Digitala nyheter

Top Picks v5: De senaste nyheterna inom digital marknadsföring!

Publicerat av

Digital marknadsföring är en konstant föränderlig bransch där vi marknadsförare och företag ständigt måste hålla oss à jour. Det som fungerar idag är kanske uppdaterat imorgon. Därför har vi på TopVisible infört ett inslag i våra måndagsmöten där alla lyfter fram en nyhet från branschen eller något nytt vi lärt oss under veckan.

Denna veckan har vi bland annat diskuterat nya Search Console som introducerats och Googles nya uppdatering Page Speed Mobile. Vi vill självklart dela med oss av detta och har därför sammanfattat det åt er här.

Page speed i mobil kommer att påverka sökresultatet!

Yes, dags att se över hastigheten på er mobila sida. Google har meddelat om att från och med i Juli 2018 kommer hastigheten på mobila sidan bli en rankingfaktor. Hastighet på sidan har sedan 2010 varit en rankingfaktor på desktop men i år börjar alltså den så kallade ”Speed Update”, som kommer rikta in sig på de långsammaste mobila sidorna för laddning.

Vad innebär detta då?

Google säger själva att de uppmuntrar utvecklare i stor utsträckning att tänka på huruvida prestanda påverkar användarens upplevelse av deras sida och att överväga en mängd olika mätningar för att bedöma användarupplevelsen.

Långsamma sidor kan fortfarande ranka om innehållet är väldigt relevant till sökningen, men det kan vara en bra idé att se över optimeringen av era mobila sidor som laddar långsamt. Börja med testa er sida på Google PageSpeed Insights.

📖 Läs mer om uppdateringen hos SearchEngine Journal


Teknisk SEO år 2018

Om det har undgått er så gäller alltså Mobile Index First under 2018 inom teknisk SEO. Mobilt kommer prioriteras högt vid ranking och gäller inte bara hastigheten på sidan som jag nämnde ovan. Mängden innehåll med bra struktur är även andra faktorer som är viktiga. Om ni vill grotta ner er mer i vad som är viktigt inom teknisk SEO kan ni läsa om det här.


Betaversion av Google Search Console tillgänglig för alla!

Betaversionen har släppts till alla användare av Search Console. Tidigare har betaversionen bara kunnat användas av några få utvalda, men nu är det fritt fram för alla att använda den förenklade versionen för att optimera en webbplats närvaro på Googles söknätverk. I den nya versionen går det bland annat att dela rapporter inom din egen organisation för att förenkla den interna kommunikationen. I rapporteringen får du nu data för 16 månader, vilket gör att du enklare kan analysera långsiktiga trender samt en jämförelserapportering från år till år.

Detta är bara några få av uppdateringarna i nya Search Console, vi ser fram emot en djupdykning!

📖 Läs mer på Google Webmaster Central Blog


Youtube uppdatering

Hårdare krav på kanaler som får visa reklam på YouTube.

Under 2017 gjorde YouTube några förändringar för att skydda annonsörer från olämpligt innehåll. Annonserna visades nämligen ibland tillsammans med innehåll som inte speglade deras värden. Nu har YouTube meddelat att de kommer göra betydande förändringar gällande annonsering.

Vad innebär detta?

Rätt krav och bättre signaler för att identifiera kanalerna som har rätt till att visa annonser ska gälla. I stället för att basera kravet på endast visningar vill de bland annat titta på kanalens storlek och engagemang från användare.

Från och med den 20 februari kommer därför nya kanaler behöva ha minst 1000 prenumeranter och ha 4000 timmars visningstid de senaste 12 månaderna för att kunna vara kvalificerade för annonsvisningar. Ett lämplighetssystem som gör det möjligt för annonsörer att reflektera över lämpliga placeringar för deras varumärken ska under den närmsta tiden även introduceras.

Som annonsör kommer du kunna få bättre översikt på var dina annonser har visats och inte endast antalet gånger. Detta är något som många annonsörer länge efterfrågat och kritiserat YouTube för att ha dolt information.

📖 Läs mer om nyheten på Youtube Creators Blog och Googles AdWords Blog.


Google Voice Search

Vi skäms inte längre för att prata högt – röstsökning blir allt vanligare!

En undersökning av Stone Temple Consulting visar att vi jämfört med förra året är mer bekväma med att använda röstsök offentligt. Undersökningen visar även att fler män än kvinnor använder röstsök och att vi fortfarande söker mest i hemmet.

Vad innebär detta för SEO:n?

