TopPicks v42: Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkomna in till veckans TopPicks! Efter ett lyckat genomförande av vår egen konferens SearchStars förra veckan (håll utkik på vår YouTube efter alla talarnas presentationer), är vi nu tillbaka med de senaste händelserna och trenderna.

Vi börjar med grannen, Bing.

Bing erbjuder nu språkinriktning

Nu kan annonsörer på Bing använda sig av språkinriktningar på kampanj nivå, tidigare annonsgrupps nivå. Detta innebär att innan uppdateringen rullades ut så var vi tvungna att applicera samtliga inställningar på varje annonsgrupp som skapats eller importeras från Google Ads. Med den nya uppdateringen så blir bl.a. importen från Google Ads mer specifik och underlättar om man vill vara effektiv på båda plattformarna. Läs mer här om uppdateringen!

Googles nya test för recept

För alla som gillar recept, söker efter recept och vill ha en funktionell lösning på hur du ska hantera alla recept online, nu kommer glädjande nyheter.

Google testar nu en ny funktion som dyker upp automatiskt när du börjar skriva din fråga i sökfältet och får generella förslag på resultat som skulle kunna vara intressanta för just din sökning.
Bredvid dessa förslag så dyker det upp små “clipboard icons” till höger, med dessa ska du kunna spara de recept som låter intressant, genom att klicka på ikonen och kunna läsa senare.

Ta del av artikeln och bilder på exempel hur det ser ut!

Sitelinks som ger dig mer

Eftersom Google vill erbjuda sina besökare en helhetslösning med svar på sina frågor direkt i sökresultatet, kommer nu nästa steg i denna riktning. Google testar en ny form av “sitelinks” som innebär att vid en sökning så ska vi kunna ta del av mer innehåll från webbplatsen utan att klicka på länken. Så, hur ser detta ut då? Se det här!

Google Annonsformat på ny plattform

Google Discovery är namnet på den plattform som skulle kunna använda sig av annonser i framtiden. Plattformen är tidigare mer känd som “Google- Feed/Now”, kan alltså vara en ny plats för våra annonser att synas på, om man då vill. Varför skulle det då vara intressant med annonser på en separat plattform som inte lockar lika många besökare? Jo, enligt artikeln har Google planer på att ta Discover till Google.com på enheter så som mobil. Läs mer här och se exempel på hur det skulle kunna se ut!

“Project Dragonfly”

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *