjämförelse.
Videoannonsering – YouTube – en av världens största webbplatser, efter Google såklart. Här läggs det till nya format och möjligheter hela tiden och antalet användare ökar också hela tiden. En otroligt stark kanal för att bygga ert varumärke och skapa en identitet kring ert företag. Det finns dock även möjligheter här att hitta de målgrupper som är i en aktiv köp-process.
Appannonsering – Om ni vill driva trafik med målet att öka antalet nedladdningar av ert app eller öka användandet av er app – då är detta marknadsföringssättet för er. Dessa kampanjer driver användaren direkt till Google Play eller App Store.
Några av alla förkortningarna i Google Ads
Vår bransch älskar förkortningar, eller förresten, vilken bransch gör inte det? Några som ni kan ha glädje av att känna till är:
- CPO – Cost Per Order (Kostnad per order)
- CPC – Cost Per Click (Kostnad per klick)
- ROAS – Return On Ad Spend (Avkastning på annonseringsutgifter, en variant av ROI)
- DSA – Dynamic Search Ads (Dynamiska sökannonser)
- CTR – Click Through Rate (Klickfrekvens – ett viktigt mått på annonsernas kvalitet)
Google Ads och SEO
När vi talar om Google Ads får vi väldigt ofta frågorna –
“Behöver vi verkligen använda Google Ads om vi presterar bra på det organiska” och “Kan jag förbättra min organiska placering genom att använda Google Ads?”.
Svaret på den andra frågan är nej – Google Ads hjälper inte din SEO. Det går inte att betala sig till en bättre placering. Dock är det så att om du har en stark webbplats med en stark ranking på Googles organiska resultat så tyder detta på att din webbplats är bra. Detta kan påverkar din annonsering i Google Ads på ett positivt sätt eftersom Google delvis gör sin kvalitetsbedömning utifrån själva webbplatsens kvalitet.
Den första frågan är såklart en prioriteringsfråga – men vi tycker absolut inte att det ena utesluter det andra. Det är bara positivt om ert företag kommer upp med ett resultat för en sökfras i både annonseringen och det organiska sökresultatet. Här har ni då möjligheten att förmedla två olika budskap till den som söker och ni undviker risken att en konkurrent köper era ord och placerar sig överst.
Vi hjälper dig även med:
YouTube Ads
Videoannonsering är ett effektivt sätt att nå ut för att öka medvetenheten om ert varumärke och skapa större efterfrågan.
Bing Ads
Liten marknadsandel i Sverige men lägre klickpriser och mindre konkurrens. Globalt har Bing större marknadsandel, framförallt i USA.