Vår SEO-expert Fanny tycker detta är väldigt spännande och säger att röstsök kommer innebära ett annat sökbeteende eftersom talspråk och skrift skiljer sig. Med röstsök kommer sökfraserna innehålla mer slang och betyder att vi marknadsförare och företag måste försöka tänka på ett annat sätt vid sökordsanalys.

📖 Läs mer om undersökningen här!


Spotify lanserar tjänsten Spotlight

Spotify ska börja erbjuda både nyheter, politik och sport för att locka lyssnare. Än så länge har ett tiotal medier sagt ja till att producera nyhetsprogram och innehåll. Den nya satsningen går under namnet Spotlight och kommer först rullas ut på den amerikanska marknaden för att sedan erbjudas till fler marknader. Vissa av programmen kommer vara en version av podcast som redan finns tillgängliga och kommer inledningsvis innehålla samma typ av annonser.

📖 Läs mer om nyheten på TechCrunch


Twitter nyheter

Twitter vill införa videodelning  Snapchat-style

Twitter håller på arbeta med en ny funktion som gör det enklare för användaren att publicera videos via deras app. Målet är att locka människor att dela med sig av videoklipp på vad som händer runt omkring dem. I dagsläget måste användaren gå igenom en rad olika steg för att publicera en video. Målet för den nya funktionen är att reducera ett antal av dessa steg. Twitter har däremot inte bekräftat detta ännu.

📖 Läs mer om nyheten här!


 

Algoritmerna på våra sociala nätverk justeras!

Våra sociala nätverk börjar i större utsträckning justera sina algoritmer. Mark Zuckerberg gick nyligen ut med nyheten att Facebook ska bli mer användarvänligt genom att nyhetsflödet ska innehålla mer inlägg från nära och kära och mindre från företag.

Innehåll som behåller användaren på deras sida föredras framför innehåll som skickar användaren till en extern källa. För de som försöker driva trafik och besökare till externa sidor innebär detta lite käppar i hjulet och ställer högre krav på att skapa innehåll med värden som skapar engagemang på sidan. Kort och gott kommer ditt innehåll visas mer om du inte länkar ut till en extern sida.

Eran med att företagen uppmanar användare att tagga vänner i ett inlägg för att få spridning verkar få ett slut. Äntligen! Personligen är jag så trött på att se sådana inlägg och ser fram emot att företagen blir mer innovativa.  

📖 Läs mer om uppdateringar på sociala medier på Moz blogg.


Nya uppdateringar i Google AdWords

Vi som arbetar med Google Adwords vet hur ofta det uppdateras. Nästan dagligen är det något som lagts till och som ibland får oss att hålla andan innan vi inser att uppdateringen (kanske) inte kräver massa tid till justering av pågående kampanjer. Nedan kan du läsa vilka uppdateringar vi diskuterade under senaste mötet! 

Erbjudandetillägg  

Textannonserna i söknätverket kan bli mer innehållsrika genom att lägga till ett tilläggserbjudande, där reor och erbjudanden framhävs för personer som söker efter de bästa fynden. Tillfällen som är perfekta till att använda erbjudandetillägg är helgdagar och speciella händelser som till exempel rea i samband med Black Friday.


Budjustering vid samtalstillägg

Samtalstillägg har visat sig konvertera riktigt bra och med nya budjusteringarna kan du kontrollera hur ofta samtalstillägget visas med dina sökannonser. 

📖 Läs mer om nyheten här, här och här!


Remarketing mot adresser och telefonnummer

Numera kan du även rikta dina remarktering eller retargeting mot adresser och telefonnummer.

📖 Läs mer om nyheten här!

 


Dölj annonser på Displaynätverk

Trött på att bli förföljd av samma annons på webben efter att ha tittat på en produkt på en sida? Google meddelar att du kan dölja dessa retargeting och remarketingannonser.

Vad tycker vi om denna funktionen?

De som inte vill se en annons kan välja att trycka bort den och slippa bli irriterade på varumärket, vilket är bra. Samtidigt är annonser det enda sättet vissa webbplatser kan gå runt på eftersom alla förväntar sig gratis nyheter/information. Så ja, det finns som med det mesta både för och nackdelar med nyheten.

📖 Läs mer om nyheten här!

Vi är tillbaka med nya spännande nyheter nästa vecka, prenumerera på vårt nyhetsbrev om du vill få grymma nyheter lyxigt serverade direkt i din inbox!

Mehrnosh

Veckans nyheter sammanfattas av bästa Mehrnosh!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *