TopPicks v44: Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkomna till veckans summering av de senaste trenderna och digitala nyheterna i branschen. Idag kommer vi att bjuda på er lite blandat från Google Maps, en ny funktion från Snapchat och det senaste från Amazon’s läger.

Bing och LinkedIn träder samman

Bing fortsätter att utvecklas med siktet inställt på att kunna konkurrera med Google. Den senaste lanseringen och åtgärden är en beta som nu ska kunna ge Bing annonsörer möjligheten att nå LinkedIn användare. Funktionen ska erbjuda diverse målgrupper för annonsören med hjälp av textannonser, shopping kampanjer & dynamiska sökannonser. I dagsläget så finns det 145 industrier, 80,000 företag och 26 olika jobb kategorier att välja mellan för att inrikta sin annonsering mot vald målgrupp.
En helt klart spännande utveckling som bör ses över om man är aktiv på Bing och om företagets målgrupp finns på LinkedIn. Läs artikeln här!

Budget flyttas till Amazon

En undersökning som gjorts med x antal byråer avslöjar att stora delar av budgeten som idag läggs på Google och Sök, kan flyttas till Amazon. Google som idag har ledarpositionen på marknaden genom att driva kunder via sin sökmotor till din webbplats med organiskt/betalt sökresultat, kan nu alltså eventuellt få mer konkurrens.

Amazon som växer stadigt genom att ta mer andelar i olika länder, sitter idag på en USP i detta ämne. Skillnaden idag är att de kan erbjuda annonsören/företaget en webbplats där kunden direkt kan söka efter sin önskade produkt och köpa den, utan att lämna Amazon. Denna fördel kan alltså spela en viktig roll i vart du som annonsör ska placera din budget online.

I artikeln så framgår det även att två stycken beslutsfattare på två enskilda byråer berättar att minst 50% av budgeten för sök kommer att flyttas till Amazon. Frågan är egentligen följande, kommer de flytta en del av den befintliga budgeten och därmed sänka budgeten på Google? Eller ökar de sin totala budget och placerar ökningen hos Amazon?

Läs hela artikeln här för mer svar på varför det berör oss i branschen!

2019 + Amazon = 80%

Vi spinner vidare på Amazon med en liten kryptisk titel.

Denna gången är det Third Door Media som presenterar en undersökning som har genomförts med huvudfokus på Amazon. Undersökningens grundar sig på en enkät som tilldelats annonsörer som vi idag hittar på Amazon. Frågor i undersökningen riktade in sig på plattformen, automatisering, produkter och tjänster. Det vi kan ta med oss inför det nya året är resultatet att 80% av de som annonserar idag på Amazon, kommer att öka sin budget år 2019. Där 20% av dessa kommer att öka sin budget med minst 50% kommande år.  Ta del av undersökningen här!

“Amazon is in a distant third place behind Google and Facebook in terms of digital advertising market share. Yet with its rich purchase intent and history data, its growing position as the primary destination for product search, its deep pockets and its enthusiastic advertisers, Amazon is on a path to challenge the duopoly. Its ad business is also presenting an opportunity for agencies, practitioners and tool providers.” – Ginny Marvin, Third Door Media

Snapchats nya verktyg

Snapchat släpper nu en version för Windows och MacOS, istället för mobil baserade för Android och iOS användare. Syftet eller glädjen kanske vi ska säga med den nya versionen är antalet olika integrerade linser som finns att välja mellan. Vid valet av en lins så bärs den virtuellt under tiden av en livestream eller inspelning. För att öka användandet av appen så ska den nu vara kompatibel med skrivbordsappar så som Twitch, YouTube, Skype & Zoom. Vad kommer den nya lanseringen heta? Snap Camera, gratis att ladda ner på Snapchats hemsida. Läs mer om appen här!

 

Vikten av att förstå Crawling & Indexering

I en presentation som är gjord av Frederic Debut från SMX (Search Marketing Expo) i New York, så får vi nu ta del av materialet som beskriver hur Crawling fungerar och vad som ligger bakom en indexering. Följ med i presentationen där Frederic tar upp bland annat:

  • “budgeten” vid crawling,
  • hur mycket en sida kan crawlas utan att ta skada
  • vägkorset där crawl budget och crawl demand möts.

Ta reda på allt, här! 

Nu kan du följa företag på Google Maps

Google Maps ger dig nu möjligheten att följa diverse olika företag genom ett knapptryck, “Follow”. Knappen som finns på diverse olika sociala plattformar redan idag, tillträder nu alltså även på Maps. Det kan låta lite diffust varför det skulle finnas ett intresse för detta, men tittar vi djupare, så hittar vi svaret.

Ett bra exempel i vårt svar är Google My Business butiker som ännu inte slagit upp sina dörrar för allmänheten. I väntan på att detta ska ske, kan alltså intresserade konsumenter ta del av ny information genom att följa butiken innan öppning. För att ta del av informationen så lagras den i “For You” som är en del av Google Maps, där Google samlar rekommendationer för användare baserad på deras preferenser och tidigare information som de delat. Fördelen med detta för en sökmotoroptimerare är att man i ett tidigt stadie kan ta kontakt med kunder innan butiken ens öppnat och identifiera tydligare målgruppen som visat sitt intresse.

Läs mer här om fördelarna och den nya funktionen!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *