Välkommen till veckans digitala nyheter – på 9 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du få läsa om hur du får bäst räckvidd med Facebooks nya algoritm, om Twitter’s nya premium funktion och den senaste TikTok profilen du som företag bara måste följa.
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 TikTok lanserar företagsprofil som ger värdefulla tips
- 2 Följ dina Youtube- och Displayannonser
- 3 Twitter lanserar premium
- 4 Hjälper antalet ord ditt blogginlägg att ranka högre?
- 5 Har Google Search uppdaterat sin algoritm igen?
- 6 Facebook’s satsning på att förklara värdet med datainsamling
- 7 Hur får du bäst räckvidd på Facebook?
- 8 Google uppdaterar kriterierna för Google Partner Program
Tiktok själv startar nu en profil där de kommer dela med sig av tips och insikter. @tiktokforbusiness delar med sig av tips från deras egna experter som är baserade på deras data. Glöm inte följa för att lära dig mer om hur du fångar din målgrupp på TikTok!
Spana in hela artikeln här!
Följ dina Youtube- och Displayannonser
Google Ads har uppdaterat attributionsrapporterna och nu finns en beta där vi kan följa både YouTube- och Displayannonser. I attributionsrapporterna får man bättre förståelse för hur kundresan ser ut och vilken påverkan olika kampanjer och annonser har på väg till en konvertering. Det ska bli spännande att djupdyka här för att få fler insikter kopplat till YouTube.
Läs mer om det här!
Twitter ska börja med en ny funktion som låter användare ta del av premium innehåll. ‘Super-follow’ som funktionen kallas är den första som Twitter erbjuder mot en månadskostnad. Det du får tillgång till som premium användare:
- Du kan få supportermärke
- Nyhetsbrev exklusiva för prenumeranter
- Exklusivt innehåll
- Erbjudande och rabatter
- Åtkomst till community
Läs mer om Twitter premium här!
Hjälper antalet ord ditt blogginlägg att ranka högre?
John Mueller bekräftar att antalet ord i ett blogginlägg inte är en av de kvalitetsfaktorer som Google använder när de ska ranka innehållet. Det är alltså inte antalet ord som är viktigt för att ranka högre på Google. Om du vill lägga till innehåll för att förbättra din ranking är det viktigaste att det som läggs till har ett syfte.
Läs hela artikeln här!
Har Google Search uppdaterat sin algoritm igen?
Det har varit buzz runt Google Search under slutet av februari, då det befaras att de uppdaterat sin Algoritm igen. Många menar att deras webbsidor har blivit drabbade och nu försöker de undersöka vad uppdateringen innebär. Google har ännu inte bekräftat uppdateringen.
Spana in mer om det här!
Facebook’s satsning på att förklara värdet med datainsamling
Snart går Apples IDFA förändringar i kraft. Efter att Apple meddelat om sin IDFA förändring med syftet att bidra till ett friare internet har det varit mycket kritik riktigt mot Facebook och deras mängd datainsamling. Facebook gör nu ett försök att med hjälp av reklamfilmer förklara värdet med insamlad data för användare.
Läs mer om satsningen här!
Hur får du bäst räckvidd på Facebook?
Facebook gick ut med nyheter om deras algoritm under 2021 i januari. Så hur gör du för att nå så många som möjligt på Facebook?
- Om användaren ofta engagerar sig i dina posts är det större chans att du syns i dennes flöde.
- Vilket innehåll är det som delas, video, foto eller länk? Den medietyp som användaren ofta engagerar sig i kommer oftare synas i dess flöde.
- Hur reagerar de som sett din post har de, delat, kommenterat eller gillat inlägget? Om en post är populär bland de som redan sett den är det större chans att den visas för andra.
- De senaste posterna har större chans att synas än de som är äldre.
Läs mer om det hur du får bättre räckvidd på Facebook här!
Google uppdaterar kriterierna för Google Partner Program
Google uppdaterar sina krav för Google Partners Program, kraven har varit specificerade länge. På grund av pandemin har man nu flyttat fram datumet för när kraven ska nås, man har möjlighet att anpassa sig efter de nya kriterierna fram till februari 2022. Redan från och med juni 2021 så kommer de vara möjligt att få en ny bricka för de partners som når de nya kriterierna.
Läs mer om de nya kraven här!