nyheter

Top Picks v6: Nytt annonsformat på Instagram och Amazon tar tronen!

Publicerat av

Denna veckan har vi bland annat pratat mycket om Google My Business, Instagrams nya annonsformat som vi hoppas ska rullas ut till alla annonsörer och såklart bomben från Mark Zuckerberg om Facebooks nya algoritm. Häng med i vår nyhetssammanfattning!

Från nätbokhandel till världens högst värderade varumärke

Amazon slår ner jättarna Google och Apple från toppen och intar förstaplatsen som det mest värdefulla varumärket i världen just nu. Enligt Brand Finance, ett oberoende konsultbolag från Storbritannien, värderas varumärken dels utifrån vad det hade kostat att köpa rätten till dem idag men även vad man tror varumärket kommer generera i framtiden.

Amazon har under de senaste åren investerat mycket på utveckling, allt från att leverera varor med drönare till att öppna den första obemannade matbutiken, Amazon Go i Seattle, USA. Kanske är det den här typen av innovation som bidragit till att varumärket har ökat med 42% sedan föregående mätning och är nu värderas till 151 miljarder dollar. Vi väntar med iver på att Amazon även ska etablera sig på den svenska marknaden, kanske är det inte långt borta då det sägs att de våren 2017 köpte ett svensk domännamn.

Läs mer om nyheten och se hela topplistan här!

Amazon går om Google

Instagram utvecklar Ad-stories

Facebook-ägda Instagram kommer lansera en ny funktion för annonser via deras kanal, det betyder att istället för att annonsörer enbart ska kunna publicera en kort reklamfilm eller en bild kan de inom kort kunna publicera tre och därmed göra deras reklamer mer levande. Instagram möjliggör på så sätt sina annonsörer att kunna vara mer kreativa med deras inlägg och med karusellfunktionen kan de berätta en historia med deras annonser och inte försöka trycka in så mycket information som möjligt i en bild. Då funktionerna ännu är i testfas är det enbart ett fåtal kunder som har tillgång till dem i nuläget, bland annat Netflix och Paramount.

Vår försäljnings- och marknadsansvariga, the one and only, Anna-Karin, tror det här kan bli ett spännande sätt att marknadsföra sig mer kreativt och hur kan man inte vara positiv, alla goda ting är ju tre!

Utvecklingen inom vårt sökbeteende

Det blir allt vanligare bland dagens shoppare att de letar inte bara efter specifika produkter online, utan de använder även internet för att hitta inspiration och idéer. Enligt Think With Google har antalet sökningar med “ideas” ökat med 55 % och tiden vi kollar på youtube-klipp med sökordet “ideas” så mycket som 135 %, mer än för 2 år sen.

Sökningar på shoppinglistor, som startkit för nybörjare eller packningslistor, har ökat med 150% och hitta inspiration för kläder i olika sammanhang har ökat med 50 %. Enligt statistiken kan man även utläsa att vi konsumenter blivit mer fokuserade på varumärket än tidigare, sökningar men “best/top…brands” har ökat med 90 %, under de senaste åren.

Så nästa gång du får en idétorka, gör som så många andra, sök inte bara efter information på nätet, låt det även bli platsen där du finner din inspiration.

Google My Business lanserar mini-hemsidor och lägger till nya funktioner.

Att synas eller icke synas? Det är ett dilemma många små företag står inför. Hemsidor kostar ofta ganska mycket och kan vara svåra att underhålla, samtidigt har man inte råd att inte synas på nätet längre, det är där konsumenterna finns. Räddningen kan vara Google My Business, de har en ny tjänst för små/lokala företag, som inte har råd att betala för dyra hemsidor, att bygga sina egna.

Över 60 % av alla småföretag i världen saknar idag en hemsida, nu får även de en möjlighet att synas i sökmotorn. Tjänsten som Google My Business erbjuder är helt gratis, din hemsida blir mobilanpassad och det enda som kostar är om företaget vill byta domännamn från site:business:site till .com, .net eller andra domäner som inte är gratis. Du kan dessutom enkelt uppdatera den, lägga in annonser och hantera den från din smartphone.

Nu finns det inte längre några ursäkter att inte ha en egen hemsida, dina framtida kunder väntar på dig. Har du en restaurang kan du dessutom nu även lista meny och pris direkt i Google My Business, exponering i allra högsta grad.  

google my business hemsida

Gilla/Dela/Kommentera…Nu säger Facebook stopp!

Består ditt nyhetsflöde på Facebook mestadels av en mängd sidor som vill att du ska gilla, dela, kommentera eller rösta på olika saker? För att göra ditt nyhetsflöde mer personligt så sätter Facebook nu stopp för den här typen av “engagement baits”. Facebook ändrar sina algoritmer så att sidor som utnyttjar dessa metoder inte längre kommer få den exponering de tidigare fått. Däremot försäkrar Facebook sina användare att det inte kommer påverka exponeringen av sidor som exempelvis  “Missing People” som är beroende av den stora spridningen Facebook kan erbjuda.

Men Facebook säger inte bara stopp till “engagement baits” på deras hemsida, de har även en ny policy att inte tillåta annonsering av bland annat kryptovalutor och andra finansiella produkter och tjänster. Anledningen till att de kommer förbjuda annonseringen av dessa är för att skydda användarna från att bli vilseledda och få falska förhoppningar, något som inte är alltför ovanligt i den branschen, enligt Facebook.

Det var allt från veckans nyhetssammanfattning, vi ses igen nästa vecka!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *