Star Trek computer

Google Assistant – Framtidens sökmotor

Publicerat av

Google Assistant, micro moments, UX och IOT!
Den 1 juni var vi på Think with Google i Stockholm, och som sci-fi nörd och digital marknadsförare insåg jag att mina barndomsdrömmar nu korsat vägen med mitt karriärsval.

Vad händer i den digitala världen framöver? Låt mig berätta och spekulera lite kring en av de hetaste trenderna!

Conversational search

– Hello, HAL. Do you read me, HAL?
– Affirmative, Dave. I read you.

1968 blickade Stanley Kubrick med sin HAL 9000 dator nästan rakt in i framtiden till där vi är idag. Men ännu mer vass framtidsspaning var faktiskt Star Treks Enterprise Computer som på många sätt liknar det vi ska prata om idag.
Talande och tänkande datorer är vanliga komponenter i old school science fiction filmer och serier. Ofta kolossala datorer med egen personlighet och humor.
Nu är de här! Fast de är inte kolossala utan ryms i våra smartphones, och personlighet och humor är väl än så länge ganska frånvarande.

Hursomhelst pratar jag såklart om “Google Assistant”, voice search-hjälpredan i Google som snart rullar ut i en ny generation med mer avancerad teknik.

Google assistant på väggen

Google Assistant – den perfekta assistenten?

Röstsök är ingen nyhet, men det är på många sätt en paradigmskiftare när den lyfts in i assistent-kontext.
Vi är invanda vid att hitta lösningar på problem med hjälp av komprimerade sökfraser som vi skriver in i ett fyrkantigt sökfält.
Hur utför man en sådan sökning i talande form?

Google assistant ger dig inte en lista med webbplatser som matchar din sökfras, utan svarar med en uppläsning av data som matchar din fråga med hjälp av GKN search API.
Du kan t.ex. ställa en fråga om vädret på en ort, “Hur är vädret i Paris?” och få svaret uppläst för dig av Google assistant. Forsätter du sedan på samma spår och vill veta vädret på en annan ort, räcker det med att du säger “och hur är det i Berlin?” för att assistenten ska förstå kontexten och vad du är ute efter. Du behöver alltså inte nämna ordet väder i nästa sökning.
Att google förstår din kontext är inget nytt, däremot är det en utmaning för dig som användare att ge kommandot på ett sätt som inte är en typisk skriven sökfras. Hur gör man för att känna sig bekväm i att prata med ett materiellt ting som en smartphone eller en smartwatch när där inte är en fysisk person i andra änden?

 

Sökmotorer och Google Assistant

Kodak är inte förberett för google assistantNu till det riktigt intressanta!

Hur sökmotorsoptimerar man för en science fiction-dator? Vad händer med sökordsanalysen när den inte längre baserar sig på skrivna sökfraser utan personliga konversationer med en robot?

Nyckelkomponenter för att inte göra en “Kodak” tror jag är:

Semantik kommer bli ännu viktigare

Att skriva statiskt och anpassat för sökfraser räcker inte. Man kommer behöva fokusera ÄNNU mer på användare och deras sätt att vara i en fysisk värld, kom ihåg FYSISK VÄRLD! Inte digital. Målsättningen med Google assistant är att göra den perfekta assistenten. HUR vi pratar är alltså lika viktigt som VAD vi pratar om.

The internet of things

Det börjar bli ett utjatat begrepp, men tänk själv… Det är inte webbplatser som besöks via desktop som är kärnan i det begreppet. Conversational search kommer troligen att användas över en rad olika wearbles.
För att lyckas med en digital tranformation för Google Assistant behöver du alltså inte bara tänka responsivt, utan 3 dimensionell responsiv optimering. (Obs! Det finns inget som heter så, men om du tänker en optimering för alla synliga och tillgängliga plattformar så förstår du vad jag menar).

Uppmärkning med schema.org

GKN search API är ett digitalt universum av uppmärkt data som är tillgängligt för dig som användare baserat på hur du ställer frågor. Detta är alltså navet i hela Google Assistant. För att ditt innehåll ska finnas tillgängligt via en digital assistent behöver du alltså märka upp det enligt den algoritm som GKN använder.

Hur kan vi förbereda oss redan idag?

Om vi ska titta handgripligt på de delar jag tror är viktigast initialt så handlar den här transformationen mycket om att börja skapa innehåll som fokuserar på en användare som möter oss i ytterligare ett utjatat men viktigt begrepp; Micro moments.
Börja med att definiera vilka micro moments ni bör finnas i. Vilken plattform och enhet sker det i? Hur ofta finns ni i en användares resa mot ett mål?
Därefter kan ni börja arbeta er in i GKN search API och så småningom möta användare, om än kanske bara i mikroskopiska ögonblick, men ändå möta dem, och bli en del av Google assistant.

Är du redo att ta ditt företag in i en digital transformation och behöver hjälp att styra rymdskeppet? Skicka ett mail till erik.bjorner@topvisible.se eller ring oss på 040-616 08 88

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *