Top Picks v10: Facebook jobs utmanar LinkedIn

Publicerat av

God morgon alla Top Picks-läsare! Idag är det återigen dags att summera alla intressanta nyheter som släppts under veckan, i vanlig ordning har vi pratat om de stora drakarna. Facebook vill utmana LinkedIn och Google lanserar ett nytt verktyg som mäter hastigheten på hemsidor. Vi har även pratat om att SEO-gurun Rand Fishkin lämnar Moz och de digitala trenderna för 2018.

Facebook vill utmana LinkedIn

I onsdags förra veckan kom det ut att Facebook ska investera 1 miljard dollar(!!!!) i verktyget Facebook Jobs under 2018. Troligtvis i ett försök att utmana Microsofts Corp’s LinkedIn. Facebook Jobs har redan funnits i USA och Kanada i 1 år men ska nu expandera till ytterligare 40 länder. Tjänsten kommer innebära att du kan söka jobb direkt via din Facebook under Jobb-sektionen på din desktop eller “Explore Feed” på din mobil. Företagen kommer i sin tur kunna kontakta dig direkt via messenger.

Facebook har 2 miljader användare idag och kommer med stor sannolikhet slå ut många andra jobbsökningssidor. Dock är jag osäker på om de kommer kunna utmana LinkedIn i någon större utsträckning. LinkedIn redan har 500 miljoner användare och dessa har i många fall arbetat upp sitt nätverk där. Frågan är hur villiga de är att byta plattform och dessutom använda deras privata facebook till yrkesrelaterat nätverkande?

LinkedIn vs Facebook

Google Mobile Speed Scorecard

Nu har Google introducerat två nya verktyg med mål att förbättra hastigheten för hemsidor på mobila enheter, Speed Scorecard och Impact Calculator. Speed Scorecard ska enligt Google vara lika enkelt som att skriva in en URL. Sen kan du jämföra din sidas hastighet jämfört med konkurrenternas sidor. Google menar att 1 sekunds försening kan sänka konverteringen med 20 %. Med den bakgrunden introducerar de även verktyget Impact Calculator som visar vikten för företag att ha snabbare hastighet.

Rand Fishkin lämnar Moz

SEO-gurun och en av grundarna av plattformen Moz, Rand Fishkin meddelar nu att han ska lämna företaget. Man behöver inte läsa mellan raderna för att förstå att det inte är ett beslut han tagit på egen hand. Han beskriver att på en skala från 0-10, där 0 är att bli eskorterad ut av vakter och 10 är om han skulle frivilligt lämna under fantastiska förhållanden så ligger beslutet på en 4:a. Han är däremot fortfarande den som har störst aktieinnehav i bolaget och kommer sitta kvar i styrelsen. Men nu blickar Fishkin framåt och kommer starta en marknadsföringsplattform för bland annat influensers som heter SparkToro.

Digitala trender för 2018

Vi lyfte även fram vad som tycks bli trenderna inom digital marknadsföring 2018, allt från specialiserad marknadsföring till visuellt tilltalande marknadsföring kommer prägla året.

digitala trender

Specialiserad marknadsföring

Det blir allt vanligare med specialiserad marknadsföring som riktar annonseringen direkt till den valda målgruppen istället för alla som är online och den blir bara mer och mer preciserad. Efterfrågan på kompetent personal inom digital marknadsföring som exempelvis SEO-specialister eller social media managers har därför ökat kraftigt de senaste åren.

Chatt-botar

chatt-botar har visserligen funnits ett bra tag men i takt med utvecklingen av AI har de fått ett nytt uppsving och blivit mycket bättre. Fler företag kommer börja använda dem på deras hemsidor för att öka engagemanget hos kunden och tillhandahålla bättre service.

General Data Protection Regulation (GDPR) 

I maj 2018 kommer EU:s nya personuppgiftslagar att träda i kraft och det har och kommer röraom i grytan för många företag. Grundläggande innebär GDPR att företagen nu måste ha personens medgivande, innan information om hen lagras i deras databas och i vilket syfte informationen kommer användas. Vi har tidigare skrivit om vilka konsekvenser GDPR kan få för företag, det kan du läsa mer om här!

Videoannonsering

Oavsett om du vill marknadsföra på Twitter, LinkedIn Facebook, Instagram eller Snapchat så är det videoannonsering som kommer fånga din publiks intresse bäst 2018. Allt från live-stream till 360 graders videos kommer prägla marknadsföringen 2018 och publiken kommer finnas på¨sina mobila enheter så glöm inte att mobilanpassa din annons!

Röstsökning

Trenden tyder på att vi allt oftare söker på webben allt oftare med hjälp av tal, Siri och Google Assistant är exempel på det. Det innebär för oss som arbetar med digital marknadsföring att vi också måste anpassa språket på internet till talspråk. Det gäller att förstå hur människor ställer frågor för att skapa relevant innehåll och ranka högt i sökningarna.

Vill du lära dig mer om annonsering i sociala medier, Adwords eller sökmotoroptimering (SEO)? Då är du alltid välkommen att anmäla dig till våra kurser!

Jag avslutar med att önska er alla en fantastisk vecka!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *