TopPicks v45: Digitala Nyheter

Publicerat av

Vad är nytt i den digitala branschen? Under vårt morgonmöte på kontoret gick vi igenom några spännande artiklar tillsammans. Det snackades om hur man kommer kunna få ut mer Instagram-data, uppdateringar i Google Store visits och hur annonsering intar WhatsApp. Nedan kommer en liten sammanfattning, Enjoy!

Instagram och Facebook Pages – Analytics avancerar

Facebook kommer inom de närmsta månaderna lansera två nya tillägg för sitt analys verktyg. Det kommer vara möjligt att få en djupare insikt i sin Instagram data men också en mer avancerad analys av Facebook pages. Du kommer exempelvis kunna följa mer engagemang hos användare. Vilka som har gått vidare och besökt företagets webbplats eller vilka som har laddat ner företagets app. Läs vidare om hur du kommer kunna nyttja de nya tilläggen i analytics.

Instagram har blivit en viktig plattform för varumärken att synas på. I en rapport från Instagram visade dom att 80 % av alla användare följer minst ett varumärke på plattformen. Tillägget av analysverktyget ska hjälpa marknadsförare att bättre förstå hur deras innehåll påverkar deras mål, både på och utanför Instagram.

Google Store visits – nu kan man se nya eller återkommande besökare

Google Ads berättar att det nu blir det enklare att förstå vilka av sina besökare som är nya eller återkommande kunder. Om du exempelvis har som mål att öka försäljningen från dina befintliga kunder så kan du använda detta genom att identifiera vilka annonser och vilka segment som når ut bäst till just era befintliga kunder och därefter lägga fokus på din budget och utöka sökorden här.

WhatsApp – annonser är på väg

Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2018 så är det 29 procent i Sverige som använder appen WhatsApp. Vi vill tro att många tycker det är ganska skönt att annonsering ännu inte tagit över appen. Men nu är det en tidsfråga tills annonser kommer att finnas under status fältet i appen. 2014 köpte Facebook upp WhatsApp och därefter har frågan om hur det ska tjänas pengar på appen varit aktuellt. Nu har de kanske hittat svaret. Läs hela artikeln här.

Röstsök ökar – hela 90 % använder sig av det

9 av 10 konsumenter använder sig av röstassistent funktionen på sin smartphone idag. Den allra vanligaste sökningen som görs är för vägbeskrivning, hela 40 % använder sig av funktionen för det syftet.  27 % säger sig leta efter lokal info så som telefonnummer eller adressen till restauranger och liknande verksamheter.  21 % i USA har minst en röstassistent i sitt hem. Amazons Alexa ligger i toppen och därefter Google Home.

Så, vad ska man tänka på som marknadsförare gällande röstsök? Här får ni ta del av hela artikeln och dess tips. Något att ha i åtanke är att erbjuda mer strukturerad data och skapa mer innehåll för att kunna besvara det naturliga språket vi har till röstsök.

SMX East – Världens största Search Engine Marketing Konferens

Under konferensen SMX East som höll till i New York i dagarna pratades det även där om röstsök. Människor idag är anslutna till mer enheter än någonsin tidigare och fler och fler av dessa interaktioner är konversationsdrivna. Det pratades om hur vi genom åren och dess utveckling har kommit dit vi är idag. Google Assistant är installerat på 500 miljoner enheter idag, och används mest för att att hjälpa oss att få saker gjorda. Så som påminnelser, beställa en uber eller berätta hur vädret ser ut.

Enligt eMarketer tror 87 procent av B2C-marknadsförare att personliga assistenter kommer att vara en stor roll före år 2021. Trots att vi är i ett tidigt stadie kan det vara smart att börja tänka på detta redan nu. Hur låter ert varumärke via röst online? Läs mer om konferensen och röstsök här.

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *