Måndag igen och här kommer självklart veckans digitala nyheter!
I dagens nyheter får vi bland annat läsa om att flera tittar på Youtube med högre hastighet, LinkedIn:s förbättrade sökalgoritm, AI:s nya inverkan på den digitala marknadsföringen, nytt innehållsfilter på Instagram, nyheter om Googles SEO-uppdatering och Twitters nya format för tweetade länkar.
Varmt välkomna till dagens TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Fler tittar med högre hastighet på Youtube
I en ny undersökning som Youtube har gjort så visar det sig att en omfattande majoritet faktiskt väljer att titta på Youtube i högre hastighet än normal. I genomsnitt sparar användarna 900 år per dag då de tittar på högre hastighet än normalt.
I dagsläget erbjuder Youtube hastigheterna 0.25x, 0.5x, 0,75x, normal hastighet, 1,25x, 1,5x och 2x. Hastigheten 1,5x är den vanligaste, tätt följd av 2x och 1,25 som trea. Undersökningen visar även att den genomsnittliga uppspelningshastigheten ökar ju senare på dagen.
Vilken är din favorit när det gäller uppspelningshastighet på Youtube? Mer kan du läsa här
LinkedIn förbättrar sin sökalgoritm
I dagarna har LinkedIn kommit ut med nyheten för hur de ska förfina sökfunktionen på hemsidan. Den nya algoritmen innebär mindre fokus på användarens tidigare intressen över tid och mer fokus på att maximera bredare upptäckter med en mångfaldsaspekt inkluderat.
“Under 2020 såg vi en stark organisk tillväxt med en ökning av användarengagemanget med 35% jämfört med förgående år. När vi såg innehållet spridas allt mer, såg vi en möjlighet att bredda sökresultaten för användarna och möjliggöra produktiva konversationer kring hög-kvalitetsinnehåll.”
Tror du att du kommer tycka om den nya sökfunktionen på LinkedIn. Mer kan du läsa här
Artificiell intelligens blir allt bättre på digital marknadsföring
Digitala marknadsförare har såklart fortfarande arbete att göra, men det kommer inte bli riktigt samma då AI börjar sin “andra akt”. Den största fördelen med AI är fortfarande dess möjlighet att sortera och kategorisera enorma mängder data, men nu kan den även i högre grad skapa innehåll som den inte kunde tidigare.
Allt som behövs är att ge en AI-app en specifik ingång med information om vad innehållet ska utgöras av, t.ex utklädnad eller en specifik handling. Så kan AI generera fram en bild som kan användas i marknadsföringen.
Mer om detta kan du läsa här
Instagram testar två nya innehållsfilter
Instagram kom i dagarna ut med nyheten att de ska testa två nya funktioner för hur användarna kan filtrera sitt innehåll på plattformen. Den första “inte intresserad” innebär att användaren själv kan markera inlägg som ej av intresse, dessa inlägg kommer sedan döljas i användarens innehåll.
Den andra funktionen innebär möjlighet för användaren att berätta för Instagram vilka nyckelord, fraser och emojis hen inte vill se i sitt flöde. Instagram kommer sedan automatiskt sålla bort inlägg som innehåller någon av dessa och användaren får då ett mer användarvänligt innehåll.
Tycker du att detta är en uppgradering på Instagram eller ej?
Mer kan du läsa här
Google meddelar att den nya uppdateringen inte är klar
Google:s sökalgoritm-uppdatering har inte fått den påverkan som många verkar ha trott. Arbetstagare inom SEO förväntade sig större skillnader för hur de var tvunga att arbeta med sökmotorn. I själva verket har inte skillnaderna blivit så stora.
Google Searchs offentliga kontakt Danny Sullivan diskuterade detta på twitter under de senaste dagarna: “Uppdateringen är inte gjord, den är fortsatt under arbete. Vi kommer att fortsätta finslipa hur det fungerar. SEO:s och kreatörer behöver fortsätta följa de riktlinjer vi gett i och med den nya uppdateringen”
Har du märkt av Google:s nya uppdatering?
Mer kan du läsa här
Twitter testar nytt format för tweetade länkar
Twitter meddelade i dagarna att de kommer införa ett nytt format för utgivarlänkar med vad de kallar “Tweet-Tiles”. Detta innebär underlättning av visuella format för tweetade länkar, med större bilder, varierande typsnitt och mer tydliga CTA:er för fler klick.
Enligt Twitter innebär detta nya sätt för användarna att sticka ut i det snabbt rörliga flödet och bättre prestanda för visuellt material. Twitter poängterar att detta fortfarande är ett experiment vilket innebär att alla användare inte kommer se det nya formatet.
Vad tror du, är detta en bra eller dålig uppdatering på Twitter?
Mer kan du läsa här