Top Picks

Top Picks v13: Google kommer deaktivera Adwords-konton

Publicerat av

Ännu en vecka har passerat och nu är det äntligen dags för Top Picks igen!  Den här veckan har vi pratat om vad som gäller för att inte Google ska deaktivera ditt Adwords-konto och hur du kan kolla din tidigare annonshistorik. Rand Fishkin´s blogg om content och självklart om GDPR efter Cambridge Analytica-skandalen. Läs även om live stream på Youtube. Om ni inte läst våra Top Picks tidigare så är det på hög tid att börja göra det. Varje vecka ger vi er en snabb överblick av vad som händer inom digital marknadsföring. Nu finns det inga ursäkter att inte hålla er uppdaterade. 

Google kan deaktivera ditt Adwords-konto

Nu går nämligen Google ut med att de kommer deaktivera konton i annonskanalen med start redan nästa vecka. De konton som påverkas är de som inte spenderat något på annonsering under de senaste 15 månaderna. Anledningen är för att Google vill öka hastigheten för annonseringen och att ha ett flertal konton som inte använts drar ner hastigheten i Adwords. De som har varit inaktiva i sin annonsering kommer få ett mail, men kontot kan alltid aktiveras på nytt. Därefter omprövas kontot var tredje månad. Så hur gör du om du inte vill att Google ska deaktivera ditt konto? Enkelt. Det är bara att spendera lite på Adwords-annonsering.

Är du istället en som arbetar aktivt med dina annonser i Adwords så är det här en nyhet för dig!

Om du är en av dem som ofta ändrar i dina befintliga annonser istället för att skapa helt nya har det kommit en funktion i den nya versionen av Adwords. Du kan nämligen gå tillbaka och se den annonsens historik. Vid annonsen dyker det upp en redigerar-knapp (“pennan”) när du för pekaren över den. Om du klickar på redigeringen så finns nu ett alternativ som heter “See Version History. Här kan du se när annonsen ändrats, vad som ändrats och även jämföra resultatet av de olika versionerna av annonsen.

Deaktivera Adwords

Behöver du hjälp med din annonsering på Adwords? Kontakta oss!

MOZ grundare Rand Fishkin tankar om Content

Jag personligen älskar människor som vågar säga vad alla andra tänker men ingen gör. Och går utanför ramarna av vad vi inom marknadsföring lärt oss i böckerna. Rand Fishkin har talat. I hans senaste blogginlägg på Sparktoro skriver Fiskin om content. Blogginlägget handlar om hur du bör tänka när man skapar content på hemsidan och varför du inte bara kan utgå från vad du tidigare lärt dig.

Ofta pratar man om att starta med sina personas, skapa innehåll som kommer tala till dina kunder och bra innehåll är innehåll som dina kunder vill konsumera. Fishkin säger inte nödvändigtvis att de är fel att resonera som ovan nämnt när man skapar content men han menar att man begränsar sig själv. De flesta vill att deras varumärke ska nå så många som möjligt och det måste man ta hänsyn till när man skapar innehållet, om du ska vara top of mind måste du nå fler. Om du begränsar dig till att skapa content som endast tilltalar dina befintliga kunder riskerar du att att missa andra potentiella kunder som inte passar in på din persona.

Ju fler ditt content tilltalar påverkar även länkning till din sida som i sin tur förbättrar din ranking i sökmotorerna. Dessutom menar Fishkin att Innehåll som endast riktar sig till dina befintliga målgrupper begränsar din fantasi och blir ofta ganska tråkigt. Låt istället kreativiteten flöda,våga tilltala fler och se fler möjligheter än du tidigare gjort.

 

GDPR och Cambridge Analytica-skandalen

Jag tror inte att någon missat nyheten om hur det brittiska företaget Cambridge Analytica använt personlig information om 50 miljoner facebook-användare till Donald Trumps fördel och påverka väljarna genom riktad marknadsföring utifrån informationen de fått om dem via en så kallad studie. Händelsen har skakat många och nu mer än någonsin börjar människor förstå vikten av GDPR och det sätter press på jättar som Facebook, Google och många fler. Hur vår personliga data hanteras, vilka som har tillgång till den och i vilket syfte är otroligt viktigt för att skydda oss från den här typen av kränkningar. Läs mer om hur GDPR skiljer sig från USAs personuppgiftslagar här!

Cambridge Analytica-skandalen

Youtube har blivit mer användarvänlig för Live stream på mobil och desktop

För alla som testat att live stream på youtube har kanske gett upp innan ni ens börjat? Ni är inte ensamma, Youtube har tidigare inte gjort det enkelt för er. Men efterfrågan på live stream ökar och Facebook har lyckats erbjuda en smidig lösning. Därför har Youtube inte något annat alternativ än att skärpa sig. Nu slipper du använda dig av appar och du är äntligen bara ett knapptryck ifrån att starta din egen live stream på youtube. Allt du behöver nu är lite snygga sminkborstar och lite Kylie Jenner läppstift och du har snart en mängd 13-åriga youtube-fans. Eller så använder du den förbättrade live stream-funktionen och gör något originellt eller intellektuellt inspirerande istället. Det är upp till dig!

Live stream

 

 

Jag avslutar den här veckans Top Picks med att önska er alla en Glad Påsk, ni förtjänar det!

 

Glad Påsk

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *