Svenskarna och internet 2019

Svenskarna och internet 2019: Våra take-aways!

Publicerat av

I veckan som gått sedan Internetstiftelsen släppt sin årliga rapport Svenskarna och internet har vi kunnat läsa sensationella rubriker i många tidningar som “Sociala Medier har peakat”, “Larm: En miljon svenskar lever i utanförskap” och “Mobilspel meningslösa”. Vi ville såklart höra direkt ifrån källan hur de tolkar rapporten. Därför besökte vi under eftermiddagen Internetstiftelsens egen presentation i Malmö. För att få lite perspektiv.

Nu ska vi dela med oss av det som vi tycker är lite extra intressant. För dig som vill lusläsa hela rapporten – du hittar den här.

Är våra uppkopplade aktiviteter meningsfulla?

För första gången ställdes frågan om hur meningsfull vi tycker att den uppkopplade tid vi lägger egentligen är. Intressant frågeställning, och resultaten kan för många branscher kännas ganska förkrossande.

Topp 3 mest meningsfullt

  1. 60% av alla som deltagit i undersökningen tycker att tiden de lägger i nyhetsappar är meningsfullt spenderad.
  2. Lyssnar vi på podd eller radio känner vi också att vi spenderat tiden väl. Hela 48% säger att de ser detta som meningsfullt spenderad tid.
  3. Detsamma gäller när vi tittar på film eller video. Inte mindre än 46% uppger detta som meningsfullt.

Topp 3 minst meningsfullt

  1. Att spela på mobilen är det som svenskarna känner är minst meningsfullt. 70% uppger att detta inte är en meningsfull aktivitet.
  2. Näst längst ner i tabellen hamnar dataspel. 56% anser att tiden de lägger på dataspelande inte är meningsfull.
  3. Sociala medier känns inte som speciellt meningsfullt spenderad tid (trots att vi hänger där en massa). 40% säger att tiden de lägger i sociala medier inte är meningsfullt spenderad.
Hur meningsfull är vår uppkopplade tid?

Frågan som vi, och även Internetstiftelsen ställer sig; bör frågan formuleras om? För meningsfullt och roligt är ju två olika saker. Att spela på mobilen och hänga på Instagram kanske inte är speciellt meningsfullt, men ack så kul!

Storebror ser oss? Oro för kränkt integritet!

Rapporten visar en rädsla för övervakning. Framför allt storföretagen Google och Facebook bör ta sig en ordentlig funderare på hur de ska få ökad tillit från deras användare. År 2015 var 29% oroliga över storföretags inkräktande, 2017 var siffran uppe på 38% och i år är 46% av alla tillfrågade oroade.

Detta beror såklart delvis på de skandaler som susat kring företagen de senaste åren med bland annat YouTubes inkräktande på childrens privacy och Facebooks Cambridge Analytica-skandal.

Vi söker mer information online.

97% uppger att de använder internet för att söka information. Denna siffran är samma som föregående år. Det dagliga informationssökandet ökar dock – från 34 till 37%.

Hur många Googlar dagligen då?

Så många Googlar dagligen

Något som vi tycker är superintressant och som även syns när vi gör sökordsanalyser är hur svårt det faktiskt kan vara att veta vad en ska Googla på. Våra äldsta och yngsta känner att det är en utmaning att hitta rätt formulering.

sökordsanalys

Litar vi på allt vi läser?

  • 1% av alla som deltagit i undersökningen litar på allt de läser online, samma procent litar inte på något alls.
  • 43% litar på det mesta de läser
  • 36% litar på ungefär hälften av all information de får ta del av
  • 13% svarar att de litar på en liten del av den info de får online

Användandet av sociala medier planar ut

Användandet av sociala medier planar ut

För första gången så ökar inte användandet av sociala medier. Det dagliga användandet ökar dock något – från 63 till 65%.

1/3 använder Flashback enligt Svenskarna och internet

Vi hänger inte på Flashback dagligen men en tredjedel av alla som svarat på undersökningen använder sig sporadiskt av forumet.

Flashback och svenskarna

Snapchat störst bland tonåringarna – Facebook hos alla över 26 år

Snapchat störst bland tonåringarna, Facebook hos äldre

Totalt sett över alla åldrar dominerar Facebook fortfarande med 74% användande dagligen. 61% hänger på Instagram och 39% på Snapchat. Men sett över åldrarna skiftar det ganska mycket. Väldigt få pensionärer använder sig av Snapchat och i åldern 12-15 år är Facebook-användandet relativt lågt. Det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen!

Detta var våra spaningar och insikter från årets Svenskarna och internet, vad tar ni med er ifrån rapporten? Kommentera gärna! Vill ni diskutera hur ni kan utnyttja insikterna i er marknadsföring – kontakta oss.

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *