Ny vecka betyder nya digitala nyheter! Den här veckan kan du bland annat läsa om hur det ska bli lättare att tjäna pengar på YouTube, Super Bowls reklamfilmer och Messengers nya betalmetoder. Det och mycket mer kan du läsa om här i veckans digitala nyheter!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Linkedin erbjuder användare att stänga av politiska inlägg
- 2 Youtube ökar möjligheterna att tjäna pengar på plattformen
- 3 Se alla Super Bowls reklamfilmer
- 4 Instagram lanserar ny funktion
- 5 Ändringar i Google Ads automatiska tillägg
- 6 Tiktok förbjuder triggers
- 7 Designtrender för Sociala Medier 2022
Linkedin erbjuder användare att stänga av politiska inlägg
För plattformens amerikanska användare har det dykt upp en ny funktion. Nämligen att stänga av inlägg om politik. Med hjälp av bland annat nyckelord så kommer Linkedin upptäcka och ta bort politiska inlägg från användarnas flöde.
Politik är för många plattformar något som verkligen driver engagemang, men Linkedins VD Ryan Roslansky tror att ett filter som blockerar politisk kan skapa mer engagemang på plattformen eftersom han anser att politiska diskussioner inte har något att göra på Linkedin.
Vill du veta mer om den nya funktionen? Läs mer här.
Youtube ökar möjligheterna att tjäna pengar på plattformen
YouTube utforskar nya möjligheter för kreatörer att tjäna pengar på deras plattform. Produktchefen Neal Mohan avslöjar att man snart kommer kunna tjäna pengar via livestreams, shorts och vanliga videor.
En del av det hela handlar om att göra YouTube till mer utav en shoppingdestination där det ska bli möjligt att handla direkt ifrån så kallade “YouTube shorts”. YouTube Shorts är en hyfsat ny funktion på plattformen. Funktionen tillåter dig att ladda upp korta videoklipp på max 60 sekunder.
Utöver nya shoppingalternativ så utforskar YouTube även möjligheter om att bland annat ha NFT som en ny inkomstkälla för kreatörer.
Läs mer här.
Se alla Super Bowls reklamfilmer
Super Bowl – För vissa är det en chans att se två olika lag slåss om ett stort pris. För andra är det en möjlighet att umgås med kompisar, äta något gott och se den spektakulära halvtidsshowen. Men Super Bowl är mer än bara spel och show. Med Super Bowl kommer även påkostade reklamfilmer.
Trots det saftiga snittpriset på 6,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklamtid så visade företag så som Meta, BMW och General Motors upp sig under Super Bowl. Flera av filmerna präglas av nostalgi och de är definitivt sevärda.
Vilken av årets reklamfilmer är din favorit? Se alla här.
Instagram lanserar ny funktion
Instagram lanserar nu ett nytt sätt att interagera med Instagram stories. Den nya funktionen kallas Private Story Likes och tillåter dig att skicka en reaktion på en händelse utan att ett direktmeddelande skapas. Tidigare har det automatiskt skapats en direktmeddelande när man skickar en reaktion eller meddelande på någons händelse. Men för att få mer hanterbara inkorgar utan en massa reaktions-meddelanden så införs nu den nya funktionen.
Vem som har reagerat eller gillat dina händelser kommer inte vara synlig för någon annan än dig själv. Genom att titta på listan av folk som sett din story så kommer du även kunna se vilka som gillat den. Det kommer då dyka upp ett hjärta bredvid personens namn.
Vad tycker du om Instagrams nya funktion? Läs mer här.
Ändringar i Google Ads automatiska tillägg
Google Ads automatiska tillägg håller på att förändras. Företaget har nu gått ut med tre nya förändringar som kommer att börja gälla från mitten av mars. Bland annat handlar det om att automatiska tillägg nu ska kunna visas tillsammans med manuellt skapade tillägg.
Lär dig mer om förändringarna här.
Tiktok förbjuder triggers
Att uppmuntra till ätstörningar är sedan tidigare förbjudet på Tiktok. Företaget går nu ut med ytterligare riktlinjer som innebär att även innehåll som kan trigga till ätstörningar ska uppmärksammas och tas bort ifrån plattformen. Till detta hör bland annat träningshets, ohälsosamma matvanor samt uppmaningar till periodisk fasta.
Läs mer om de nya riktlinjerna här.
Designtrender för Sociala Medier 2022
Undrar du också vilka designtrender som kommer vara inne 2022? Då har du kommit helt rätt! Grafiskt formspråk utvecklas hela tiden, vissa av trenderna kommer och går medans andra håller i sig genom tiderna. Tailwind har forskat fram en checklista om vilka designtrender vi har att vänta oss på sociala medier i år.
Se hela listan här.