Hejsan! Felicia praktikant här!
Här kommer veckans digitala nyheter. Du kommer bland annat kunna läsa om Googles nya certifikat inom digital marknadsföring och E-handel, LinkedIns kommande (och väldigt efterfrågade) reaktionsemoji och att Googles responsiva displayannonser blir mer mobilanpassade än tidigare.
Det och mycket mer i veckans TopPicks finner du här!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Googles nya certifikat
Under pandemin har Google lanserat ett karriär certifikat inom digital marknadsföring och E-handel. Målet med certifikatet är att hjälpa elever att utveckla sina kunskaper inom digital marknadsföring.
Digital Marketing & E-commerce Professional Certificate består av sju kurser:
- Grunderna för digital marknadsföring och e-handel.
- Attrahera och engagera kunder med digital marknadsföring.
- Från Likes till Leads: Interagera med kunder online.
- Tänk utanför inkorgen: E-postmarknadsföring.
- Bedöm för framgång: Marknadsanalys och mätning.
- Gör försäljningen: Bygg, lansera och hantera e-handelsbutiker.
- Garanterad nöjdhet: Utveckla kundlojalitet online.
Programmet inkluderar över 190 timmars undervisning där man bland annat får lära sig om verktyg och plattformar så som Canva, HubSpot, Google Ads, Google Analytics med flera.
Möjligheten finns att starta en 7-dagars gratis provperiod för att utforska kurserna.
Vill du veta mer tryck här.
LinkedIns kommande emoji-reaktion
LinkedIns mest efterfrågade emoji-reaktion närmar sig release.
Plattformen kommer utöka sina nuvarande reaktioner med en ny “rolig” skrattande emoji. Det har diskuterats fram och tillbaka om denna reaktion verkligen passar in på LinkedIn, men man har kommit fram till att det alltid bör finnas utrymme för skratt.
Läs mer om den roliga emojin här.
Instagram Reel justerar “Följer” fliken
För närvarande ser användare i Indien nu en ny “Följer”- flik vid sidan av huvudflödet. Detta gör att användarna kan bläddra genom de senaste Reels klippen i olika kategorier, både genom huvudflödet, som speglar TikToks “För dig” och “Följer” sida. Genom denna funktion som Instagram nu tagit till sig, konkurrerar man mer med TikTok än tidigare.
Med hjälp av de algoritmiskt rekommenderade klippen som man får på TikTok, blir man serverad med videoklipp som liknar det man tidigare kollat på och appen kan visa upp ett mycket brett utbud av populära videoklipp. Detta har varit nyckeln till deras framgång.
Instagram Reels är inte riktigt på samma nivå som TikTok än, men de jobbar på det.
Funktionen har ännu inte kommit till Sverige.
Läs mer om funktionen här.
Googles nya multisökning
Senare i år kommer du kunna hitta lokal information på ett väldigt smidigt sätt. Säg att du exempelvis ser en god maträtt på nätet som du skulle vilja prova, men du vet inte vad den heter, vad den innehåller eller vart man kan hitta den. I detta läget kan man använda Googles nya multisökning för att underlätta situationen.
Genom att använda detta verktyg, kommer du få reda på vart rätten finns nära dig. Detta sker genom att Google skannar miljontals bilder och recensioner som publicerats på webbsidor och från communityn av Maps-bidragsgivare för att hitta närliggande resultat som erbjuder maträtten.
Lokal information i multisearch kommer finnas tillgänglig globalt senare i år på engelska, men kommer senare att utökas till flera språk.
I framtiden kommer man även kunna använda multisökningen på flera objekt samtidigt, till exempel på en hylla med flera olika varor, där man då kommer kunna få information om flera objekt i en scen samtidigt.
Läs mer om den underlättande funktionen här.
Googles RDA blir mer mobilanpassade
Den populära automatiska displayannons typen Responsive Display Ads (RDA) kommer under andra halvåret av 2022 att gå igenom en stor förändring i form av en bättre mobilupplevelse.
Responsive Display Ads är en annonstyp som Google genererar utefter vad du har lagt in för bilder, rubriker, logotyper, videor och beskrivningar. RDA har sedan fyra år tillbaka varit ett standardalternativ för annonsörer, men dessa nya förbättringar gör att annonsen blir betydligt mer mobilanpassade.
Det som kommer förbättras i mobilversionen är:
- Porträttbilder och videor kommer tillåtas att användas i sina Displayannonser.
- Att skapa autogenererade vertikala videor kommer bli möjligt. Det vita utrymmet i annonsen fyllt då istället ut med bilden som ger en förbättrad effekt.
- Möjligheten till avbeskärning via maskininlärning blir utförbar, vilket gör att bilderna i annonsen automatiskt passar in till ramarna.
- Ett filtrerbart verktyg vid namn “Kreativ inspiration” blir användbart. Detta gör att du kan se de bästa annonsmaterialen från hela världen.
Läs mer här.
Google Search Consoles nya rapportering
Inom en snar framtid kommer man kunna felsöka sina videoindexeringsproblem bättre med Google Search Console.
Denna rapport visar en sammanfattning av alla videosidor som Google hittade när den genomsökte och indexerade webbplatsen.
Detta kommer bland annat hjälpa dig med:
- Se hur många video-landningssidor Google upptäckt och hur många av dem som indexerades.
- Undersöka orsaker till oindexerade videor på landningssidor.
- Använda listan över berörda video sidors webbadresser för att felsöka och åtgärda problem.
Du kan läsa mer om den kommande rapporteringen här.