TopPicks v43: Digitala Nyheter

Publicerat av

Varmt välkomna in till veckans digitala nyheter, veckonummer 43. Om du inte har besökt oss tidigare så välkommen, hoppas att du ska finna innehållet intressant och relevant. För dig som är “stammis” är du givetvis välkommen tillbaka!

Veckans nyheter med syftet att samla de senaste trenderna och nyheterna inom digital marknadsföring från bl.a. de stora drakarna som Google, Facebook. Men, givetvis med inslag från övriga spelare i branschen som utmanar om plats nummer ett.

Vi hoppar in direkt med en av de stora, Facebook.

 

 

 

Nej tack till “clickbait”

Det är Marketing Land som publicerat en artikel där de berättar att Facebook nu aktivt arbetar mot annonser som ska vara uppenbara så kallade, “clickbaits”.

Plattformen som många vänder sig till för att annonsera, kommer nu alltså vara extra uppmärksamma mot annonser (titlar), som ska på något vis engagera läsaren och ge falska förhoppningar.
Fördelen med en clickbait är att titeln blir mer “attraktiv”, men den som inte följer regeln där innehållet inte stämmer överens titeln, kan nu alltså bli straffad. Är det värt att försöka ändå, för att få mycket trafik til sin landningssida? Facebook kommer enligt artikeln att bötfälla annonsörerna om de skulle kliva över “tröskeln”.

Läs den fullständiga artikeln här och ta del av exempel som inte är ok.

 

Nya fördefinierade målsiderapporter

Google som står för x antal utvecklingar, uppdateringar och initiativ årligen har nu implementerat nya rapporter i Google Ads. Snart finns det två nya fördefinierade rapporter i rapportredigeraren: målsiderapport och rapport om utökade målsidor. För att enklast hitta dessa rapporterna, ta dig till Google Ads och fliken “målsidor”. Vill du ta steget längre och redigera dessa rapporter samt skapa diagram, så gör du det enklast i rapportredigeraren.

Se exempel på hur rapporterna kan se ut, här.

Produkter testas i Google My Business

För alla som använder sig av Google My Business så är det ingen större nyhet att man kan lägga till sin meny, om man är en restaurang. Nu kommer nästa steg. Det är alltså en beta som innebär att företag kan nu lägga till olika produkter i sin “listing” istället för tjänster. En fördel för företagare att tidigt förknippas med vilken typ av produkt de säljer för den nya kunden? Läs artikeln nu!

Amazon växer så det knakar

I väntan på att Amazon ska släppa sin e-handel för konsumenter i Sverige berättar Di Digital om ett annat projekt som har sjösatt. I september så har den amerikanska e-handelsjätten gjort en ny satsning genom en ny svensk filial. Det är alltså företagsplattformen Amazon Business vi talar om, tjänsten som omsätter årligen 90 miljarder kronor. Spännande lösning för att nå en större målgrupp?

”Företagets ändamål är att köpa in produkter av alla slag från Amazon-bolag och tredjepartsförsäljare, för att sälja och distribuera dessa till företagskunder på alla hemsidor som tillhör Amazon-gruppen”, står att läsa i bolagshandlingar från Luxemburg.

Läs hela artikeln här.

Instagram’s insats mot mobbing

Det är en sociala plattformen som nu informerar att deras A.I ska kunna identifiera mobbing i foton. Adam Mosseri som är instagrams nya chef, har sedan sitt tillträdande dubblat resurserna i att försöka identifiera och stoppa mobbing på sidan. Sedan tidigare finns det x antal system som ska förhindra och arbeta aktivt mot problemet, nu kommer alltså tillskottet artificiell intelligence.

the new system will help it protect Instagram’s youngest community members as it’s this age group that experiences the highest rates of bullying online. – Adam Mosseri

Läs inlägget här!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *