Välkommen till veckans digitala nyheter – på 9 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du få läsa om nyheter i Instagrams algoritm, om varför konsumenter startar en aktion mot TikTok och om hur mycket man får betala för att synas på Super Bowl.
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Är drönare den framtida lösningen för last mile-leveranser?
- 2 Amazon Prime till Sverige, är det nu det händer?
- 3 LinkedIn lanserar tidning
- 4 Instagram uppdaterar sin algoritm
- 5 Mät rätt för att veta om din annons presterar
- 6 Sveriges konsumenters aktion mot TikTok
- 7 Google testar mörkt läge för resultatsidan
- 8 Super Bowl, vad betalar man för att synas?
- 9 Instagram lanserar ny funktion
Är drönare den framtida lösningen för last mile-leveranser?
Startupbolaget Aerit tror att drönare är den framtida lösningen på problemet med last mile-leveranser. Enligt planen kommer Aerit att utföra pilottester med leveranser på flera utvalda platser runt om i Sverige under 2021. Med denna lösningen kommer man minska både kostnader och koldioxidutsläpp.
Läs mer om det här!
Amazon Prime till Sverige, är det nu det händer?
Amazon har lanserats i Sverige och nu antyder de om att de även kommer lansera Amazon Prime i Sverige. Prime är en prenumerationstjänst som erbjuder både molntjänst och förmåner när du handlar på Amazon. Förmånerna inkluderar kostnadsfri leverans, tillgång till att köpa produkter exklusiva för Prime prenumeranter och Primes streamingtjänster för video, e-böcker och musik. Spännande, blir du lika sugen som oss på att skaffa Amazon prime?
Spana in artiklen här!
LinkedIn lanserar tidning
Nu lanserar LinkedIn en tidning som ska hjälpa företag att ta fram en slagkraftig marknadsföringsstrategi för det kommande året. Med satsningen vill LinkedIn hjälpa företag som har blivit utmanade av året 2020 att komma vidare i sin marknadsföring. Tidningen kommer innehålla case studies, intervjuer och tips till företag.
Läs mer om det här!
Instagram uppdaterar sin algoritm
Nu sätter Instagram stopp för TikTok videos på sin plattform. Videos med dålig kvalité eller med tydlig TikTok logga kommer att bli nedprioriterat av algoritmen. Du kommer kunna fortsätta dela videos från TikTok men vill du nå ut till en bred publik rekommenderar Instagram att inte duplicera dina TikTok videos.
Spana in det här.
Mät rätt för att veta om din annons presterar
Idag är det möjligt att via Google Ads sätta upp så kallade annonstillägg. Ett av dessa är formulär som användaren kan fylla direkt efter de klickat på annonsen. Då får du som annonsör kontaktuppgifter till personen, vilket gör att du kan kontakta användaren vid ett senare tillfälle.
Om användaren fyller i dessa formulär men sedan lämnar användaren, går tillbaka eller stänger ner webbläsaren så kan det ge en missvisande statistik eftersom de inte syns att de har besökt hemsidan. För att kontrollera de missvisande resultaten behöver vi jämföra de som besöker webbplatsen genom att klicka på annonsen med de som fyller i formuläret för att kunna avgöra om annonsen presterar eller inte.
Spana in artikeln här!
Sveriges konsumenters aktion mot TikTok
Sveriges konsumenter gör en gemensam aktion mot TikTok, de menar att Tiktok gör smygreklam för barn. De kritiserar tillsammans med andra europeiska konsumentorganisationen appens otydliga avtalsvillkor och att reklam inte är tydligt vad som är reklam på plattformen. Varje månad använder cirka 700 miljoner användare TikTok, runt om i världen.
Läs mer om det här!
Google testar mörkt läge för resultatsidan
Google håller på att A/B testa med ett Dark Theme i SERPEN (sökmotorns resultatsida), har man fått möjligheten så kan man själv välja mellan ljust och mörkt. Det som uppmärksammats är att annonser är svåra att se i det mörka temat då det smälter in och ser ut som vanliga organiska resultat.
Spana in det här!
Super Bowl, vad betalar man för att synas?
Bland årets Super Bowl-debutanter återfinns två svenskgrundade varumärken: Klarna och Oatly. Klarna betalade, enligt SvD 100 miljoner kronor för att synas i samband med finalen.
Se hela artikeln här!
Instagram lanserar ny funktion
Live-streams med flera deltagare har blivit populärt under pandemin och Instagram vill såklart haka på trenden. Därför lanserar de nu en funktion som gör det möjligt att hålla i live-streams med flera deltagare. Instagram säger att de har arbetat med att utveckla denna möjligheten före pandemin men att den nu är redo att lanseras.
Här kan du läsa mer om det!