TopPicks

TopPicks v. 46: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans digitala nyheter! Som vanligt fortsätter den digitala världen att uppdateras och ständigt förändras – fantastiskt tycker vi. Här delar vi med oss av digitala nyheter som vi har snappat upp under veckan.

🎬 Glöm inte att följa vår YouTube-kanal där vi månadsvis delar med oss av digitala nyheter. I vårt senaste avsnitt snackar vi Google BERT, länkattribut och URL:er.

Se avsnittet här!

YouTube – får uppdaterad design

YouTube har uppdaterat designen på första sidan för desktop samt iPads och Android tablets. Ändringarna är baserade på användarnas feedback. Längre video titlar, Större thumbnails och högre upplösning på förhandsvisning för video är några av uppdateringarna. Läs hela artikeln här.

Search Console – Nu kan du se rapport på sidhastighet

Nu rullar Google Search Console ut en ny rapport – Speed report. Du kan se rapporten under “enhancements”. Läs hela artikeln här.

“You should use this report both for monitoring your performance over time and for tracking fixes you made to your website,” said Google. 

YouTube Ads – nya extensions

youtube ads

Google släppte i förra veckan nya extensions för YouTube Ads. Nu ska man i sina YouTube-annonser kunna lägga till tillägg som visas precis bredvid video-annonsen. Exempel på nya tillägg är store location information, interest forms samt “övriga call to actions”. Läs hela artikeln här.

Instagram – likes försvinner

instagram döljer likes

Instagram utökar nu sitt kanske största experiment genom tiderna. Att dölja likes. Nu tas likes:en bort även i USA, hemmaplan. Det finns inget satt för “om” eller “när” detta blir permanent. Läs hela artikeln här.

“We have to see how it affects how people feel about the platform, how it affects how they use the platform, how it affects the creator ecosystem”.

YouTube – får nytt annonsformat

Google annonserade i veckan att YouTube får ett nytt annonsformat, Shopping Ads. Det låter varumärken marknadsföra sina produkter och tjänster direkt i YouTubes startsida och sökresultat. Läs hela artikeln här.

AERO – skapa AR-miljö utan kodning

adobe aero

Adobe lanserar nytt verktyg för att skapa AR-miljö. Tanken bakom Aero är att tillåta designers att bygga AR-upplevelser utan kodning. Läs hela artikeln här.

Microsoft – inför 4-dagars arbetsvecka

microsoft japan

I augusti prövade Microsoft Japan en fyra dagars arbetsvecka för hela företaget och kallade projektet för “Work-Life Choice Challenge Summer 2019”. Cirka 2300 anställda fick fem fredagar ledigt, utan lönesänkningar och inga dagar tagna ur sin årliga ledighet. Resultatet blev en ökad produktivitet på mer än 40 %. Vad tror ni om det? Läs hela artikeln här.


Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *