Examensjobb och studenter – vi älskar det!

Publicerat av

Juni månad har precis passerat. En månad som innebär sommarens definitiva insteg, men också, för många studenter, en tid för hårt arbete! TopVisible har, under månaden som gått, varit delaktiga i två fina examensjobb utförda av Christoffer Pettersson, Högskolan Dalarna och Jenny Grimberg, CIL högskola i Ljungby.

Att ställa upp och hjälpa till med den här typen av arbeten ser vi som en självklarhet och något kul! Inte bara får vi chansen att ge tillbaka till andra, vi lär oss själv väldigt mycket på att få nya infallsvinklar och givetvis knyter vi fina kontakter med blivande kunder och branschkollegor. Sök jobb eller praktik på TopVisible!

 

Christoffers exjobb handlade om något så spännande som SEO för alternativa sökmetoder med en inriktning på mobila appar. Han ville svara på frågan hur man sökmotoroptimerar för en sökmotor som fungerar helt annorlunda än Google Sök eller Bing,

Han har bland annat kollat på Apple’s Siri, Google Googles och Shazam. Superspännande och utmanande!

När han är helt klar kommer vi publicera rapporten på hemsidan. Vår roll var som handledare och intervjuobjekt.

 

Jenny skrev mer generellt om sökmotoroptimering. Hon beskriver sitt arbete såhär:

Syftet med mitt examensarbete är att lyfta fram de absolut viktigaste delarna ett företag bör fokusera på för att få sin hemsida att hamna som nr 1 på den organiska träfflistan.

TopVisible ställde upp och svarade på alla hennes frågor, några av dem tror jag kan vara intressanta även för er, så jag publicerar dem i sin helhet nedan.


 

Grundfrågor om TopVisible

Jenny: Varför valde er verksamhet att jobba med sökmotoroptimering?
Linus: När TopVisible grundades var det tre herrar vid namn Jacob, Magnus och Magnus som slog sina påsar ihop. De har en stor gemensam kunskap om SEO och försäljning på webben och ville använda den kunskapen till att hjälpa andra.

Jenny: Vilken utbildning/erfarenheter har personal som jobbar med sökmotoroptimering?
Linus: Väldigt blandad. Bland oss som jobbar med SEO och Google AdWords finns både traditionell marknadsföring, digitala media och ekonomiutbildningar. Vi har kommit till “Google-världen” från olika håll, vilket betytt väldigt mycket för oss som team. Här hittar du både entreprenörer, e-handlare, marknadsstrateger och webbutvecklare.

Frågor som berör examensarbetet

Jenny: Varför tycker ni att det är viktigt att företag fokuserar på sökmotoroptimering?
Linus: Har man någon form av målsättning med sin webbplats, försäljning eller branding, vill man maximera utfallet. Utfallet maximeras med hjälpa av många besökare. Besökarna kommer ofta från sökmotorerna och som oftast från Google.

Jenny: Som ni vet så handlar sökmotoroptimering om flera delar som bidrar till att man blir rankad högt upp på träfflistan, men vilka är de 3 VIKTIGASTE delarna som företagen bör fokusera på?
Linus:
1) Få ordning på “torpet” och se till att hemsidan är korrekt programmerad. Kan du inte det själv, anlita någon som hjälper dig.
2) Optimera för människor. Skriver du bra texter och jobbar tillsammans med sajter och bloggar som länkar till dig kommer dina besökare gilla din webbplats. Då gör Google det också.
3) Sluta aldrig. SEO är ett konstant arbete, så håll dig a jour och var kreativ!

Jenny: Vilket är det vanligaste misstag man kan göra när man försöker sökmotoroptimera på egen hand?
Linus: Det vanligaste misstaget måste vara när man tror att SEO är något man checkar av, sen är det klart. Men som sagt är det ett långsiktigt, kontinuerligt arbete.

Jenny: Hur tror ni att framtiden kommer utvecklas kring sökmotoroptimering?
Linus: Innehållet är viktigt, men det kommer alla säga, så jag säger att tekniken är viktigt. Strukturerad data (schema.org) är jättespännande – att märka upp content så att robotarna förstår vad det är, och inte bara matchar text med nyckelord.

Jenny: Ge gärna en valfri kommentar kring arbetet som ni tror kan komma att hjälpa mig.
Linus: Att prata med många experter är nog väldigt nyttigt, om än kanske lite förvirrande. Det finns olika sidor och olika smak och tycken vad gäller SEO. Så kommer det nog alltid vara.


Puh, tog du dig ända ner hit? Är du student eller representerar en högskola eller ett universitet? Hör av er! Vi vill gärna prata med er.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *