Vinnarna och förlorarna i Årets Julklapp

Publicerat av

Årets julklapp, som utses varje år av researchbolaget HUI, blev 2014 aktivitetsarmbandet. För att bli Årets julklapp ska produkten representera den tid vi lever i, vara en nyhet och sälja i stort antal. Utnämnandet får alltid stort medialt intresse och ger produkten ett uppsving i försäljning.

Även intresset på nätet ökar kraftigt, vilket gör att många vill slåss om placeringarna på Googles sökresultat. Häng med så gör vi en juligt nördig djupdykning i årets kamp om årets julklapp!

Valet av Aktivitetsarmband

Att produkten aktivitetsarmband blev vald kan man tycka vad man vill om, vilket de sociala medierna snabbt gjorde. Mer intressant tycker jag är valet av ordet aktivitetsarmband. Ser man historiskt på sökvolymen är träningsarmband ett betydligt mer använt ord. Google Keyword Planner berättar att sökningarna är nästan det trippla för träningsarmband:

träningsarmband 1 000 sök/mån
aktivitetsarmband 390 sök/mån

Varken Wikipedia eller NE kan avslöja om aktivitetsarmband är en mer “officiell” produktbenämning. Trots det valde HUI alltså just aktivitetsarmband, något som har en stor påverkan då det är den benämning som skickas ut i pressreleaser och som snappas upp i pressen. Det som skrivs och sägs i gammelmedia är det som den stora massan sedan Googlar på. Surt för dem som tidigare optimerat för den mer populära termen.

Herren på aktivitetsarmbands-täppan

I och med utannonseringen av Årets juklapp går också ett startskott för kapplöpningen på Google. Webbredaktörer, SEOs och marknadsavdelningar har ett par få dagar på sig att reagera och agera på denna nya information. Samma dag som HUI gick ut med sin pressrelease var det XXL.se som låg tryggt på första plats på aktivitetsarmband. Vår undersökning utgick därför från deras domän som vi lade upp i RankTrail tillsammans med aktivitetsarmband, träningsarmband, aktivitetsmätare och lite andra synonymer och kombinationer med varumärken. Se den fulla rapporten (tom 2014-12-22).

Under december har vi hållt ett litet öga på utvecklingen och lagt till en del e-butiker som rört sig i SERPen. För enkelhetens skull är det just e-handlarna vi fokuserat oss på här. Givetvis är både media, bloggar, prisjämförelsesajter och affiliates med och slåss om platserna!

Förutom XXL är det några andra e-handlare som rankar bra vid starten. Komplett(6), Dustin(3) och Ginza(10) har sidor som rankar på topp 10. Yey för dem, men lyckan skulle visa sig bli kortvarig.

Förändringarna i SERPen, och slagets vinnare

När slaget som placeringarna väl började blev Google ett böljande hav! Stort sökintresse och mycket nyhetsinslag gör att Google blir “nervöst” och ofta justerar sina resultat för att hålla det fräscht och uppdaterat. Förutom nyhetsinslag och lyckosökande affiliates var det några e-handlare som tog sig in i kampen.

MediaMarkt, iPhonebutiken och TeamSportia gör alla ganska imponerande resor från placeringar över 100 till 12e plats för TeamSportia, iPhonbutiken krigar in sig på första sidan med en 9e plats, medan Media Markt kniper 1a plats (applåder). Både TeamSportia och MediaMarkt kör på snarlika taktiker med fylliga, text-tunga specialsidor, något som uppenbart uppskattas av Google, speciellt när nyhetsvärdet är stort!

Även de kommande två veckorna blev böljande på Google. Det verkade först som att nyhetsintresset sjönk och resultaten stabiliserade sig runt 1 dec när XXL och Dustin gjorde återtåg till 1a resp 2a plats på Google. Antagligen hann man här också knipa ett gäng tidiga julshoppare. Ginza, däremot, hänger inte riktigt med och droppar ner till 30e, för att göra en kort återhämtning runt 5 dec. De blir aldrig sig likt igenom dock. Sorry, men Ginza blev en av de stora förlorarna.

…och vinnaren är

Julens e-handel ökar i början på december och håller sig ganska stabilt hög december igenom, vilket gör det lika viktigt med Google-ranking i början på december som i slutet. Efter att sökresultatet “åkt slalom” i grafen lugnar det ner sig strax innan lucia, där Google känner att de “hittat rätt”. Det är också nu vi kan börja nysta fram de stora vinnarna.

XXL rankade bra redan innan HUI, men lyckades inte hålla sin placering ända in i kaklet. Med lite pendling mellan 1a och 8e plats lämnade man dock aldrig första sidan. Strongt och klart värt en pallplats för XXL! Både TeamSportia och iPhonebutiken gjorde en imponerande resa från placering över 100 till sidan 2 på Google, men orkade bara stundtals dra sig upp på första sidan, väl kämpat, men inget pris. Istället var det MediaMarkt som gjorde en liknande resa och som tillslut cementerade sig på första sidan och som de senaste två veckorna pendlat mellan 1a och 2a plats. Imponerande, MediaMarkt!

Mindre kul då för både Ginza och Komplett, som båda hade bra utgångsläge men som slutade där ingen letar; på Googles sida 2.

För att lyckas på nätet måste man kunna betydligt mer än Googles ranking. Branschkunskap, omvärldsbevakning och en nära dialog mellan konsult och kund är avgörande. Vill ni jobba med en proaktiv och kunnig SEO-byrå. Maila mig eller slå en signal.

Ps. Ja, vi var väldigt generösa med länkar till alla e-handlare som nämndes i undersökningen. Det är ju trots allt jul!

Dela gärna!

One Comment

Anders

En följdfråga blir ju då hur mycket de har spenderat för att synas så väl, och nästa fråga är hur mycket de har sålt för, sedan kan man summera om det var värt besväret. God Jul

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *