Top Picks v8: Lokala nyheter på Facebook & Snapchats design!

Publicerat av

Den här veckan har vi pratat om att Facebook ska boosta lokala nyheter i ditt nyhetsflöde, Snapchat’s nya design och AMP stories. Google lanserar Google Pay och har även skapat en algoritm som via ögonscanning kan identifiera högt blodtryck och hjärtproblem. Vi har även pratat om hur GDPR kan utnyttjas av hackers.  

Facebook boostar Lokala Nyheter

Efter Mark Zuckerberg gjort sin “Great American Roadtrip” där han reste till 23 delstater i USA och pratat med sina användare har han inspirerats om hur Facebook kan användas till att öka det lokala engagemanget. Det innebär att sidor som publicerar lokala händelser, events eller sportevenemang kommer få mer synlighet hos användare i dess närområde. Det här är ytterligare ett steg i Facebooks nya algoritm för nyhetsflödet i förhoppningen om att öka interaktionen mellan människor igen. Änsålänge gäller det endast i USA men det är faktiskt något jag personligen hade velat se mer av i mitt nyhetsflöde också!

Snapchats nya design

Visst är vi alla (mycket) frustrerade över Snapchats nya design? Vi människor gillar inte förändringar och den här förändringen har upprört så många att flera har startat namninsamlingar för att få Snapchat att gå tillbaka till den ursprungliga designen, men det lär inte hända. Varför undrar ni? Anledningen är dels att ge influenser de analysverktyg de länge efterfrågat på Snapchat men också för att öka deras synlighet. Som ni kanske märkt så har sidan där du normalt kollat dina vänners “stories” bytts ut mot “discover” (en sida full med influensers). För vissa har förändringarna inneburit att deras tittarsiffror har gått ner medans för andra har de ökat, det beror på att den nya algoritmen inte längre visar den som senast uppdaterade högst upp utan det är den du kommunicerat med mest som blir mest synlig.

Google AMP, Google Pay & Google Diagnostics?

Google sover aldrig och deras förmåga att ständigt utvecklas och växa är inget annat än anmärkningsvärt. Vi börjar med Googles AMP Story, storytelling har aldrig varit mer aktuellt och det är inte Google sena på att utnyttja. Genom att kunna förmedla nyheter i mer visuellt tilltalande format med bilder och videos via mobilen är förhoppningen att väcka läsarens intresse för artikeln, nyheten eller informationen.

Vidare till Google pay, Googles nya betaltjänst som ska ersätta Andriod pay och Google wallet och utmana Apple pay. Att betala med kontanter är ute och flera banker och andra teknikföretag utvecklar ständigt nya betalningsmetoder som ska vara så smidiga som möjligt för kunden. Enligt produktchefen Gerardo Capiel så ska tjänsten så småningom innebära att man kan handla med sitt Google pay onlne och i butik med sin smartphone, men även betala resor med kollektivtrafiken i städer som Kiev, London och Portland. Inom några månader ska även en tjänst liknande Swish införas i Google Pay för personer som bor i USA och Storbritannien.

Sist men inte minst så har Google med hjälp av AI lyckats utveckla algoritmer som genom ögonscanning ska kunna identifiera hjärtproblem och högt blodtryck. Även om det är spännande för framtida utveckling inom hälsovården så är den ännu inte bättre än att fysiska undersökningar. Algoritmen lyckades identifiera problemen i 70 % av fallen vilket är imponerande men är ännu inte helt säker.

 

GDPR kan bli guldgruva för Hackers

I maj träder den nya personskyddslagen GDPR i kraft men nu varnar säkerhetsexperter om riskerna. De höga böterna företag måste betala om känslig information läcks ut kan bli en guldgruva för cyberkriminella, genom att kräva en lösensumma som är strax under bötesbeloppet för att inte läcka informationen de lyckats komma åt. Hur cyberkriminella kan komma åt känslig information och hur du kan göra ditt bästa för att skydda ditt företag kan du läsa mer om här.

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *