Top Picks v11: SuperMario-dagen & App-annonsering

Publicerat av

Jag vet inte var jag ska börja idag, det har varit en fantastisk start på den här SUPER-veckan! Jag kan börja med att berätta att den här morgonen välkomnades vi på kontoret av att Super-woman aka A-K serverade nygräddade pannkakor till oss, Super-lady Annah önskade att vi ska sjunga  “Oh vilken härlig da'” imorgon när hon fyller jämnt och om det inte vore nog…Den 10 mars var det SuperMario-dagen och Google har valt att fira det på ett unikt sätt! Men vi diskuterade även intressant statistik kring app-användning, hur butiker kan förbättra sin synlighet på Google med hjälp av deras fysiska butiker och att Google vill hjälpa och förstärka musiker i google-sökningar genom Google posts.

SuperMario-dagen hyllas av Google Maps

First things first…har ni missat så gå genast in på Google maps och navigera er fram genom stan med Mario. Den 10 mars var det SuperMario-dagen. Varför just den här dagen undrar ni kanske (eller inte)? Datumet kan nämligen läsas MAR10. Fyndigt, eller hur? Hur som helst, dagen till ära har Google Maps ändrat navigationspilen till Mario-kart i en veckas tid. Trots att jag bott i den här staden hela mitt liv hade jag inte överlevt utan Google maps, jag är antonym med bra lokalsinne, men när den här veckan är slut vet jag inte hur jag ska överleva utan Mario i min mobil. Tänk så lite som krävs för att göra en glad!

SuperMario-dagen

Annonsering i Appar

Inom digital marknadsföring finns det otaligt många kanaler man kan välja att marknadsföra sig genom, vilka kanaler man väljer ska baseras på var dina kunder befinner sig. Nu har Think with Google tagit fram intressant statistik över app-användandet på mobilen och kanske är annonsering i appar något för ditt företag?

Det visar sig att:

  • 93 % av smartphone-ägare använder appar
  • 81 % av alla app-användare är huvudansvarig för hushållets inköp
  • 66 % av dessa använder sport-, nyhets-, nöjes- eller spel-appar
  • 52 % av app-användarna är kvinnor
  • Snittåldern är 36 år
  • Användarna spenderar ca 1 h/dag i sin appar

Kontakta gärna oss om ni är intresserade av att veta mer om hur ert företag kan annonsera via appar eller vilka kanaler som passar er bäst!

Din hemsida gynnas av dina fysiska butiker och tvärtom!

När e-handeln etablerades stod många företag i valet och kvalet om de skulle starta en e-handel eller inte, då risken att den skulle konkurrera ut den fysiska butiken ansågs vara stor. Idag vet vi att det snarare är tvärtom i de flesta fallen, e-handeln har blivit ett komplement och ett sätt att nå kunder som du geografiskt inte kunde nå tidigare. Trots det är det inte alla företag som utnyttjar den symbios dessa har utan behandlar dessa som två olika företag. MEN vill du att din hemsida ska synas bättre bör du använda store locators för att markera ut var dina fysiska butiker finns i närheten. Det gynnar inte bara sökmotoroptimeringen men det ökar också chansen att du får fler besökar till dina butiker. Vill du veta om hur du kan förbättra din SEO genom store locators kan du läsa mer här!

Google post för artister

Här på TopVisible älskar vi musik, vi lyssnar, vi dansar och vi sjunger, det är ett utmärkt sätt att skapa en harmonisk stämning, öka kreativiteten och leder ofta till härliga skratt då få av oss faller under kategorin “oupptäckta stjärnor”. Google älskar uppenbarligen också musik och nu vill de stärka musiker i sökresultat genom Google posts plattform. Google meddelar att de nu kommer visa bilder, gifs, videos m.m., som artister själva publicerar, i deras kunskapspanel. Alla artister som har en kunskapspanel kan alltså nu använda Google post plattformen för att dela information till sina fans. Här nedan ser ni hur det kommer se ut.

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig vecka och följ oss på Instagram om ni vill höra vår skönsång för Annah imorgon!

 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *