Top Picks V25- Sänder ni fotbolls-VM? Berätta det med Google!

Publicerat av

Hej alla Top Picks-läsare där ute! Denna veckan har vi på TopVisible i vanlig ordning spanat in flera spännande nyheter som vi vill dela med oss av. Google My Business har släppt ett nytt sport attribut såhär lagom inför VM. Google tipsar om tekniska innovationer för att göra det enklare för kunder att hitta ert företag och era produkter. Google Home kan nu hantera tre kommandon samtidigt istället för två, och Google demonstrerar ett exempel på framtidens AI.

Good for watching sports- attribut lagom till VM

Nu är fotbolls-VM i full gång, och passande nog har Google My Business kommit ut med ett nytt attribut för verksamheter att marknadsföra sig med. Attributet kallas “Good for watching sports”. Attributet signalerar alltså att eran verksamhet är ett bra ställe att se sport på. Det enda kriteriet som behöver uppfyllas av ert företag, är att ni har en TV som sänder sport tillgänglig för era besökare. Er verksamhet behöver alltså inte vara en sportbar för att ni ska kunna använda attributet. Väljer ni att använda er av attributet under fotbolls-VM, så kommer detta attribut visas under highlight sektionen i er översikt på Google My Business. När fotbolls-VM är över kommer attributet sedan flyttas ner till sektionen med information om företaget.

Google gör demonstrationer av framtidens AI

Tidigare har det pratats mycket om Mobile-first, ett tankesätt med fokus på att göra webbsidor mobilanpassade. Likt Mobile-first har man nu börjat prata allt mer om AI-first, hur Artificiell intelligens kan användas för att förbättra människors upplevelse av internetanvändning och däribland deras sökupplevelser. Det diskuteras även hur företag kan använda sig av AI som en möjlighet för nya typer av SEO-insikter om sina konsumenters internetbeteenden. Google demonstrerade nyligen sin nya Google Duplex på en I/O (Input/Output) konferens för utvecklare. De visade hur AI bland annat kan användas för att göra “mänskliga” sökningar. Genom att användaren kan be systemet att till exempel boka en tid på en frisörsalong. Systemet kan då inte bara förstå kommandot, utan även själv ringa frisörsalongen och boka tiden. Detta genom att på ett mänskligt sätt prata med frisören. AI kommer alltså i framtiden högst troligen göra sökningar  mer “mänskliga”. Även om det kan dröja innan användaren kan prata med en sökmotor likt systemet Google demonstrerade.

Gör ert företag mer synligt online

I ett blogginlägg tipsar Google om hur ni med hjälp av kommande tekniska innovationer kan ni göra ert företag mer synligt online. Den första är möjligheten att nå ut till nya kunder med hjälp av affiliate-adresstillägg. En tilläggsfunktion som gör att ni kan göra er fysiska butik synlig för potentiella kunder som befinner sig i samma område. Det innebär att när en person googlar efter en produkt, kommer sökningen visa vilka geografiskt närmaste butiker som säljer produkten. Personen kommer då kunna hitta till dessa butiker genom adress eller karta. För att kunden ska kunna hitta ert företag och produkten måste produkten finnas i en lokal digital annons katalog på Google. Alltså om ni har en annons med produkter som matchar sökningen och personens geografiska position, så kommer er butik att synliggöras med ert affiliate-adresstillägg. Detta är alltså ett sätt att leda kunden direkt från mobil till butik.

Den andra innovationen som snart kommer är en ny möjlighet för konsumenter att jämföra produktpriser mellan företag genom AdWords annonser. Produkten kommer visas som en bild på rad tillsammans med samma produkter från olika butiker. Användaren kommer då kunna se butikernas olika prissättning på produkten. Detta ger alltså kunden möjligheten att enklare shoppa ekonomiskt och strategiskt. Det är även en möjlighet för er att se hur era produktpriser mäter sig mot era konkurrenter.

Google Home uppgraderar till tre kommandon

Google Home, den lilla högtalaren och röst assistenten har precis blivit uppgraderad. Google Home kan nu hantera upp till tre kommandon samtidigt, istället för bara två. Det är dock viktigt att särskilja de olika kommandona med ett “and”, samt att tala i fullständiga meningar. Google ger följande mening som exempel: “Ok Google, turn on the lights in the kitchen and turn off the lights in the bedroom.”

Avslutningsvis vill  jag och alla på TopVisible önska er en härlig midsommar på fredag. Vi hoppas också att ni är lika taggade som vi inför Sverige – Tyskland matchen i fotbolls-VM på lördag! Själv kommer jag se den på en sportbar i Köln roligt nog.

Återigen, ha en härlig midsommar och tagga fotbolls-VM!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *