The Conference 2012

Publicerat av

“It’s not just any conference – it’s THE conference!” – Johanna Koljonen. Jag håller med – så roligt det har varit på The Conference, ordnat av Media Evolution. Sammanlagt har jag lyssnat på 21 inspirerande talare, träffat massor med nya människor och upptäckt flera intressanta företag som finns i regionen.

Jag twittrade en hel del från konferensen som ni kan se på @meckerwall eller @topvisible. Jag tänkte utveckla några av de citat som jag twittrade om men även sammanfatta några punkter som har fastnat; ”key takeaways” som vi brukade säga på Google.

”Every year we double our capacity” – Ben Hammersley. Hammersley syftar på minneskort och hur de ökar i kapacitet för varje år fastän priset är detsamma, och det har varit så i tiotals år (ref: Moore’s Law). Mediebranschen växer också enormt snabbt och utbudet av tjänster/produkter/verktyg som finns slutar aldrig att växa. Visst kan det kännas som att man inte hinner med alla nyheter ibland?

”You have become part man, part phone” – Ben Hammersley. Detta var en referens som var återkommande tema under konferensen. Vi är ”cyborgs”, våra telefoner blir mer och mer en del av oss, vi klarar oss inte många minuter utan den. Någon som känner igen sig där?

Det talades en hel del om utbildning och om hur framtidens skolor kommer att se ut. Diskussionerna handlade då om huruvida man kommer behöva memorera fakta eller om det räcker att man lär sig hur man hittar fakta?

Ett annat ämne på konferensen var ”Collaborative consumption” och ”Access over ownership”. Vi har pratat om det mycket här på kontoret att man är van vid att ha tillgång till det mesta – och helst helt gratis. Internetgenerationen lever lite efter devisen att det är coolt och helt naturligt att dela med sig av all information man har och att man kan lära sig genom att dela med sig: ”Learn by teaching, learn by doing, learn by collaborating, learn by failing” – Lauren Anderson
En av våra kunder ZenTV var också med på konferensen och höll en kortare presentation. De arbetar med Go Slow – en rörelse som handlar om att sakta ner i livet, inte så att man ska gå saktare, men att man ska fokusera på det man faktiskt gör – t.ex. laga mat utan att stå och titta på TV, eller svara på mail samtidigt. När hon stod och sa detta tittade jag mig omkring och hälften av publiken satt och twittrade samtidigt, istället för att vara helt närvarande och lyssna på vad Trine Grönlund faktiskt sa.

Två talare (Tricia Wang och Mark Kaigwa) berättade om vad som händer i Kina och Afrika och då främst inom mobilt surfbeteende. Man blir helt fascinerad av hur mycket mer mobiler används till att surfa på i Afrika, vi är långt efter i det avseendet. Intressant är att 82% av Afrikanska mobilanvändare föredrar webb över appar.

Där var två konstnärer/ingenjörer som talade – Kate Hartman och Hojun Song. Både deras föreläsningar handlade om deras galna uppfinningar och idéer. Jag kan knappt sammanfatta vad det talade om men för att summera så måste man våga testa de idéer man har och inte bara tänka på dem. Som exempel fick Hojun Song för sig att han ville bygga och skicka upp en satellit i rymden, så då gjorde han det!

 

På tal om galna idéer var där en föreläsning om huruvida kreativitet och galenskap hör ihop. Och det visar sig att det faktiskt delvis är så! Simon Kyaga.

Jag måste nog ta och avrunda detta långa inlägg nu men vill berätta om en till talare som fastnade – Alexander Kjerulf som är ”Chief Happiness Officer”. Han berättade om hur man ska vara lycklig på jobbet och jag vill dela med mig av några av hans tips:

Resultat: Att uppnå resultat gör människor lyckliga! Du gör verkligen skillnad. Fira framgångar! Hantera motgångar positivt.

Bygg relationer med dina kollegor: Stanna upp och säg hej till varandra på morgonen. Ge ”high fives” ofta. Kramas och tyck om dina kollegor!

Jag vill bara klämma in ett till citat som fastnade för att avsluta. Något som egentligen är självklart men som man alltid ska tänka på: ”Always have more than one idea” –  Clive Grinyer

Vill ni förresten titta på presentationerna ligger de på Media Evolutions webbplats.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *