TopPicks v.39: Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej alla!

Veckorna rullar på och nu kan vi väl ändå säga att sommaren är bakom oss, eller? I veckans TopPicks med lite höstkänsla så får ni läsa om bland annat Google Maps, Netflix och lokalanpassning i Instagram. Trevlig läsning!

Notiser skickas ut via Google Search Console

Vi har lärt oss under året med “Mobil First” att företag med hemsidor bör arbeta med mobilanpassade hemsidor och att de indexeras först. Då antalet sökningar som görs via mobiltelefon framför en dator ökar. Nu bekräftar även Google Search Console detta genom att skicka ut notiser/e-mail till företag att deras sida nu har blivit automatiskt överflyttad till “Mobile first indexing”. Läs mer om vad du som företagare bör tänka på!

Google Data Studio är nu inte längre en beta

Google fortsätter sin framåt march med att förse oss annonsörer med rapporter/analysverktyg, så vi kan analysera våra produkter/tjänster som vi marknadsför. Efter två års testning av en beta version Google Data Studio så kan Google äntligen konstatera att den nu kommer vara fortsatt tillgänglig i framtiden, men inte som en beta utan som en del av Google Marketing Platform. Läs mer här! 

Nu blir det enklare att hitta parkering

Vi har väl alla under en bilfärd till vår utvalda destinationen fått uppleva problemet med att hitta en parkeringsplats i närheten eller att parkeringshus? Speciellt om vi aldrig besökt destinationen tidigare. Nu hjälper Google Maps oss! En funktion kommer nu att rulla ut i Google Maps som aktiveras när användaren börjar närmar sig destinationen, då erbjuds det förslag på vart du kan parkera i närheten, smart va? Läs hela artikeln.

Google Maps nu tillgänglig för “Apple Carplay”

Vi fortsätter på den inslagna vägen med Google Maps. Nu ska bilägare med direkt support för iOS CarPlay få tillgängligheten att använda sig av Google Maps, vad innebär detta då? Jo, Google har byggt upp en funktion för annonsörer att driva trafik till sina lokala affärer där lokala kampanjer nämns som en perfekt annonsering för att driva trafik till affärer via annonser genom Googles plattform, inkluderat Google Maps. Mer om Google Maps här! 

Google Ads + Google My Business

I ett mail från Google så beskrivs det att ditt Google Ads konto länkas automatiskt till Google My Business inom en snart framtid. Förutsatt att du inte redan gjort detta givetvis och att ditt Ads konto och Google My Business konto delar samma domäner och länder. En möjlighet av automatisering som beskrivs som positiv då det hjälper annonsören att skapa synas mer genom platstillägg, om man nu missat detta. Automatiseringen kan ge ett resultat av bättre förutsättningar för annonsören att nå ut till sina konsumenter, informera att en butik/restaurang finns nära dig!

 

Netflix är den självklara favoriten bland unga

Undersökningsbolaget “YouGov BrandUndex” lanserar nu en topplista över varumärkena som unga svenskar pratar mest om. Ni läste det i titeln, det är alltså Netflix som toppar denna lista av varumärken som har högst word of mouth värde bland de unga. Vilka andra varumärken finner du på Top10-listan och vilka har ökat mest under 2018? Ta reda på det här! 

Lokalanpassa inläggen på Instagram

Inom en snar framtid så kommer det vara möjligt att lokalanpassa inlägg geografiskt på instagram.
Det är utvecklaren Jane Manchun Wong som såg funktionen när hon testade Likes Instagram GIFatt skapa ett inlägg där upptäckten pekar på att det är både vanliga inlägg men även stories som funktionen ska appliceras på. Artiklen som vi tagit del av kommer att uppdateras under tiden som det samlas mer information om funktion. Följ nyheten här! 

Facebook sidor är välkomna i grupper

Om du äger och driver en Facebook sida för ditt företag så finns nu möjligheten för dig att gå med i grupper som representerar din målgrupp/konsumenter. Helt klart en fördel för företag att identifiera och direkt kommunicera med sina målgrupper med intresse för företagets produkter/tjänster.
Läs mer om hur Facebook tog beslutet och varför!

Expanderad “Fact-Checking” av foton och video

En av facebooks mål med sina användare är att relevant information ska synas i flödet för att säkerställa att användaren är nöjd. För att aktivt arbeta mot falska nyheter arbetar Facebook med en självständig tredje-part, “Fact-checkers”. Dessa ska analysera och värdera innehållet som fram tills idag har handlat om främst artiklar som har granskats. Men, nu är det även tid för foton och video att även vara med i granskningen. Hur fungerar egentligen detta? Ta del av artikeln här och se videon om hur det är uppbyggt!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *