Hej och varmt välkommen till årets första digitala nyheter!
Nytt år, nya möjligheter och nya digitala nyheter. Varje vecka sammanfattar vi de senaste digitala nyheterna till dig här i TopPicks. Den här veckan kan du läsa om allt från nya funktioner på TikTok, LinkedIn och Instagram till Google Ads som tillåter “sport betting”. Vi vill även passa på att tipsa om vår video där vi pratar Trender 2022, spana in den här!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Förändringar i Facebook Ads målgruppsinriktningar
Meta har meddelat att fyra olika kategorier för Facebook Ads målgruppsinriktning kommer att tas bort, med början den 19 januari 2022. Detta beslut är baserat på att människor inte ska identifieras utifrån deras anknytning till sociala orsaker, hälsotillstånd eller demografiska egenskaper.
Nedan kategorier kommer att tas bort från Facebook Ads:
- Health causes
- Sexual orientation
- Religious practices and groups
- Political beliefs
Läs mer om Meta’s uppdateringar här.
Google Ads tillåter numer annonser för “sport betting”
I New York är det från och med den 8 januari 2022 tillåtet med mobil- eller onlinesportspel. Med detta har Google uppdaterat sin Google Ads spel-policy och godkänner nu annonser för “sport betting” från certifierade och statligt licensierade enheter i New York.
Läs mer om Googles uppdatering här.
Nyordslistan 2021
Varje år kvalificeras nya ord in i svenska ordlista. Fono, Giggare, Hybridarbete, Kryptokonst, Metaversum, Zoomtrötthet är exempel på några av de nya orden som släpptes 2021. På listan finns det 36 nya ord och nästan hälften av dessa har på något vis att göra med pandemin. Men vi hittar även en hel del som rör teknik så som giggare, metaversum och piratbiblioktek.
Spana in alla nya ord från 2021 här.
Instagram tar tillbaka det kronologiska flödet
Adam Mosseri, Head of Instagram, har meddelat att Instagram nu testar tre olika nya inställningar för flödet. De olika alternativen heter Home, Favorites och Following.
Inställningen “Home” är den vi är bekanta med där Instagram skapar ett flöde baserat på vad de tror kommer intressera varje enskild användare. Den andra valmöjligheten “Favorites” kommer att fyllas med innehåll från en undergrupp av konton som användaren själv väljer. Det sista alternativet “Following” är det vi alla längtat efter, nämligen det kronologiska flödet.
Se Adam Mosseris uttalande här.
TikTok testar en ny funktion
Nu testar TikTok en ny funktion som ska hjälpa alla digitala kreatörer att växa ännu mer. Användaren ska kunna bjuda in sina kontakter på andra appar och tredje parts plattformar för att både se deras klipp men också för att följa deras TikTok-konto, i ett enda svep. Detta är så klart även en stor fördel för TikTok då fler kommer att bjudas in till appen och för att se klippet kommer de behöva skapa ett konto. Funktionen har börjat att rullas ut till vissa konton.
Läs mer om TikTok’s nya funktion här.
LinkedIn lanserar nya format för live event
Live event har ökat med hela 150 % year-over-year på LinkedIn, live event är helt klart här för att stanna. Nu lägger plattformen till ytterligare funktioner för live event. Har du testat Clubhouse under 2021, då kommer en av funktionerna vara bekant. LinkedIn lanserar nämligen något de kallar “audio event platform”, vilket innebär att du som användare kan lyssna på livediskussioner och delta genom att räcka upp handen.
“We’ll expand the ability to host Audio Events to more creators in the coming months, and we’ll start rolling out our Video Events format later this spring.”
Läs mer om LinkedIn’s nya funktioner här.
Google lanserar “Shops” i mobil
Google har lanserat en “shop”- sektion i mobilsökresultaten. Sektionen visar tre återförsäljare men kan utökas till tio stycken. Detta är än så länge tillgängligt på mobilenhet för utvalda shoppingrelaterade frågor i USA.
“The selection of results shown and their order are based on organic search ranking.”
Detta är ytterligare en milstolpe för Google. Från att shopping endast var en betalprodukt till att erbjuda en hel del synlighetsmöjligheter organiskt. Läs mer om Googles nya funktion “Shop” här.