Carl-Gustaf Kesselman

Lär känna Carl-Gustaf Kesselman – vår Ads & video specialist

Publicerat av

Carl-Gustaf, som mestadels kallas för C-G valde att ta sin karriär i egna händer. Utanför skola och arbete sökte han sig till Topvisible för att ha praktik. Idag är han anställd och har minst sagt många bollar i luften. Lär känna C-G lite bättre och häng med när han delar med sig av sina tre bästa tips för att lyckas digitalt:

Hur hamnade du på Topvisible?

Jag studerade på en YH utbildning i Helsingborg, Caddie Sport & Business. Vi läste både traditionell och digital marknadsföring men också mycket försäljning. När jag hade tagit examen så fick jag jobberbjudanden inom försäljning men kände rätt snabbt att det inte var den vägen jag ville gå.

Digital marknadsföring kändes mer lockande och helt rätt i tiden. Topvisible hittade jag första gången genom deras kurssida, fick då se att dom tog in praktikanter.

Jag gjorde inte min praktik som dom flesta brukar göra.

För att komma dit jag ville valde jag att göra min praktik utanför skolan. Medan jag jobbade på Friskis&Svettis så fick jag chansen att göra praktik två dagar i veckan på Topvisible. Under fyra månaders tid var jag här och mitt intresse växte för varje dag. Jag kände att det är här jag vill vara, både gällande kollegorna och företaget. På den vägen blev det 🙂

Vad jobbar du med idag då?

Det är minst sagt varierande. Min grundkärna är Google Ads, men jag jobbar även med SEO och är engagerad i olika videoprojekt med kunder.

Jag jobbar även som konsult och kundansvarig för RankTrail.

Carl-Gustaf Kesselman

Vad är roligast?

Det är svårt att säga att en sak är roligare än den andra. Jag tror mixen av det hela gör det roligt. Ena dagen sitter jag med ett område och en annan dag med ett annat. Jag gillar att jobba med större projekt där flera av våra tjänster är inblandad.

Jag har aldrig varit uttråkad på jobbet.

Vad är det som är kul med digital marknadsföring?

Det är många saker. Men om jag ska pin pointa något så skulle jag säga att det är resultaten. När man jobbar med traditionell marknadsföring så ska man egentligen i blindo identifiera rätt plats, ta fram content och sen går det fortfarande inte mäta sina resultat.

Genom digital marknadsföring får du plötsligt helt andra möjligheter. Du kan följa din kampanj medan den pågår och ha chans att påverka resultatet. Du har kraften att själv påverka resultatet både före, under tiden och efter.

Drivs du av resultat?

Helt klart. Det är ett kvitto på mitt arbete. Att lägga ner tid på något som inte ger bra resultat är inte kul.

Vad är din främsta kompetens?

Jag skulle nog säga att jag är lyhörd. Jag är alltid idel öra.

För mig handlar det om att jag är öppen för kritik och för utveckling. Jag försöker alltid vara ödmjuk och att inte ta saker för givet. Att vara fast i sin egna bubbla fungerar inte, jag vill inte vara mätt på lärdom.

Carl-Gustaf Kesselman

Vad gör du om 10 år?

Om 10 år vill jag vara på en plats där jag har en syssla som inte känns som ett jobb. Ett jobb där jag gör grejer som är genuint skitroligt.

Jag vill känna att jag har världens bästa jobb. Och idag är jag inte långt därifrån.

Vad är din svaghet?

Socker och att säga nej. Jag tar hellre ett ja och löser det än att säga nej.

Har du svårt att säga nej privat med?

Ja väldigt ofta. Om jag ska säga nej till något jag inte vill göra så måste jag alltid hitta den perfekta utgången för att komma undan.

Jag tror det bottnar sig i att jag inte vill göra människor besvikna.

Lovar jag något så håller jag det alltid. Lovar jag mina kunder att något ska vara klart till en viss tid exempelvis så löser jag det. Jag tar hellre en smäll i privatlivet än att behöva göra kunden besviken. Tänker bara på hur besviken jag själv blir när jag väntar på ett paket och PostNord inte håller mina leveranstider..

Vad uppskattar du att göra när du är ledig?

Jag försöker verkligen vara ledig. Att inte ta med jobbet hem. Jag fotograferar och gör mycket video, det är något jag brinner för. Styrketräning är en del av min vardag, men det lägger jag innan jobbet så jag får tid till min sambo, min vänner och familj på kvällarna.

Carl-Gustaf Kesselman

Vad fotograferar du?

Allt ifrån arkitektur till landskap och natur. Idag är det en hobby verksamhet men längre fram skulle det vara kul om det kunde utvecklas till något mer.

Tips: På Carl-Gustafs Instagram kan ni se alla vackra fotografier.

Favoritserie?

Oooooh.. Det finns så många. Jag kommer inte säga Game of Thrones, jag älskar det men jag kommer inte välja det. Det konsumeras mycket serier hemma hos oss. Okej, jag delar upp det. Bästa serie forever: Vänner. Bästa serie just nu: Power

Kan du bli arg?

Ja det kan jag, tyvärr. Jag har ett bra tålamod men i vissa situationer, (som min sambo lätt hade skrivit under på) då tappar jag det. Det kan handla om när tekniken strular eller när mitt favoritlag förlorar. Jag är väldigt passionerad över min favoritlag, Manchester United.

Tre tips för att lyckas digitalt?

  1. Var inte rädd för att testa, du måste våga samla in data för att ta beslut för hur du ska driva dina kampanjer digitalt. Därför är A/B Testning och experiment väldigt bra 🙂
  2. Lyssna på målgruppen, matcha hur de beskriver ditt företag med hur du önskar att kommunicera med din annonsering, då hittar du de rätta sökorden att synas på och du kan forma annonser utifrån hur dina kunder ser dig!
  3. Kompetensutveckling, det finns alltid något nytt att lära sig. Var öppen för att lyssna på andra, ta del av andras “success stories” och utmana dig själv.

Vill ni snacka mer med C-G – tveka inte på att slänga iväg ett mejl så snackar han gärna om Manchester United, sina videoprojekt eller digital marknadsföring 👋

Dela gärna!

Tags:

Tags:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *